Bolber a viver: Douglas Diegues and the renewal of romantic utopias
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2014v27p74Keywords:
Douglas Diegues, Contemporary Brazilian poetry, RomanticismAbstract
What is the role of Romanticism in contemporary Brazilian poetry? Is it possible to establish a new role for Romanticism utopias in present times? This article aims at answering these questions from the singularity of Douglas Diegues’ writing, his poetics and its particular posture in the Brazilian literary tradition.Downloads
References
CANDIDO, Antonio. O romantismo no Brasil. São Paulo: Humanitas, 2002.
DIEGUES, Douglas. Dá gusto andar desnudo por estas selvas: sonetos salvages. Curitiba: Travessa dos editores, 2003.
DIEGUES, Douglas. Douglas Diegues y el portunhol selbagem. Disponível em: <http://portunholselvagem.blogspot.com.br/2007/03/douglas-diegues-y-el-portunhol-selbagem.html>. Acesso em: 27 jul. 2013.
DUARTE, Luiz Fernando Dias. A pulsão romântica e as ciências humanas no ocidente. Revista Brasileira de Ciências Sociais. 2004 (jun.), v. 19. n. 55, pp. 5-19. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v19n55/a01v1955.pdf >.
HELENA, Lucia. A arte de decifrar o eu, as torres e as explosões. Letras & Infovias: cadernos de Letras da UFF. 2006, n. 32, pp. 25-38. Disponível em: <www.uff.br/cadernosdeletrasuff/32/artigo2.pdf>.
HELENA, Lucia. Os guerreiros correm perigo: reflexões sobre Alencar e os impasses da fundação nacional. Ciências & Letras (Porto Alegre). 2010 (jan./jun.), n. 47, pp. 87-105. Disponível em: <http://seer1.fapa.com.br/index.php/arquivos>.
MARQUES, Ivan. A vertigem do arbitrário. Aletria (Belo Horizonte). 2007 (jan./jun.), v. 15, pp. 107-115. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/issue/view/97>.
MORICONI, Italo. Poesia 00: nota de apresentação e mini antologia. Revista Margens/Margenes (Belo Horizonte). 2008, n. 9-10.
RELVAS, Maria de Jesus Crespo Candeias Velez. Sonetos e sequências de sonetos na literatura inglesa do renascimento. 2005. pp. 245-256. Disponível em: <https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/249/1/livro-FINAL%20245-256%20PDF-RED.pdf>.
REZENDE, Renato. A poesia brasileira contemporânea e sua crítica. Alan Flavio Viola, org. Crítica literária contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2013. pp. 121-142
ROSENFELD, Anatol & Jaime Guinsburg. Romantismo e Classicismo. Jaime Guinsburg, Jaime. O Romantismo. São Paulo: Perspectiva, 1985.
SEQUERA, Guillermo & Douglas Diegues, orgs. Kosmofobia Mbya Guarani. São Paulo: Mendonça & Provazi Editores, 2006.
SISCAR, Marcos. A cisma da poesia brasileira. Sibila. 2005, v.8/9. Disponível em: <http://www.germinaliteratura.com.br/sibila2005_acismadapoesia.htm>.
VASCONCELOS, Maurício Sales. Poesia contemporânea nacional: reincidências e passagens. Alan Flavio Viola, org. Crítica literária contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2013. pp.107-120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.