Under the weight of their own bodies: representation of the black woman in Conceição Evaristo’s short stories “Maria” and “rosa Maria Rosa”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2017v33p18

Keywords:

Short stories, Conceição Evaristo, Representation, Black woman

Abstract

Little attention is given to the female authorship in Brazil, as well as the reduced number of black women characters, mainly as narrators or protagonists. This makes even more important short stories such as “Maria” and “Rosa Maria Rosa” from Conceição Evaristo’s short stories books, Olhos d’água (Watery eyes - 2014) and História de leves enganos e parecenças (History of small misleadings and similarities - 2016) respectively. Our objective is to analyze the female character in the short stories mentioned above, with special attention to the weight of their own bodies, that is, as black people and women, in a society still plenty of prejudice and discrimination. We observe that the writer, besides highlighting those individuals in the margins, also problematizes the construction of stereotypes that passed to the nation history, bringing to literature another point of view, and another perspective. The theoretical approaches that support this research are the studies by Ascroft, Griffiths & Tiffin (2007), Chandra Mohanty (2002) and Elizabeth Grosz (2000).

Author Biographies

Marcela Gizeli Batalini, Universidade Estadual de Maringá

Master of Arts from the Universidade Estadual de Maringá. PhD in Literature and Literary Studies from the State University of Maringá. Adjunct professor at the Faculdade Alvorada de Tecnologia e Educação de Maringá/Faculdade Santa Maria da Glória.

Alba Krishna Topan Feldman, Universidade Estadual de Maringá

Master in Letters - Literary Studies at the Universidade Estadual de Maringá. PhD in Letters from Universidade Estadual Paulista and complementation at Louisville University. Professor at the Universidade Estadual de Maringá.

References

AMADO, J. Gabriela, Cravo e Canela. São Paulo: Martins Editora, s/d.

ASHCROFT, B.; GRIFFITHS, G.; TIFFIN, H. Key concepts in post-colonial studies. London and New York: Routledge, 2007.

AZEVEDO, A. O Cortiço. São Paulo: Ática, 1975.

CAZES, L. Conceição Evaristo: a literatura como arte da “escrevivência”. Jornal O Globo, Rio de Janeiro, 11 jul. 2016. Cultura, s/p.
Disponível em: <http://oglobo.globo.com/cultura/livros/conceicao-evaristo-literatura-como-arte-da-escrevivencia-19682928#ixzz4M8fKuxea>. Acesso em: 15 jun. 2017.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

DALCASTAGNÈ, R. Uma voz ao sol: representação e legitimidade na narrativa brasileira contemporânea. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 20, p. 33-87, jul./ago. 2002. Disponível em: <http://www.gelbc.com.br/pdf_revista/2002.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2017.

EVARISTO, C. Da representação à auto-apresentação da Mulher Negra na Literatura Brasileira. Revista Palmares: cultura afro-brasileira, Brasília, ano 1, n. 1, p. 52-57, ago. 2005. Disponível em: <http://www.palmares.gov.br/sites/000/2/download/52%20a%2057.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2017.

EVARISTO, C. Histórias de leves enganos e parecenças. Rio de Janeiro: Malê, 2016.

EVARISTO, C. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2015.

GROSZ, E. Corpos reconfigurados (Volatile bodies. Toward a corporeal feminism). Tradução Cecilia Holtermann. In: Cadernos Pagu, Campinas, n.14, p. 45-86, 2000.

GUIMARÃES, B. A Escrava Isaura. Rio de Janeiro: Nova Aguillar, 1976.

HARRIS, T. Saints, Sinners, Saviors: Strong Black Women in African American Literature. Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 2001.

MOHANTY, C. T. “Under Western Eyes” revisited: Feminist Solidarity through Anticapitalist Struggles. In: Signs: Journal of Women in Culture and Society, University of Chicago Press, v. 28, n.2, p. 499-535, 2002.

SILVA, P. V. B.; ROSEMBERG, F. Brasil: lugares de negros e brancos na mídia. In: VAN DIJK, T. A. Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2012. P.73-115.

WERNECK, J. Introdução. In: EVARISTO, C. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2015.

Published

2017-05-26

How to Cite

BATALINI, Marcela Gizeli; FELDMAN, Alba Krishna Topan. Under the weight of their own bodies: representation of the black woman in Conceição Evaristo’s short stories “Maria” and “rosa Maria Rosa”. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 33, p. 18–29, 2017. DOI: 10.5433/1678-2054.2017v33p18. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/30923. Acesso em: 4 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)