Photomaton & Vox: the construction of Herberto Helder’s poetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2018v36p112

Keywords:

Herberto Helder, Contemporary Portuguese poetry, Poetics.

Abstract

Herberto Helder is one of the most important Portuguese poets of the second half of the XX century and XXI century. His poetry marked by silence, body and metaphors about his own poetic making became recognized by his contemporaries and future generations of writers of prose and poetry. Published in 1979, for the first time, Photomaton & Vox, is a work that aligns fragments of essays texts and poems. Composed of comments, memorialistic and aesthetic experiences, the book has become a form of “hebertian” poetics, where we find different aspects that guide its writing. This paper uses singular essayists on the poet and on the poetic genre to analyze excerpts from Photomaton & Vox perceiving the characteristics that promote it as poetic and the importance of Herberto Helder for Portuguese poetry after Fernando Pessoa. 

Author Biographies

Gabriela Silva, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e Missões

Master in Theory of Literature and PhD in Theory of Literature by the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. PhD in Letters from the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Post-doctorate from the University of Lisbon. He is currently PNPD, Capes, at the Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e Missões.

Gustavo Melo Czekster, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Master of Arts from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PUCRS. PhD student in Creative Writing at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PUCRS.

References

BARRENTO, João. A chama e as cinzas – um quarto de século de literatura portuguesa. (1974-2000). Lisboa: Bertrand, 2016.

CORREIA, Natália.O surrealismo na poesia portuguesa. Lisboa: Europa-América, 2002.

CRUZ, Gastão. A poesia portuguesa hoje. Lisboa: Plátano, 1973.

DAL FARRA, Maria Lúcia. A alquimia da linguagem – leitura da cosmogonia poética de Herberto Helder. Lisboa: Imprensa Nacional, 1986.

DIAS, Sousa. O que é poesia? Lisboa: Documenta/Sistema Solar, 2014.

DUFRENNE, Mikel. O poético. Trad. Luiz Arthur Nunes e Reasylvia Kroeff de Souza. Porto Alegre: Globo, 1969.

GUIMARÃES, Fernando. Revisão da moderna poesia portuguesa Revista Colóquio/Letras (Lisboa), n. 1, pp. 34-44, mar. 1971. Disponível em http://coloquio.gulbenkian.pt/bib/sirius.exe/issueContentDisplay?n=1&p=34&o=p.

GUSMÃO, Manuel. Tatuagem e palimpsesto – da poesia em alguns poetas e poemas. Lisboa: Assírio e Alvim, 2010.

HATHERLY, Ana & Ernesto Manuel de Melo e Castro. PO.EX: Textos Teóricos e Documentos da Poesia Experimental Portuguesa. Lisboa: Moraes, 1981.

HELDER, Herberto. Photomaton & Vox. Rio de Janeiro: Tinta-da-China Brasil, 2017.

LEAL, Izabela. Coisas que aprendi com Herberto Helder. Poetas que interessam mais: leituras da poesia pós-Fernando Pessoa. Ida Alves & Luis Maffei (orgs.). Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2011, pp. 169-179.

MARTELO, Rosa Maria. Os nomes da obra Herberto Helder ou o poema contínuo. Lisboa: Documenta/Sistema Solar, 2016.

MARTINS, Manuel Frias. Um outro olhar sobre a condição hebertiana de «levar a linguagem à carnificina». Catherine Dumas et al. (orgs). Herberto Helder, Se eu quisesse enlouquecia. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2015, pp. 231-250.

MOURÃO, José Augusto, A arte poética de Sophia de Mello Breyner Andresen (do elogio da ascese e da nostalgia do signo). Poética do século XX. Lisboa: Horizonte, 1984, pp. 205-214.

PAZ, Octavio. O arco e a lira. Trad. Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

POUND, Ezra. A arte da poesia. Trad. Heloysa de Lima Dantas e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 1976.

RODRIGUES, Angela Varela. O poema em prosa na literatura portuguesa.In.: Revista Colóquio/Letras (Lisboa), n. 56, pp. 23-34, jul. 1980. Disponível em http://coloquio.gulbenkian.pt/bib/sirius.exe/issueContentDisplay?n=56&p=23&o=r-.

RISO, Carla. auto-bio-thanato-grafia: a experiência do silêncio em Photomaton & Vox, de Herberto Helder. SCRIPTA (Belo Horizonte), v. 8, n. 15, pp. 46-59, 2º sem. 2004. Disponível em http://200.229.32.55/index.php/scripta/article/view/12567/9869.

SENA, Jorge de. Da poesia portuguesa. Lisboa: Ática, 1959.

Published

2018-12-18

How to Cite

SILVA, Gabriela; CZEKSTER, Gustavo Melo. Photomaton & Vox: the construction of Herberto Helder’s poetics. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 36, p. 112–123, 2018. DOI: 10.5433/1678-2054.2018v36p112. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33021. Acesso em: 3 jul. 2024.