The Immeasurable slit: literature, film

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2015v29p30

Keywords:

Literature and Film, Adaptation, Materiality, Memory and image

Abstract

Instead of looking for some convergence approaching literature and film, this essay searches for the understanding of what seclude these media. When observed in their materiality, and recognizing their distinct temporality and spatiality, both literature and film can withdraw to a point where no communication is possible, therefore no community can be constituted. This is the point where a slit, an immeasurable slit, separates image and memory, language and narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hernan Ulm, Universidad Nacional de Salta

Master in Contemporary Philosophy - Universidad Nacional de Salta. PhD in Comparative Literature at the Universidade Federal Fluminense. Adjunct professor of aesthetics and history of the arts at the Universidad Nacional de Salta.

Adalberto Müller, Universidade Federal Fluminense

Master in Brazilian Literature from the Universidade de Brasília. PhD in Letters-French by the Universidade de Sao Paulo. Post-Doctor at the University of Münster. Professor of Theory of Literature at Universidade Federal Fluminense.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BERGSON, Henry. As duas fontes da moral e da religião. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1978.

BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita 2. São Paulo Escuta, 2007.

CHARTIER, Roger. El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa, 1996.

DELEUZE, G. A imagem-movimento. Cinema 1. Lisboa: Assírio Alvim, 2004.

DELEUZE, G. Cinema II. A imagem-tempo; São Paulo: Brasiliense, 2007.

DELEUZE, G. Conversações; Rio de Janeiro: 34, 1992.

DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DERRIDA, J. & DUFOURMANTELLE, A. Anne Dufourmantelle Convida Jacques Derrida a falar da Hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.

DIDI -HUBERMAN, Georges. Devant l’image. Paris : Minuit, 1990.

DIDI -HUBERMAN, Georges. L’image survivante. Histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Minuit, 2002.

FARGE, A. La vida frágil. Violencia, poderes y solidaridad en el siglo XVIII. México: Instituto Mora, 1998.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas. Elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

FOUCAULT, Michel . História da sexualidade vol. 2. O uso dos prazeres; Rio de Janeiro: Graal, 2003.

GUMBRECHT, H. U. Corpo e Forma: Ensaios para uma crítica não-hermenêutica. Rio de Janeiro: Eduerj, 1998.

GUMBRECHT, H. U. Produção de presença. O que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do Juízo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.

KITTLER, F. Gramofone, Filme, Typewriter. Rio de Janeiro: Eduerj, 2015.

LYOTARD, Jean-François. Discurso, figura. Barcelona: Gustavo Gili, 1979.

LYOTARD, Jean-François. Lecturas de Infancia. Buenos Aires: Eudeba, 1997.

MARTONI, Alex. S. Lendo ambiências: o reencantamento do mundo pela técnica. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2015.

MÜLLER, Adalberto. Linhas imaginárias: poesia, mídia, cinema. Porto Alegre: Sulina, 2011.

NANCY, Jean-Luc. La comunidad inopertante. Santiago de Chile: Arsis, 2000.

SARTRE, Jean Paul. L’imagination. Paris : Alcan, 1936

SIMONDON, Gilbert. La individuación a la luz de las nociones de forma e información. Buenos Aires: Cactus-La cebra, 2009.

WARBURG, Aby. Le rituel du serpent. Paris: Macula, 2003.

Published

2015-12-05

How to Cite

Ulm, Hernan, and Adalberto Müller. “The Immeasurable Slit: Literature, Film”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 29, Dec. 2015, pp. 30-39, doi:10.5433/1678-2054.2015v29p30.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.