What can be seen from the window: an analysis of an english language teacher program

Authors

  • Elaine Fernandes Mateus Universidade Estadual de Londrina
  • Michele Salles El Kadre Universidade Estadual de Londrina
  • Pricila Gaffuri

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p363

Keywords:

Collaboration, English language teacher education, PIBID

Abstract

Looking through the socio-cultural-historical window, this paper aims at investigating an ELT subproject from Universidade Estadual de Londrina inserted into a governmental program, in order to understand the collaboration meaning(s) there expressed. The analysis revels: a) the continuity of models of initial and continuous English teacher education experienced by the Institution and now formalized in the public policy initiative; b) possibilities for strengthening a collaborative culture in teacher education and; c) an answer to demands regarding the need of improvement not only in the ELT courses but also in the basic education curriculum and in the context in which school communities are located.  The blurring of the teacher educators´ roles taking, as such, for granted and as immutable reveals a complementary collaboration pattern and leads to a reflection regarding the challenges of mutuality in collaborative practices.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elaine Fernandes Mateus, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras Anglo Portuguesa pela Universidade Estadual de Londrina (1987), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (1999) e doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005).

Michele Salles El Kadre, Universidade Estadual de Londrina

é formada em Letras Estrangeiras Moderna (2004), possui Especialização em Língua Inglesa (2006) e Mestrado em Estudos da Linguagem pela UEL (2010). Atualmente, é Doutoranda do programa de pós-graduação em Estudos da Linguagem com pesquisa voltada para a formação de professores, professora colaboradora na mesma instituição e Vice-presidente da Associação de professores de Língua Inglesa do Paraná (APLIEPAR). Possui experiência  na área de ensino e aprendizagem de inglês em institutos de idiomas, Ensino Fundamental e Médio de escolas públicas e privadas e formação de professores de inglês no ensino superior. Seus interesses de investigação englobam o ensino e aprendizagem de inglês, inglês como língua franca e formação colaborativa de professores.

Pricila Gaffuri

é graduada em Letras Português-Inglês (2009) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atualmente é aluna do Mestrado do programa de pós-graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e professora de língua inglesa da Wizard. Sua pesquisa se volta principalmente para os estudos de Bakhtin e Vygotsky, enfocando a formação de professores de língua inglesa.

Published

2011-06-15

How to Cite

MATEUS, E. F.; EL KADRE, M. S.; GAFFURI, P. What can be seen from the window: an analysis of an english language teacher program. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 363–386, 2011. DOI: 10.5433/2237-4876.2011v14n1p363. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8488. Acesso em: 21 may. 2024.