Is there children’s theatre in PNBE?
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2019v37p24Keywords:
Text Genres, Canon, Children’s theatre, Maria Clara MachadoAbstract
The goal of this article is to discuss the influence of the Brazilian Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) and its articulation with the official discourse, in the composition of the school literary canon of the Final Years of Primary Education (6th to 9th year), departing from the conception of canon by Reis (1992). The proposal is to ponder about the tension between diversity (Gomes) and canon, initially by approaching ethnic diversity (Federal Law 10.639/2003) and, later, the diversity of discourse genres (PCNs) in extending the canon to this educational cluster. We conclude that the school literary canon has become diverse, but it is still uneven. In this context, theatre is emphasized for being one of the genres with smaller participation in the program. This may result from the lack of this genre in the Brazilian publishing market, but it may also mean a lack of prestige of this genre, which stems from the few knowledge about it, attested by the lack of research on the subject.Downloads
References
BELINKY, Tatiana; GOUVEIA, Julio. Teatro para crianças e adolescentes: a experiência do TESP. Regina Zilberman (org.). A produção cultural para a criança. 4. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/base/o-que>. Acesso em: 17 nov. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9099.htm>. Acesso em: 28 jun. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. PNBE - Programa Nacional Biblioteca da Escola: análise descritiva e crítica de uma política de formação de leitores. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pnbe.pdf>. Acesso em 12 abr. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Arte: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental Secretaria de Educação Fundamental. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf>. Acesso em 10 abr. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Língua portuguesa: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf>. Acesso em 10 abr. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital PNLD Literário (2018). Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro/item/11568-edital-pnld-liter%C3%A1rio>. Acesso em 10 abr. 2018.
CANDIDO, Antonio. Formação da Literatura Brasileira. 8.ed. Vol. 1. Belo Horizonte: Itatiaia, 1997.
CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 4. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul. São Paulo: Duas Cidades, 2011.
CARVALHO, Marielle Duarte & Célia Regina Delácio Fernandes. Mapeamento das Peças Teatrais do Programa Nacional Biblioteca da Escola: 1999-2003. Revista Arandu (Dourados), v. 15, n. 58, pp. 15-40, nov./dez. 2011-jan. 2012. Disponível: https://issuu.com/grupoliterarioarandu/docs/revista_arandu___58. Acesso em 10 abr. 2018.
CHARTIER, Roger. Do Palco à Página: publicar teatro e ler romances na época moderna: séculos XVI-XVIII. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2002.
COSSON, Rildo & Aparecida Paiva. O PNBE, a literatura e o endereçamento escolar. Remate de Males (Campinas), v. 34, n. 2, pp. 477-499, jul./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635860/3569. Acesso em 10 abr. 2018.
DEBUS, Eliane. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens: lendo Joel Rufino dos Santos, Rogério Andrade Barbosa, Júlio Emílio Brás, Georgina Martins. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.
FERNANDES, Célia Regina Delácio. Leitura, literatura infanto-juvenil e educação. Londrina: Eduel, 2013.
FERNANDES, Célia Regina Delácio & Maisa Barbosa da Silva Cordeiro. Os critérios de avaliação e seleção do PNBE: um estudo diacrônico. Educação (Porto Alegre), v. 35, n. 3, pp. 319-328, set./dez. 2012. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/11749/8389.> Acesso em 12 abr. 2018.
HELIODORA, Bárbara. O teatro como celebração da infância. Maria Clara Machado. Teatro infantil completo. Luiz Raul Machado (org.). Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2010, pp. cxlii-cxliii.
HERKENHOFF, Joana d’Arc Batista. A escrita literária e a Olimpíada de Língua Portuguesa Escrevendo o futuro: memórias de uma professora. 2017. Universidade Federal do Espírito Santo, Tese (Programa de Pós-Graduação em Letra).
KIRCHOF, Edgar Roberto, Iara Tatiana Bonin & Rosa Maria Hessel Silveira. A diferença étnico-racial em livros brasileiros para crianças: análise de três tendências contemporâneas. Revista Eletrônica de Educação (São Carlos), v. 9, n. 2: pp. 389-403, 2015. Semestral. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/1111/416>. Acesso em: 17 de abr. 2018.
MACHADO, Maria Clara. Pluft, o fantasminha e outras peças. São Paulo: Nova Fronteira, 2009.
MACHADO, Maria Clara. Teatro infantil completo. Luiz Raul Machado (org). Rio de Janeiro: 2010.
MARTINS, Aracy Alves & Nilma Lino Gomes. Literatura infantil/juvenil e diversidade: a produção literária atual. Aparecida Paiva, Francisca Maciel & Rildo Cosson (coords). Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino. v. 20). Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7841-2011-literatura-infantil-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192>. Acesso em 11 abr. 2018.
PAIVA, Aparecida. “Políticas públicas de leitura: pesquisas em rede”. Aparecida Paiva (org.). Literatura fora da caixa: O PNBE na escola: distribuição, circulação e leitura. São Paulo: Editora Unesp, 2012, pp. 13-33.
PAIVA, Jane e Andréa Berenblum. Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE). Uma avaliação diagnóstica. Pro-Posições (Campinas) v. 20, n. 1 (58), pp. 173-188, jan./abr. 2009. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/pp/v20n1/v20n1a10.pdf> Acesso em 20 abr. 2018.
REIS, Roberto. Cânon. José Luiz Jobim (org). Palavras da crítica. Rio de Janeiro: Imago, 1992, pp. 65-92.
SANT’ANNA, Jaime dos Reis. Para compreender o papel da literatura dramática dos acervos do PNBE na formação de leitores no ensino básico. Fólio – Revista de Letras (Vitória da Conquista), v. 7, n. 2. pp. 31-49, jul./dez. 2015.Disponível em <http://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/2891> Acesso em 10 abr. 2018.
SCHIMIDT, Rita Terezinha. Cânone/contra-cânone: nem aquele que é o mesmo nem este que é o outro. Tânia Franco Carvalhal (org.). O discurso crítico na América Latina. Porto Alegre: Ed. Unisinos, 1996.
SOUZA, Renata Junqueira de, Daniela Maria Segabinazi & Jhennefer Alves Macedo. O protagonismo das princesas africanas na literatura juvenil: uma investigação no PNBE. Revista Argumentos Pró-Educação, v. 2, n. 6, pp. 451-472, 2017. Disponível em: < http://ojs.univas.edu.br/index.php/argumentosproeducacao/article/view/247>. Acesso em 15 abr. 20118.
VALARINI, Sharlene Davantel. O lugar do teatro nos acervos do PNBE para o Ensino Fundamental I das escolas públicas brasileiras. Encontro Diálogos Literários, 2º, 2013. Campo Mourão. Anais [...]. Campo Mourão: UNESPAR/FECILCAM, 2013, pp. 303-321. Disponível em: <https://dialogosliterarios.files.wordpress.com/2013/12/86.pdf>. Acesso em 11 abr. 2018.
VOLTOLINI, Ricardo. Agradando crianças de Berlim a Quixeramobim. Maria Clara Machado. Teatro infantil completo. Luiz Raul Machado (org.). Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2010, pp. xlvi-cxlix.
ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.