Repeater or repeater?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2016v11.e31286

Keywords:

Cantoria de repente, Orality, Writing, Listener, Repente singer.

Abstract

The cantoria de repente is a poetic-musical activity essentially improvised. As a contemporary oral manifestation, it also receives writing influence, and frequently uses this feature for improvement and memorization purposes aiming a good performance. The listener, co-author of the poetic text, is an essential element for the performative set and also the main control agent of the presented content. The text previously prepared by some repente singers, as well as its repetition, although presented as improvise, use to have a negative repercussion when this practice is discovered by the listener. The recording devices and marketing tools appear as the main control supports adopted and oblige the popular poets who use this presentation strategy to rethink their professional practice. This work intends to investigate what actually is improvised and what is not in the performance of repente singers; as listeners act in coauthoring process, but also controlling these artistic activities; and how the technological devices can help listeners and repente singers in their performances.

Author Biographies

Edmilson Ferreira dos Santos, Universidade Federal da Paraíba.

Degree in letters from the Universidade Federal de Pernambuco, master's degree in linguistics and social practices from the Universidade Federal da Paraíba.

Beliza Áurea de Arruda Mello, Universidade Federal da Paraíba.

Professor at the Universidade Federal da Paraíba, PhD in Brazilian Literature at the Universidade Federal da Paraíba.

References

ALMEIDA, Átila; SOBRINHO, José Alves. Dicionário bio-bibliográfico de repentistas e poetas de bancada. V. I. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba/Editora Universitária,1978.

ARAÚJO, João Moura Barreto de. Voz, viola e desafio: experiências de repentistas e amantes da cantoria nordestina. (Dissertação de Mestrado). São Paulo, 2010.

AYALA, Maria Ignez Novais. No arranco do grito: aspectos da cantoria nordestina. São Paulo: Ática, 1988.

LINHARES, Francisco; BATISTA, Otacílio. Antologia ilustrada dos cantadores. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 1976.

DA SILVA, Andréa Betânia. Entre pés-de-parede e festivais: rota(s) das poéticas orais na cantoria de improviso no Brasil. 801f. 2014. (Tese de Doutorado). Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Milton Santos, Universidade Federal da Bahia; École Doctorale Lettres, Langues, Spectacles, Université Paris Ouest Nanterre La Défense, Salvador/ Nanterre, 2014.

ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita. Tradução de Enid Abreu Dobánszky. São Paulo: Papirus, 1998.

ROUGIER, Thierry. Les cantadores, poètes improvisateurs de la cantoria : une tradition en mouvement dans le Nordeste brésilien. (Tese de Doutorado). Université de Bordeaux 2, 2006.

SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SAUTCHUK, João Miguel. A poética do improviso: prática e habilidade do repente nordestino. (Tese de Doutorado). Brasília; Universidade de Brasília, Departamento de Antropologia, 2009.

TRAVASSOS, Elizabeth. Ethics in the sung duels of north-eastern Brazil: collective memory and contemporary practice. Disponível em . Acesso em 25 set. 2016.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura” medieval. Tradução Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução de Gerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2016-10-11

How to Cite

Santos, E. F. dos, & Mello, B. Áurea de A. (2016). Repeater or repeater?. Boitatá, 11(22), 179–191. https://doi.org/10.5433/boitata.2016v11.e31286

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 

You may also start an advanced similarity search for this article.