Antanho malanders and tie and capital malanders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2009v4.e30990

Keywords:

Trickery, Samba, Chico Buarque

Abstract

This article analyzes, in the context of the song, some sambas composed between 1930 and 1940 and the three songs which serve as a prologue to the acts of the play Opera do malandro (Chico Buarque), seeking to understand the difficulties of the malandro indissociate its image from the proletarian space where it comes from, as well as its adjustment reaction to a more sophisticated free-rider and more adjusted to modern Brazilian capitalism.

Author Biography

Marcos Hidemi de Lima, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando em Letras/Estudosliterários pela Universidade Estadual de Londrina

References

DURST, Rogério. Madame Satã. São Paulo: Brasiliense, 1985.

CARVALHO, Gilberto de. Chico Buarque: análise poético-musical. 3. ed. Rio de Janeiro: Codecri, 1984.

HOLLANDA, Chico Buarque de. Ópera do malandro. São Paulo: Círculo do Livro, 1978.

MATOS, Cláudia Neiva de. Acertei no milhar: malandragem e samba no tempo de Getúlio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

MÁXIMO, João; DIDIER, Carlos. Noel Rosa: uma biografia. Brasília: Editora Universidade de Brasília: Linha Gráfica Editora, 1990.

MENESES, Adélia Bezerra de. Desenho mágico: poesia e política em Chico Buarque. 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.

VASCONCELOS, Ary. Uma voz sonora para cantar a marginalidade. In: VASCONCELOS, Ary. História da música popular brasileira: grandes compositores: Wilson Batista. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

VENTURA, Zuenir. Da tragédia à farsa. Revista Veja, São Paulo, n. 517, p. 68, ago. 1978.

Published

2009-06-29

How to Cite

Lima, M. H. de. (2009). Antanho malanders and tie and capital malanders. Boitatá, 4(7), 15–34. https://doi.org/10.5433/boitata.2009v4.e30990

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.