With a minimum of literature: similarities between formal conventions from 1930s Realism and contemporary journalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2014v28p53

Keywords:

Literary theory, Brazilian literature, journalism

Abstract

The aim of this article is to point out the use of literary conventions in some texts in newspapers from 1990 onwards. We show that some stories whose goal is to warn the read about topics of social interest dialogue with thematic and aesthetical conventions established in the 1930s’ literature. This study uses as an example a story published by Folha de S. Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Fernando de Lima, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Master and Doctor of Letters from the Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Adjunct professor at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Maurini de Souza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Master in Letters and PhD in Sociolinguistics from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

References

AMADO, Jorge. Cacau. Rio de Janeiro: Record, 1980.

ANTENORE, Armando. Zefa: uma biografia da miséria. Folha de S. Paulo (São Paulo), Mapa da exclusão: 8, 26 set. 1998.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1993.

BUENO, Luís. Uma história do romance de 30. São Paulo: Edusp, 2006.

CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 2000.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

COSTA, Cristiane. Pena de aluguel: escritores jornalistas do Brasil (1904-2004). São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

EAGLETON, Terry. A função da crítica. São Paulo: Marins Fontes, 1991.

ECO, Umberto. Obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1968.

GALVÃO, Walnice Nogueira. As musas sob assédio: literatura e indústria cultural no Brasil. São Paulo: Senac, 2005.

GIDDENS, Anthony. The consequences of Modernity. London: Polity, 1991.

GENRO, Adelmo. O enigma da pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo. Porto Alegre: Tchê, 1987.

LAFETÁ, João Luiz. 1930: a crítica e o Modernismo. São Paulo: Duas Cidades, 2000.

MCQUAIL, Denis. Mass Communication theory. London: Sage, 2010.

REIS, Carlos e Ana Cristina M Lopes. Dicionário de teoria narrativa. São Paulo: Ática, 1988.

SANTIAGO, Silviano. O cosmopolitismo do pobre: crítica literária e crítica cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

STEINER, George. Extraterritorial: a literatura e a revolução da linguagem. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SÜSSEKIND, Flora. Tal Brasil. Qual romance. Rio de Janeiro: Achimé, 1984.

SCHUDSON, Michael. Descobrindo a notícia: uma história social dos jornais nos Estados Unidos. Petrópolis: Vozes, 2010.

WATT, Ian. A ascensão do romance: estudos sobre Defoe, Richardson e Fielding. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

Published

2014-12-20

How to Cite

Lima, Marcelo Fernando de, and Maurini de Souza. “With a Minimum of Literature: Similarities Between Formal Conventions from 1930s Realism and Contemporary Journalism”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 28, Dec. 2014, pp. 53-65, doi:10.5433/1678-2054.2014v28p53.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.