Cutting and pasting a new world: subversion and creativity in the verses of marginal-peripheral poets Vênus and Abelha
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2024v19.e50431Keywords:
Marginal-peripheral literature, Slam poetry, Collage, Vênus Sunêv, Regiane AbelhaAbstract
This article examines the creative process of two marginal-peripheral poets and slammers, Vênus Sunêv and Regiane Abelha, through the concept of collage. Drawing on theoretical assumptions from Antoine Compagnon, Marjorie Perloff, Linda Hutcheon, Michel Butor, Elza Adamowicz and Gérard Genette, the study explores how these poets cut and paste fragments of pre-existing texts to create new poems. Vênus, with her frequent use of direct quotations, recontextualizes excerpts from various sources to address social and feminist issues. Abelha, on the other hand, employs parody, subtly modifying certain texts to insert them into her own context, often highlighting racial and class issues. The article analyzes specific examples from each poet's work, highlighting collage strategies and the scars left by this creative process. Overall, the study offers valuable insights into intertextuality in contemporary literature, particularly in marginal-peripheral poetry, circulated mainly in poetry slams and peripheral literary gatherings.
Downloads
References
ABELHA, R. Café preto com açúcar. Sorocaba: Recanto das Letras, 2020. Disponível em: https://recantodasletras.com.br/poesias-do-cotidiano/7116199. Acesso em 29 jul. 2024.
ABELHA, R. Sinais. In: OLIVEIRA, K. Raízes: resgate ancestral. Belo Horizonte: Venas Abiertas, 2019a. p. 164-166.
ABELHA, R. Espírto sant. Publicação independente. Belo Horizonte: Regiane, 2019b.
ADAMOWICZ, E. Beyond painting. In: ADAMOWICZ, E. Surrealist collage in text and image: dissecting the exquisite corpse. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. p. 1-25.
BARROS, M. Tratado geral das grandezas do ínfimo. Rio de Janeiro: Record, 2001. Disponível em: http://nossacasa.net/blog/tratado-geral-das-grandezas-do-infimo/. Acesso em 29 jul. 2024.
BUTOR, M. Crítica e invenção. In: BUTOR, M. Repertório. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva, 1974. p. 191-203.
COELHO, R. M. As afrografias e suas ressonâncias nas performances de poesia falada no slam. 2023. Tese (Doutorado em Letras: Estudos Literários) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2023.
COMPAGNON, A. O trabalho da citação. Tradução de Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1996.
DRUMMOND DE ANDRADE, C. No meio do caminho. Pelotas: UFPEL, 2016. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/aulusmm/files/2016/08/NO-MEIO-DO-CAMINHO.pdf. Acesso em 29 jul. 2024.
DRUMMOND DE ANDRADE, C. Mundo grande. Sorocaba: Recanto das Letras, 2012. Disponível em: https://www.recantodasletras.com.br/poesias/3921390. Acesso em 29 jul. 2024.
DRUMMOND DE ANDRADE, C. O amor bate na aorta. Lisboa: RTP, 2005. Disponível em: https://ensina.rtp.pt/artigo/o-amor-bate-na-aorta-de-carlos-drummond-de-andrade/. Acesso em 29 jul. 2024.
GENETTE, G. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Tradução de Cibele Braga. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2010.
GONÇALVES, J. Até mesmo se borboletas não me dessem medo. Belo Horizonte: Venas Abiertas, 2019.
HUTCHEON, L. Uma teoria da paródia. Tradução de Teresa Louro Pérez. Lisboa: Edições 70, 1985.
LEVI, P. O canto do corvo. Rio de janeiro: 7Faces, 2019. Disponível em: https://recantodopoeta.com/o-canto-do-corvo/. Acesso em 29 jul. 2024.
LUCINDA, E. Aviso da lua que menstrua. São Paulo: Geledés, 2011. Disponível em: https://www.geledes.org.br/elisa-lucinda-aviso-da-lua-que-menstrua/. Acesso em 29 jul. 2024.
NASCIMENTO, R. M. do. A performance poética do ator-MC. 2012. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
ORIGINAL. In: HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
PERLOFF, M. O gênio não original: poesia por outros meios no novo século. Tradução de Adriano Scandolara. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2013.
SUNÊV, V. Empatia não substitui vivência. Publicação independente. Belo Horizonte: Vênus Sunêv, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruna Stéphane Oliveira Mendes da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.