After “sarampão antropofágico”: cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 work
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2015v29p52Keywords:
Oswald de Andrade, Marco Zero, “Perigo Negro”, “A sombra amarela”Abstract
The article discusses the presence of cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 work, period of political engagement of the author in which the arts appear as a tool for awareness about Brazilian problems. Oswald, however, does not cease to continue his modernist experimentalism, as well as to dedicate himself to projects that reveal his interest not only for literature, but for other forms of artistic expression as well, as the cinema. Thus, this article briefly presents and discusses his Marco Zero project, which involved a novelistic cycle and also two texts to film, the script “Perigo Negro” and the argument “A sombra amarela”.Downloads
References
ANDRADE, O. A sombra amarela (cenário para filme). Revista do Brasil (3ª fase), Rio de Janeiro, v. 5, n. 45, p. 26-28, mar. 1942.
ANDRADE, O. Do pau-brasil à antropofagia e às utopias. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.
ANDRADE, O. Ponta de lança: polêmica. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
ANDRADE, O. Memórias sentimentais de João Miramar / Serafim Ponte Grande. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
ANDRADE, O. Os dentes do dragão: entrevistas. São Paulo: Globo, 1990.
ANDRADE, O. Panorama do fascismo / O homem e o cavalo / A morta. São Paulo: Globo, 2005.
ANDRADE, O. Telefonema. 2. ed. São Paulo: Globo, 2007.
ANDRADE, O. Marco Zero I: A revolução melancólica. São Paulo: Globo, 2008a.
ANDRADE, O. Marco Zero II: Chão. 4. ed. São Paulo: Globo, 2008b.
ANDRADE, O., & GALVÃO, P. O homem do povo. São Paulo: Globo; Museu Lasar Segall; Imprensa Oficial, 2009.
BOAVENTURA, M. E. Oswald de Andrade, a luta da posse contra a propriedade. In: SCHWARZ, R. Os pobres na literatura brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1983. p. 129- 135.
BRITO, M. S. As metamorfoses de Oswald de Andrade: São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1972.
BUENO, L. Uma história do romance de 30. Campinas: Editora da Unicamp, 2006.
CALIL, C. A. Cinema = Cavação. Cendroswald Produções Cinematográficas. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 47, pp. 15-28, set. 2008.
CAMPOS, H. Miramar na mira. In: ANDRADE, O. Memórias sentimentais de João Miramar / Serafim Ponte Grande. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978. pp. ix-xlv.
CANDIDO, A. Brigada ligeira. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.
CENDRARS, B. Etc..., etc... (um livro 100% brasileiro). São Paulo: Perspectiva, 1976.
ELEUTÉRIO, M. L. O homem e a utopia. In: ANDRADE, O., & GALVÃO, P. O homem do povo. São Paulo: Globo; Museu Lasar Segall; Imprensa Oficial, 2009. p. 65-71.
FERREIRA, A. C. Um eldorado errante: São Paulo na ficção histórica de Oswald de Andrade. São Paulo: Editora Unesp, 1996.
GOMES, P. E. S. Crítica de cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
GOMES, P. E. S. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
LABAKI, A. Pesquisa revela a conexão Orson Welles-Brasil. Folha de S. Paulo, Ilustrada, p. A27, 7 jun. 1988.
MAGALDI, S. A mola propulsora da utopia. In: ANDRADE, O. Panorama do fascismo / O homem e o cavalo / A morta. São Paulo: Globo, 2005. p. 19-32.
RIO DOCE, C. C. Oswald de Andrade e o cinema. FronteiraZ, São Paulo, n. 12, p. 47-59, jun. 2014.
SILVA, A. M. F. C. A dinâmica da criação de Marco Zero, de Oswald de Andrade. In: SEMINÁRIO DE TESES EM ANDAMENTO, 4., 2010, Campinas. Anais... Campinas: Unicamp, 2010, p. 16-29.
SOUZA, M. A. Um perigo amarelo? o discurso ambíguo do romance histórico de Oswald de Andrade. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE HISTÓRIA, 5., 2011, Maringá. Anais... Maringá: UEM, 2011, p. 427-437.
STAM, R. Pan-American interlude: Orson Welles in Brazil, 1942. In: STAM, R. Tropical multiculturalism: a comparative history of race in Brazilian cinema & culture. Durham: Duke University Press, 1997. p. 107-132.
STIGGER, V. A vacina antropofágica. In: ROCHA, J. C. C., & RUFFINELLI, J. Antropofagia hoje? Oswald de Andrade em cena. São Paulo: É Realizações, 2011. p. 601-611.
WISNIK, J. M. Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.