Escrevivências: biographics traces in Becos da memória, by Conceição Evaristo
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2009v17p85Keywords:
Brazilian literature, Conceição Evaristo, MemoryAbstract
The proposal of this article is to discuss strategies of construction of the Becos da memória, of Conceição Evaristo, starting from the concept “escrevivência[s]”, formulated by the author herself, which offers traces of the authorial subject’s insert in the narrative, through unfolding herself in the character Maria-Nova.Downloads
References
CUTI, [Luiz Silva]. 2002. “O leitor e o texto afro-brasileiro”. Maria do Carmos Lana Figueiredo e Maria Nazareth Soares Fonseca, orgs. Poéticas afro-brasileiras. Belo Horizonte: editora PUC-MG & Mazza. 19-36.
DUARTE, Eduardo de Assis & Elisângela Aparecida Lopes. “Conceição Evaristo: literatura e identidade”. Disponível em http://www.letras.ufmg.br/literafro. Acesso em 10 de setembro de 2009.
EVARISTO, Conceição. 2006. Becos da memória. Belo Horizonte: Mazza.
EVARISTO, Conceição. 2007. “Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita”. Marcos Antônio Alexandre, org. Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza, 2007.
HALBWACHS, Maurice. 2004. A memória coletiva. São Paulo: Centauro.
LEJEUNE, Philippe. 1980. Biographie, témoignage, autobiographie: le cas de Victor Hugo Raconté. Je est um autre: l’autobiographie de la littérature aux médias. Paris: Seuil. 60-102.
MIRANDA, Wander M. 1992. “A ilusão autobiográfica”. Corpos escritos. Graciliano Ramos e Silviano Santiago. São Paulo: Edusp; Belo Horizonte: Ed. UFMG. 25-41.
OLIVEIRA, Luiz Henrique Silva de. 2005. “Escritas anfíbias: arte e política em poemas de Solano Trindade, Cuti e Conceição Evaristo”. Anais do XI Seminário Nacional Mulher e Literatura - II Seminário Internacional Mulher e Literatura. Rio de Janeiro: ANPOLL. 1.102-112.
OULLETTE-MICHALSKA, Madeleine. 2007. Autofiction et dévoilement de soi. Montreal: XYZ Éditeur.
RICOEUR, Paul. 2007. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Ed. da UNICAMP.
SOUZA, Eneida Maria de. 2002. Notas sobre a crítica biográfica. Crítica Cult. Belo Horizonte: Ed. UFMG. 111-120.
VELHO, Gilberto. 2001. “Biografia, trajetória e mediação”. VELHO, Gilberto Velho & Karina Kuschnir, orgs. Mediação, cultura e política. Rio de Janeiro: Aeroplano. 15-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.