After “sarampão antropofágico”: cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2015v29p52

Keywords:

Oswald de Andrade, Marco Zero, “Perigo Negro”, “A sombra amarela”

Abstract

The article discusses the presence of cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 work, period of political engagement of the author in which the arts appear as a tool for awareness about Brazilian problems. Oswald, however, does not cease to continue his modernist experimentalism, as well as to dedicate himself to projects that reveal his interest not only for literature, but for other forms of artistic expression as well, as the cinema. Thus, this article briefly presents and discusses his Marco Zero project, which involved a novelistic cycle and also two texts to film, the script “Perigo Negro” and the argument “A sombra amarela”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Júlio Cezar Bastoni da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Degree in Letters - Portuguese and English by the Universidade Federal de São Carlos. PhD in Literary Studies from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Adjunct Professor of Brazilian Literature at the Universidade Federal do Ceará.

References

ANDRADE, O. Perigo Negro, film extrahido do romance cyclico paulista Marco Zero. Revista do Brasil (3ª fase), Rio de Janeiro, v. 1, n. 4, p. 383-418, out. 1938.

ANDRADE, O. A sombra amarela (cenário para filme). Revista do Brasil (3ª fase), Rio de Janeiro, v. 5, n. 45, p. 26-28, mar. 1942.

ANDRADE, O. Do pau-brasil à antropofagia e às utopias. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

ANDRADE, O. Ponta de lança: polêmica. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

ANDRADE, O. Memórias sentimentais de João Miramar / Serafim Ponte Grande. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

ANDRADE, O. Os dentes do dragão: entrevistas. São Paulo: Globo, 1990.

ANDRADE, O. Panorama do fascismo / O homem e o cavalo / A morta. São Paulo: Globo, 2005.

ANDRADE, O. Telefonema. 2. ed. São Paulo: Globo, 2007.

ANDRADE, O. Marco Zero I: A revolução melancólica. São Paulo: Globo, 2008a.

ANDRADE, O. Marco Zero II: Chão. 4. ed. São Paulo: Globo, 2008b.

ANDRADE, O., & GALVÃO, P. O homem do povo. São Paulo: Globo; Museu Lasar Segall; Imprensa Oficial, 2009.

BOAVENTURA, M. E. Oswald de Andrade, a luta da posse contra a propriedade. In: SCHWARZ, R. Os pobres na literatura brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1983. p. 129- 135.

BRITO, M. S. As metamorfoses de Oswald de Andrade: São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1972.

BUENO, L. Uma história do romance de 30. Campinas: Editora da Unicamp, 2006.

CALIL, C. A. Cinema = Cavação. Cendroswald Produções Cinematográficas. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 47, pp. 15-28, set. 2008.

CAMPOS, H. Miramar na mira. In: ANDRADE, O. Memórias sentimentais de João Miramar / Serafim Ponte Grande. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978. pp. ix-xlv.

CANDIDO, A. Brigada ligeira. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.

CENDRARS, B. Etc..., etc... (um livro 100% brasileiro). São Paulo: Perspectiva, 1976.

ELEUTÉRIO, M. L. O homem e a utopia. In: ANDRADE, O., & GALVÃO, P. O homem do povo. São Paulo: Globo; Museu Lasar Segall; Imprensa Oficial, 2009. p. 65-71.

FERREIRA, A. C. Um eldorado errante: São Paulo na ficção histórica de Oswald de Andrade. São Paulo: Editora Unesp, 1996.

GOMES, P. E. S. Crítica de cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

GOMES, P. E. S. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

LABAKI, A. Pesquisa revela a conexão Orson Welles-Brasil. Folha de S. Paulo, Ilustrada, p. A27, 7 jun. 1988.

MAGALDI, S. A mola propulsora da utopia. In: ANDRADE, O. Panorama do fascismo / O homem e o cavalo / A morta. São Paulo: Globo, 2005. p. 19-32.

RIO DOCE, C. C. Oswald de Andrade e o cinema. FronteiraZ, São Paulo, n. 12, p. 47-59, jun. 2014.

SILVA, A. M. F. C. A dinâmica da criação de Marco Zero, de Oswald de Andrade. In: SEMINÁRIO DE TESES EM ANDAMENTO, 4., 2010, Campinas. Anais... Campinas: Unicamp, 2010, p. 16-29.

SOUZA, M. A. Um perigo amarelo? o discurso ambíguo do romance histórico de Oswald de Andrade. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE HISTÓRIA, 5., 2011, Maringá. Anais... Maringá: UEM, 2011, p. 427-437.

STAM, R. Pan-American interlude: Orson Welles in Brazil, 1942. In: STAM, R. Tropical multiculturalism: a comparative history of race in Brazilian cinema & culture. Durham: Duke University Press, 1997. p. 107-132.

STIGGER, V. A vacina antropofágica. In: ROCHA, J. C. C., & RUFFINELLI, J. Antropofagia hoje? Oswald de Andrade em cena. São Paulo: É Realizações, 2011. p. 601-611.

WISNIK, J. M. Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

Published

2015-12-05

How to Cite

Silva, Júlio Cezar Bastoni da. “After ‘sarampão antropofágico’: Cinema in Oswald De Andrade’s Post-1930 Work”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 29, Dec. 2015, pp. 52-63, doi:10.5433/1678-2054.2015v29p52.

Most read articles by the same author(s)