Orality at school and reader training

Authors

  • Marilúcia Souza da Paz Faculdades Porto Alegrenses (Fapa)

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2007v2.e30707

Keywords:

Orality, Spoken Literature, Readers Formation

Abstract

Traditionally, the schol has been elected as the responsable for the reading stimulus. In this point of view, this study has the purpose to reflect concerning the orality as a basic strategy in the formation of independent literary readers. It is necessary to emphasize that beyond the contemporary story-telling, to rescue the spoken literature in the educational practices as a pluri-meaningful way to apprehend about world and the dialogue between the popular and school knowing. Thus, the act of telling stories is not only a way to lead us to a playful form of learning, but also to the dimension human being.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marilúcia Souza da Paz, Faculdades Porto Alegrenses (Fapa)

Specialist in Children and Youth Literature. Portuguese language teacher in elementary and high school in the private education network in Porto Alegre, RS

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 2002.

ABREU, Márcia. Diferentes formas de ler. Unicamp. Disponível em: . Acesso em 20 jul. 2006

AZEVEDO, Ricardo. Formas literárias populares e formação de leitores. In: BARBOSA, Márcia H. S.; RÖSING, Tânia M. K.; RETTENMAIER, Miguel. (orgs) Leitura, identidade e patrimônio cultural. Passo Fundo: UPF, 2004. p.155-159.

AZEVEDO, Ricardo. Formação de leitores, cultura popular e contexto brasileiro. Disponível em . Acesso em 10 jan. 2007.

AZEVEDO, Ricardo. A didatização e a precária divisão de pessoas em faixas etárias: dois fatores no processo de (não) formação de leitores. Disponível em . Acesso em 10 jan. 2007.

AZEVEDO, Ricardo. Formação de leitores e razões para literatura. Disponível em . Acesso em 10 jan. 2007.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise e didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 2002.

FERREIRA, Luiz Antônio. Oralidade e escrita: Um diálogo pelo tempo. São Paulo: Efusão-Editora, 2004.

HAVELOCK, Eric. A equação da oralidade – cultura escrita: uma fórmula para a mente moderna. In: OLSON, David R.; TORRANCE, Nancy. Cultura escrita e oralidade. São Paulo: Ática, 1995.

MICHELETTI, Guaraciaba. A narrativa na sala de aula. In: CHIAPPINI, Ligia (org) Leitura e construção do real: o lugar da poesia e da ficção. São Paulo: volume 4, 2000. p. 65-114.

ONG,Walter. Oralidade e cultura escrita. Campinas: Papirus, 1998.

Published

2007-07-14

How to Cite

Paz, M. S. da. (2007). Orality at school and reader training. Boitatá, 2(3), 78–99. https://doi.org/10.5433/boitata.2007v2.e30707

Issue

Section

Dossiê