Literature for children: an afro-perspective on reading experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2025vol45n2p89

Keywords:

Children's Literature, Childhoods, Afro-perspectives, Literature for children

Abstract

This article presents an analysis of the construction of the concept of “Literature for the Infancies,” which was developed in the context of a 2024 master’s research titled “Teacher, may I speak?”: What do Black and non-Black first-grade children think about stories, illustrations, and authors of children’s books with Afro-Brazilian and African themes?”. The researchers’ choice not to use the term “children’s literature” is justified by the need to acknowledge the historical trajectory of literature aimed at children and to understand childhood from an African and Afro-Brazilian perspective. The proposed concept of “Literature for the Infancies” seeks to clarify the growing adoption of this term in various literary events and by researchers, emphasizing the importance of lived experiences and the relational dynamics between adults and books directed toward the children’s universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samara da Rosa Costa, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda pela Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Lucimar Rosa Dias, Universidade Federal do Paraná

Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP (2007).

Professora da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

 

References

ABRAMOWICZ, Anete, Diana Levcovitz &Tatiane Cosentino Rodrigues. Infâncias em educação infantil. Pro-Posições, Campinas, v. 20, p. 179-197, 2009.

ALCANFOR, Lucilene Rezende & Jorge Garcia Basso. Infância, Identidade Étnica e Conhecimentos de Matriz Africana na Escola. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623688363.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt.

CARVALHO, Alexandre Filordi de & Ellen de Lima Souza. O erê e o devir-criança negro: outros possíveis em tempos necropolíticos. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 17, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/56331.

CARVALHO, Ana Carolina &Josca Ailine Baroukh. Ler antes de saber ler: oito mitos escolares sobre a literatura literária. São Paulo: Panda Educação, 2018.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento Feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. Trad. Jamile Pinheiro Dias. São Paulo: Boitempo, 2019.

COSTA, Samara da Rosa.“Profe, deixa eu falar?”: o que dizem crianças negras e não negras do 1º ano do ensino fundamental sobre histórias, ilustrações e autores(as) de livros de literatura para as infâncias de temática afro- brasileira e africana. Dissertação (PPG em Educação), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2024.

COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

DEBUS, Eliane. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para criança e jovens: lendo Joel Rufino dos Santos, Rogério Andrade Barbosa, Júlio Emílio Brás, Georgina Martins. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.

FERREIRA, Ananda da Luz & Roberta Bezerro Nascimento. Por um fazer cotidiário: educação antirracista e os livros para infância. São Paulo: Casa Tombada, 2022.

GREGORIN FILHO, José Nicolau. Literatura infantil: múltiplas linguagens de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2009.

NOGUERA, Renato. O poder da infância: espiritualidade e política em afroperspectiva. Momento: Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 28, n. 1, p. 127-142, 2019.

SILVA, Elaine Aparecida Rodrigues da, Lucinéia Silva de Freitas & Estela Natalina Mantovani Bertoletti. A questão da faixa etária na literatura infantil. Anais do Sciencult, Paranaíba, v. 1, n. 1, 68-73, 2010. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/sciencult/article/download/3313/3286.

YUNES, Eliana. De que infância estamos falando? Eliane Yunes, Eliane Galvão & Gilda Carvalho, orgs. A representação da infância no texto literário. Campinas: Mercado de Letras, 2022. 13-29.

Published

2025-12-11

How to Cite

Costa, Samara da Rosa, and Lucimar Rosa Dias. “Literature for Children: An Afro-Perspective on Reading Experiences”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 45, no. 2, Dec. 2025, pp. 89-100, doi:10.5433/1678-2054.2025vol45n2p89.