Postmodernism and the review of history
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2007v10p69Keywords:
History, Literature, Postmodernism, CrisscrossingAbstract
Abstract The present work aims to make a brief theoretical exposition on the phenomenon widely known as postmodernism, in the sense of showing how this aspect has discussed the revision of history, expanding the spaces of debates in the academies with insertions of voices previously silent in the official discourse (such as those of ethnic and sexual minorities). To this end, we selected some thinkers, such as Linda Hutcheon, Frederic Jameson, Nestor Garcia-Canclini and Irlemar Chiampi, proposing an exhibition that addresses both the first-world discussion about the cultural productions of today, as well as we will present the reflection of some Latin American authors who analyze the phenomenon within our peripheral reality.References
ABREU, C. F. 1990. Onde andará Dulce Veiga?. São Paulo: Companhia das letras.
ANKERSMIT, F. R. 2006. Historicismo, pós-modernismo e historiografi a. In: MARBELA, J. A História escrita: teoria e história da historiografi a. São Paulo: Contexto, p. 95 – 114.
BAUDRILLARD, J. 1991. Simulacros e simulações. Tradução de Maria João da Costa Pereira. Lisboa: Relógio d’Água.
BENJAMIN, W. 1987. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura, história e cultura. 3 ed. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense.
BURKE, P (Org). 1992. A escrita da História: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora Unesp.
CHIAMPI, I. 1996. O romance latino-americano do pós-boom se apropria dos gêneros da cultura de massas. In: Revista Brasileira de Literatura Comparada. vol. 3. nº 3, 75-85.
COUTINHO, E. F. 2003. Literatura comparada na América Latina: ensaios. Rio de Janeiro: EdUERJ.
DENSER, M. 1981. O animal dos motéis. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
DRUMMOND, R. 1983. A morte de D. J. em Paris. 5 ed. São Paulo: Ática.
GARCÍA-CANCLINI, N. 1997. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Heloísa P. Cintrão e Ana Regina Lessa. São Paulo: EDUSP.
GUMBRECHT, H. 1998. Entrevista. 34 letras, Rio de Janeiro, n.2, 97 – 115.
HUTCHEON, L. 1991. Poética do pós-modernismo – História teoria fi cção. Tradução Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago.
JAMESON, F. 1996. Pós-modernismo. A lógica do capitalismo tardio. Tradução de Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática.
MARBELA, J. 2006. Teoria e história da historiografi a In: ______ (Org). A História escrita: teoria e história da historiografi a. São Paulo: Contexto, p.11-26.
NASCIMENTO, G. M. do. 2006. Feitio de viver: memórias de descendentes de escravos. Londrina: Eduel.
SCLIAR, M. 1999. A mulher que Escreveu a Bíblia. São Paulo: Companhia das Letras.
TORRES, A. 1991. Um táxi para Viena D’Áustria. São Paulo: Companhia das letras
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.