The lord of the rings and the canon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2019v37p104

Keywords:

Canon, School, Tolkien, Criticism

Abstract

About eighty years ago J. R. R. Tolkien published the first work that would compose an entire mythical universe. From this first publication, the Tolkienian literature consecrated itself from its readership and impelled a new market segment. The Lord of the Rings is an integral work of this mythical universe and one of his most popular works, besides being a reference for fantasy literature. However, since its first publication, Tolkien is despised among the academic community, which advocates for the study of canonical works. The literary canon has the power to consecrate certain works, but at the same time that the canon includes and legitimizes certain works, it also ends up excluding many others, as the case of The Lord of the Rings. From this perspective, the present work proposes to analyze the relationship between the canon and The Lord of the Rings, in view of the representativeness of the work before the young reader and its importance among the genre to which it is inscribed.

Author Biographies

Desiree Bueno Tiburcio, Universidade Estadual de Londrina

Master of Arts from Universidade Estadual de Londrina. PhD student in Letters at the Universidade Estadual de Londrina.

Luiz Carlos Migliozzi Ferreira de Mello, Universidade Estadual de Londrina

Master and PhD in Semiotics and General Linguistics at the Universidade de São Paulo. Post-doctorate in Sociosemiotics from PUC-SP (COS) / CNRS-Paris. Associate professor at the Department of Vernacular and Classical Letters at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. Trad. Alfredo Bosi. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ABREU, Márcia. Cultura Letrada: Literatura e leitura. São Paulo: UNESP, 2004.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BLOOM, Harold. O cânone ocidental: Os livros e a escola do tempo. 2. ed. Trad. Marcos Santarrita. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

BLOOM, Harold. 35 milhões de compradores de livros podem estar errados? Wall Street Journal, 2/11/2000. Trad. Danielle Crepaldi Carvalho, do artigo “Can 35 Million Book Buyers Be Wrong? Yes”. Disponível em <http://wrtbrooke.syr.edu/courses/205.03/bloom.html> Acesso em 06 mai. 2018.

BLOOM, Harold, (org.). Bloom’s modern critical interpretation: J. R. R.Tolkien’s The Lord of the Rings. New York: New Edition, 2008.

BORGES, Jorge Luis. Esse ofício do verso. Trad. José Marco Macedo. São Paulo: Companhia das letras, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2006.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.

DURÃO, Fábio Akcelrud. A crítica literária como questão. O que é crítica literária? São Paulo: Nankin, 2016, pp. 10-21.

FRANCHETTI, Paulo. Crítica e saber universitário. Alcides Cardoso Santos (org.). Estados da crítica. Curitiba: Editora da UFPR, 2006, pp. 48-61

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. 3. ed. São Paulo: Loyola, 1996.

GIRON, Luís Antônio. Elas não são idiotas. Entrevista: Harold Bloom. Época (São Paulo), n. 243, 03 fev. 2003. Disponível em <http://revistaepoca.globo.com/Epoca/0,6993,EPT479197-1666-1,00.html>. Acesso em 05 mai. 2018.

MICHAELIS. Moderno dicionário. Dicionário brasileiro da língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2018. Disponível em <http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-
brasileiro/Cl%C3%A1ssico/>. Acesso em 21 mai. 2018.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas literaturas: Escolha e valor na obra crítica de escritores modernos. 2. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2009.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. O lugar do crítico. Texto, crítica, escritura. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993, pp. 15-34.

PEREIRA, Andréa Kluge. Biblioteca na escola. Brasília: Ministério da Educação, 2006.

SANTIAGO, Silviano. Literatura e Cultura de Massa. Novos Estudos CEBRAP, vol. 38, pp. 89-98, 1994. Disponível em <http://novosestudos.uol.com.br/wp-content/uploads/2017/05/09_literatura_e_cultura.pdf.zip>. Acesso em 21 mai. 2018.

SPINELLI, Miguel. O conceito epicurista de kritêrion vinculado ao de enargéias e de kanôn. Kriterion: Revista de Filosofia, v. 53, 2012, p. 59-80, 2012. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-512X2012000100004>. Acesso em 21 mai. 2018.

TAYLOR, L. Roger. Arte, inimiga do povo. Trad. Maria Cristina Vidal Borba. São Paulo: Conrad, 2005.

TODOROV, Tzvetan. A Literatura em Perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

TOLKIEN, J. R. R. Árvore e folha. Trad. Ronald Eduard Kyrmse. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017

VOCABULARY. Vocabulary.com Dictionary. Disponível em: <https://www.vocabulary.com/dictionary/>. Acesso em 18 jun. 2018.

WELLEK, Rene. Termo e conceito de crítica literária. Conceitos de crítica. São Paulo: Cultrix, 1963, pp. 29-41.

WHITE, Michael. J. R. R. Tolkien: O senhor da fantasia. Trad. Bruno Dorigatti. Rio de Janeiro: DarkSide, 2013.

Published

2019-12-16

How to Cite

TIBURCIO, Desiree Bueno; MELLO, Luiz Carlos Migliozzi Ferreira de. The lord of the rings and the canon. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 37, p. 104–116, 2019. DOI: 10.5433/1678-2054.2019v37p104. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34052. Acesso em: 4 jul. 2024.