(Counter)canons in perspective: terminology and selection in literature and school

Authors

  • Silmara Rodrigues Universidade Federal da Paraíba
  • Luciane Alves Santos Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2019v37p94

Keywords:

Canons, Countercanons, Teaching of literature

Abstract

Since the mid-twentieth century to the contemporary present, Cultural Studies emerge as a field of knowledge in European and US universities, resounding later in Brazil and expanding the transversality of frontiers and the ambivalences among areas of knowledge, conceptual constructs and perceptions of sociocultural conjunctures. From this point of view, literary studies return to the canon/non-canon composition as a dynamo both for an exercise in understanding these concepts and for an analytical criticism and reception of texts in traditional instances, such as the educational one. Considering this scenario, the scope of this paper is to approach the tripartite categorization proposed by David Damrosch (2006) for the canonical literary cosmos – hypercanon, countercanon and shadow canon – and, for this purpose, the (post-)modern historical context, based on Marshall Berman (1986) and Terry Eagleton (1998), and the educational system as one of the traditional structures of literary legitimation, according to Márcia Abreu (2006) and Blanca-Ana Roig Rechou (2010), are also presented.

Author Biographies

Silmara Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Master of Arts from the Universidade Federal da Paraíba. Effective teacher of Portuguese language in the municipal education system of João Pessoa / PB.

Luciane Alves Santos, Universidade Federal da Paraíba

Master in Literary Studies at - Unesp - FCL / Araraquara. PhD in Letters from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade Federal da Paraíba.

References

ABREU, Márcia. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

BERMAN, Marshall. Introdução: Modernidade – ontem, hoje e amanhã. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Trad. Carlos Felipe Moisés; Ana Maria L. Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras, 1986, pp. 15-36.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Por que ler os clássicos. 2. ed. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 2007, pp. 9-16.

CUNHA, Helena Parente. Cânone: dúvidas e ambiguidades. Scripta (Belo Horizonte), v.10, n.19, pp. 241-249, 2. sem. 2006. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/13978/10980>. Acesso em: 27 jun. 2018.

DALCASTAGNÈ, Regina. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. Iberic@l: Revue d’études ibériques et ibéro-américaines,(Paris), n.2, Automne 2012. Disponível em: <http://iberical.paris-sorbonne.fr/numeros/numero-2-automne-2012/>. Acesso em: 31 jan. 2017.

DAMROSCH, David. World Literature in a Postcanonical, Hypercanonical Age. Haun Saussy. Comparative Literature in an Age of Globalization. Baltimore: Johns Hopkins U.P., 2006, pp. 43-53.

EAGLETON, Terry. Prefácio. As ilusões do pós-modernismo. Trad. Elisabeth Barbosa. Rio de Janeiro: Zahar, 1998, pp. 5-7.

KLEIN, Kelvin Falcão. Cânone e exclusão. Em Tese (Belo Horizonte), v. 19, n. 2, pp. 111-121, ago.-out. 2013. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/4999/4699>. Acesso em: 27 jun. 2018

MUZART, Zahidé Lupinacci. A questão do cânone. Anuário de Literatura (Florianópolis), n. 3, pp. 85-94, 1995. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/5277/4657>. Acesso em: 26 jun. 2018.

ORTIZ, Renato. Estudos culturais. Tempo social (São Paulo), v. 16, n. 1: 119-127, jun. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702004000100007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 25 jun. 2018.

RECHOU, Blanca-Ana Roig. Educação literária e cânone literário escolar. Trad. João Luís Ceccantini. Letras de Hoje (Porto Alegre), v. 45, n. 3, pp. 75-79, jul./set. 2010. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124/5814>. Acesso em: 27 jun. 2018.

RUFFATO, Luiz. Literatura e cultura na América Latina. Revista Línguas e Letras (Cascavel), Número Especial, XIX CELLIP, 1º semestre 2011. Disponível em: <http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/5525/4197>. Acesso em: 25 jun. 2018.

SANTOS, Eloína Prati. A autoinclusão da literatura indígena contemporânea no cânone brasileiro: uma herança cultural a ser reconhecida. Revista Literatura em Debate, v. 12, n. 22, pp. 107-121, jan.-jul. 2018. Disponível em: <http://revistas.fw.uri.br/index.php/literaturaemdebate/article/view/2922/2531>. Acesso em: 27 jun. 2018.

ZILBERMAN, Regina. Leitura na escola: entre a democratização e o cânone. Revista Literatura em Debate (Frederico Westphalen), v. 11, n. 21, pp. 20-39, jul./dez. 2017. Disponível em: <http://revistas.fw.uri.br/index.php/literaturaemdebate/article/view/2704>. Acesso em: 24 jun. 2018.

ZOLIN, Lúcia Osana. A literatura de autoria feminina brasileira no contexto da pós-modernidade. Ipotesi (Juiz de Fora), v.13, n.2, pp. 105-116, jul./dez. 2009. Disponível em: <http://www.ufjf.br/revistaipotesi/edicoes-anteriores/v13n2/> Acesso em: 27 jun. 2018.

Published

2019-12-16

How to Cite

RODRIGUES, Silmara; SANTOS, Luciane Alves. (Counter)canons in perspective: terminology and selection in literature and school. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 37, p. 94–103, 2019. DOI: 10.5433/1678-2054.2019v37p94. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33821. Acesso em: 6 jul. 2024.