Writing in teachers’ initial formation: influences of initial academic research

Authors

  • Renilson José Menegassi Univesidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p387

Keywords:

Writing, Teachers’ initial formation, Initial research.

Abstract

This essay describes an experience with future teachers to be in their initial education during the Language and Literature Course through the comparison of the writings of groups with and without complementary activities in research groups and projects. Results show that the constitution of academic writing is more satisfactory and consistent in the groups that participated in research projects as part of their undergraduate studies. There were changes in the appropriation of academic textual genres, discursive manifestations with marked authorship and classroom methodological improvement.

Author Biography

Renilson José Menegassi, Univesidade Estadual de Maringá

Doutor em Letras pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis). Atua nas linhas de pesquisa 'Ensino e Aprendizagem de Línguas', enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino, e 'Formação do Professor de Língua', investigando a constituição da escrita na formação incial e continuada. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), Docente da Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, coordena três projetos de pesquisa financiados pela Fundação Araucária, um deles com Bolsa de Produtividade de Pesquisa.

Published

2011-06-15

How to Cite

MENEGASSI, Renilson José. Writing in teachers’ initial formation: influences of initial academic research. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 387–419, 2011. DOI: 10.5433/2237-4876.2011v14n1p387. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8464. Acesso em: 23 jul. 2024.