Orality and comics: pedagogical possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e42427

Keywords:

Orality, Comics, National Curriculum Parameters, Teaching Strategies, Verbal and non-verbal speech

Abstract

The purpose of the article is to present pedagogical possibilities that promote the teaching of orality through Comics. The justification for this study is due to the fact that comics are a medium whose primary audience is children and teenagers and because they have a verbal and non-verbal speech which presents a sound space suitable for the study of orality. We present the concept of orality, the relevant elements of the comic books to the study of orality and pedagogical possibilities in order to complement the teaching and learning strategies of the basic education teacher.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alberto Ricardo Pessoa, Universidade Federal da Paraíba

Doctor for Universidade Presbiteriana Mackenzie and professor in UFPB

Cristiano Clemente de Souza, Centro Universitário Ítalo-brasileiro

Art's teacher

References

ALCOFORADO, Doralice F. Xavier; ALBÁN, Maria del Rosário Suarez. Contos populares brasileiros. Bahia; Recife: Fund. Joaquim Nabuco; Ed. Massangana, 2001.

CORRÊA, Jean Pereira. Experiência com a literatura de Cordel como atividade de estímulo à leitura no ambiente escolar. In: Boitatá, Londrina, n. 23, jan./jul. 2017

EISNER, Will. Narrativas Gráficas de Will Eisner. São Paulo: Devir, 2005

HAERTER , Leandro. BARBOSA JÚNIOR, Hélcio Fernandes e BUSSOLETTI, Denise Marcos. A contação de história. Boitatá, Londrina, n. 23, jan./jul. 2017

MCCLOUD, Scott. Desvendando os Quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Makron Books, 2005

PESSOA, Alberto Ricardo. As histórias em quadrinhos nas aulas de língua portuguesa como instrumento de leitura e de produção autoral. 2020. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2010

RAMOS, Paulo. É possível ensinar oralidade usando histórias em quadrinhos? In: Revista Intercâmbio, Volume XV. São Paulo: LAEL/PUC-SP, 2006

SÁ SILVA, Robervânia de Lima Sá Silva. MAI Érica de Cássia, WANZELER, Zaline do Carmo dos Santos. Literatura e Cinema: As funções narrativas de PROPP em duas versões do conto A Bela Adormecida e suas implicações para o contexto escolar. Boitatá, Londrina, n. 26, ago./dez. 2018

Published

2021-12-07

How to Cite

Pessoa, A. R., & Souza, C. C. de. (2021). Orality and comics: pedagogical possibilities. Boitatá, 16(32), 64–70. https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e42427