In the narrative plot, the bonds of the cowboy: a voice that intertwines with sabers in the field of work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2018v13.e38522

Keywords:

Marajoara cowboy, Job, Life narratives

Abstract

The theoretical and methodological implications treated in this text illustrate the contribution of the life narratives of five generations of cowboys to the understanding of the knowledge of the marajoara man in his workspace. In the epistemological approach, the practice of work is constructed through the voice of these professionals using the listening and collection of narratives told by themselves, about the work and experiences lived in the region of the fields of Marajó. The relevance of the use of (self) biographical narratives of the Vasconcelos family cowboys, in the potentiality and possibility of this methodological instrument in the conduction of research in Education, memories and Amazonian knowledge: voices of marajoaras cowboys, stands out. This article aims, therefore, to present the methodology employed in this investigation and the theoretical assumptions that underlie the study drawn from the reports of these professionals in telling the daily toil they perform in the fields of Marajó.

Author Biographies

Délcia Pereira Pombo, Universidade Federal do Pará

Doctor student of Universidade Federal do Pará

Josebel Akel Fares, Universidade do Estado do Pará

Doctor in semiotic for PUC-SP and professor in Universidade do Estado do Pará

Fátima Cristina da Costa Pessoa, Universidade Federal do Pará

Doctor Universidade Federal de Minas Gerais and professor Universidade Federal do Pará

References

ATAIDE, Yara Dulce Bandeira de. História oral e construção da história de vida. In: SOUZA, Eliseu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Tempos, Narrativas e Ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

BARROSO, Antônio Emílio Vieira. Marajó: estudo etnográfico, geológico, geográfico da grandiosa ilha da foz do Rio Amazonas. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1953.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas – Magia e técnica, arte e política. 7. ed. Trad. de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

BORDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes & AMADO, Janaína. Usos e abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1996.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembrança de Velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2002.

CANDAU, Joël. Memória e Identidade. Trad. de Maria Letícia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2012.

FARES, Josebel Akel. Por uma cartografia da cidade: hologramas teóricos. In: MARCONDES, Maria. Inês; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; TEIXEIRA, Elisabeth (Org.). Abordagens teóricas e construções metodológicas na pesquisa em educação. Belém: EDUEPA, 2011.

FEBVRE, Lucien. Combates pela História. 2. ed. Trad. de Leonardo Martinho Simões e Gisela Moniz. Lisboa: Presença, 1985.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREITAS, Sônia. História Oral: possibilidades e procedimentos. São Paulo: Humanitas, FFLCH/USP: Imprensa oficial do Estado, 2002.

GAMBOA, Sílvio Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2007.

GALLO, Giovanni. Marajó: a ditadura da água. Belém/PA: Papirus, 1980.

GOLDENBERG, Mirian. A Arte de Pesquisar: como fazer pesquisas qualitativas em Ciências Sociais. 8ª ed. Rio de Janeiro. Editora Record, 2004.

JURANDIR, Dalcídio. Marajó. Belém: EDUFPA; Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 2008.

LOZANO, Jorge Eduardo Aceves. Práticas e estilos de pesquisa na história oral contemporânea. In: FERREIRA, Marieta de Moraes & AMADO, Janaína (Orgs.). Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas; 1996.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno; FONSECA, Maria de Jesus da Conceição Ferreira; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos. A Entrevista na Pesquisa Educacional. In: MARCONDES, Maria Inês; TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA. Ivanilde Apoluceno. Metodologias e Técnicas de Pesquisa em Educação. Belém: EDUEPA, 2010. p. 37-53.

RODRIGUES, Denise Simões. Identidades culturais na contemporaneidade: contribuições ao debate teórico-metodológico. In: RODRIGUES, Denise Simões & FARES, Josebel Akel. Memória, imaginário e educação na Amazônia. Belém: Eduepa, 2013. p. 9-36

SANTOS, B. S. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SILVA, Maria da Graça. Meio ambiente: múltiplos saberes e usos. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de (Org.). Cartografias ribeirinhas: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas. Belém: EDUEPA, 2008.

TEIXEIRA, José Ferreira. O arquipélago do Marajó. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 1953.

THOMPSON, John B. Ideologia e Cultura Moderna: Teoria Social Crítica na era dos meios de comunicação de massa. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1995.

ZUMTHOR, Paul. Tradição e Esquecimento. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2018-12-15

How to Cite

Pombo, D. P., Fares, J. A., & Pessoa, F. C. da C. (2018). In the narrative plot, the bonds of the cowboy: a voice that intertwines with sabers in the field of work. Boitatá, 13(26), 12–24. https://doi.org/10.5433/boitata.2018v13.e38522

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.