Poetic voices and quilombola (re)existences of the Raízes do Samba de Tocos Group by Antônio Cardoso – BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e44362

Keywords:

Raízes do Samba de Tocos, Traditional poetic voice, (Re)existences

Abstract

The life and stories of mestres and mestras, sambadores and sambadeiras of the group Raízes do Samba de Tocos by Antonio Cardoso - BA traditional knowledge constitute precious poetic and narrative source embodied in sambas and traditional stories by the group. In this sense, this article intends to make visible the interaction and collection of the voices of the oral cultural repertoire and the Afro-Brazilian ancestral references from the survey and registration of their oral repertoire. It is the result of the research actions of the project Cacimba de histórias: vidas e saberes dos contadores de histórias tradicionais de cidades do interior da Bahia, (UEFS/ UFSB/UNILAB), study focuses on accessing the oral and autobiographical narratives of the masters of rural samba. The theoretical and methodological contribution is based on Benjamin's theory (1994), on Costa's (2015) conceptions about traditional narrators, Ferraroti's (1988) theory about the autonomy of the autobiographical method, and Hampaté Bâ's (1977) conceptions about oral tradition in African communities. The narrative source inserts the sambadores/sambadeiras of the Raízes do Samba de Tocos among the keepers of ancestral voices that re-enact black (re)existences in the interior of Bahia.

Author Biographies

Renailda Ferreira Cazumbá, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Doctor for Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Professor in Universidade Estadual de Feira de Santana.

Eliziane Santos e Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Graduation Student for Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

References

HAMPATE BÂ, Amadou. As características da cultura tradicional africana, suas múltiplas facetas, a oralidade, mitologia, religiosidade e formas de expressão. In: HAMPATE BÂ, Amadou. Introdução à Cultura Africana. Lisboa: Edições 70, 1977, p. 167-212.

BENJAMIM, Walter. O narrador: considerações sobre a ora de Nikolai Leskov. In: BENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 197-221.

COSTA, Adil Silva. Tradições orais e afrodescendência. In: COSTA, Adil Silva. Sete estudos de literatura e cultura popular. Salvador: EDUNEB, 2016, p. 49-78.

DE MOURA, Jónata Ferreira de; NACARATO, Adair Mendes. A entrevista narrativa: dispositivo de produção e análise de dados sobre trajetórias de professoras. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. 1, p. 15-30, jan./abr. 2017.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.) O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Depart. de Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 17-34.

ROCHA, Vivian Munhoz. Aprender pela arte a arte de narrar: educação estética e artística na formação de contadores de histórias. 2010. Tese (doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

SESC Santana Catarina - Raízes do Samba de Tocos (BA) circula SC no Sonora Brasil. Disponível em: https://www.sesc-sc.com.br/blog/cultura/raizes-do-samba-detocos--ba--circula-sc-no-sonora-brasil. Acesso em: 02 mai. 2021.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Tradução Jerusa Pires Ferreira, Maria Ines de Almeida, Maria Lucia Diniz Pochat. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

Published

2021-12-07

How to Cite

Cazumbá, R. F., & Santos, E. S. e. (2021). Poetic voices and quilombola (re)existences of the Raízes do Samba de Tocos Group by Antônio Cardoso – BA. Boitatá, 16(32), 102–112. https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e44362