About passages: the experience between literature, cinema and video in Point Omega, by Don Delillo

Authors

  • Barbara Cristina Marques Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2015v29p87

Keywords:

Ponto Ômega, Douglas Gordon, Cinema, Vídeo

Abstract

Within the discussions about new media and its relevance in the creation of artistic objects in the contemporaneity, specially by the interface with the literary object, this article proposes to discuss the novel Point Omega (2010), by Don DeLillo, in order to realize in which way 24 hours Psycho (1993), Douglas Gordon’s video installation, comes up with its translation to the literary code, for the purpose of promoting the liaison between literature, cinema and video.

Author Biography

Barbara Cristina Marques, Universidade Estadual de Londrina

Master and PhD in Literary Studies from the Universidade Estadual de Londrina. Adjunct Professor at the Department of Vernacular and Classical Letters at the Universidade Estadual de Londrina.

References

BELLOUR, Raymond. Entre-imagens: foto, cinema, vídeo. Campinas/SP: Papirus, 1997.

BENJAMIN, Walter. Das Passagenwerk. Frankfurt: Suhrkamp, 1983.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.

BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Cambridge: MIT Press, 1999.

DELILLO, Don. Ponto Ômega. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

DUBOIS, Philippe. A questão da “forma-tela”: espaço, luz, narração, espectador. In: GONÇALVES, Osmar (Org.). Narrativas sensoriais: ensaios sobre cinema e arte contemporânea. Rio de Janeiro: Circuito, 2014. p. 123-158.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

FRANCASTEL, Pierre. Arte e técnica nos séculos XIX e XX. Lisboa: Livros do Brasil, 2000.

GOURLEY, James. Terrorism and temporality in the works of Thomas Pynchon and Don DeLillo. New York: Bloomsburry, 2013.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Modernização dos sentidos. São Paulo: 34, 1998.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

KITTLER, Friedrich A. Gramophone, Film, Typewriter. California: Stanford University Press, 1999.

MCCRUM, Robert. Don DeLillo: ‘I’m not trying to manipulate reality – this is what I see and hear’. The Guardian. Disponível em: . Acesso em 15 fev. 2015.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1988.

MULVEY, Laura. Death 24x a Second: stillness and the moving image. London: Reaktion, 2006.

PARENTE, André. A forma cinema: variações e rupturas. In: MACIEL, Katia (Org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p. 23-48.

SPREICER, Jelena. Spectral visuality in novels by Don DeLillo. Diploma Thesis. Filozofski fakultet u Zagrebu, Department of English Language and Literature. [mentor Grgas, Stipe]. 2011.

Published

2015-12-05

How to Cite

MARQUES, Barbara Cristina. About passages: the experience between literature, cinema and video in Point Omega, by Don Delillo. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 29, p. 87–97, 2015. DOI: 10.5433/1678-2054.2015v29p87. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25247. Acesso em: 6 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)