Interfaces of chemistry education with popular culture in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0383.2023v44n2p279Keywords:
Folk knowledge, Chemistry education, Theses and dissertationsAbstract
The proposal of folk knowledge insertion in the teaching of chemistry is already more than 30 years old in Brazil. Since its origin in the 1990s, it currently configures a fruitful, diverse, and creative field of studies. In this text, we revisit this proposal and analyze the master theses and doctoral dissertations developed in the country from 2014 to 2022, aiming to identify the appropriation of the original proposal and the adoption of other references, their research themes, methodologies, and main results. We noticed that a qualitative research tradition has been installed in the country as well as the consolidation of the comprehension that the education interface depends on the synergy between folk and academic knowledge. Academic research also revealed the penetration of Other theoretical and methodological contributions and the growth of pedagogical interventions in basic education, where we highlight the contributions of professional master’s degrees and the promising adoption of theoretical-methodological references from anthropology and discourse analysis for denser descriptions on popular culture.
Downloads
References
BARBOSA, Fernanda Monteiro. Ensino de química e o uso de agrotóxicos: saberes conjuntos entre escola e comunidade. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2019.
BORGES, Marcella M. C.; BORGES, Keyller Bastos; PINHEIRO, Paulo C. Luzes capilar: dos salões de beleza à educação química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 4-13, 2018. DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160098
BRANCO, J. C. Potencialidade de uma sequência didática para o ensino de química a partir da abordagem do tema chás e os saberes populares. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.
CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2003.
CARVALHO, Leonardo Lucio. A cultura da banana como tema gerador para o ensino de química: diálogo entre saberes populares, científicos e escolares. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2022.
CHASSOT, A. I. Das disciplinas à indisciplina. Curitiba: Appris, 2016.
CHASSOT, Attico I. A educação no ensino da química. Ijuí: Unijuí, 1990. p. 103-108.
CHASSOT, Attico I. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Unijuí, 2001. p. 191-230.
CHASSOT, Attico I. Fazendo educação em ciências em um curso de pedagogia com inclusão de saberes populares no currículo. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 27, p. 9-12, 2008b.
CHASSOT, Attico I. Sete escritos sobre educação e ciência. São Paulo: Cortez, 2008a. p. 197-222.
COBERN, William W. Contextual constructivism: the impact of culture on the learning and teaching of science. In: TOBIN, K. G. The practice of constructivism in science education. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1993. p. 51-69.
DAMASCENO, C. J. Sabedoria nunca é muita: interlocuções promovidas entre os saberes populares envolvidos na produção de doces por moradoras de uma comunidade Quilombola e a Educação Química. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2021.
FARIA, Laís Frantz. Saberes populares locais e reação de fermentação: uma proposta para o ensino de química. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2015.
FERREIRA, Leliane da Costa; SANTANA, Ramon de Oliveira, COSTA, Wendel Favacho da; CANTANHEDE, Edna Mesquita Brito; SILVA, Wesley Pereira da; MÓL, Gerson de Souza. A obtenção artesanal do Tucupi: saberes populares e ensino de química. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 5, n. 1, p. 139-150, 2019.
FIALHO, Josiane Aparecida Rodrigues. Experiências didáticas em aulas de química no período remoto: diálogos entre saberes na escola do campo. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2021.
FIGARO, Anajara K. O ensino de química e seminário integrado: valorizando a pesquisa do estudante a respeito dos saberes populares das plantas medicinais. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2015.
FLÔR, Cristhiane Carneiro Cunha; TRÓPIA, Guilherme; XAVIER, Patrícia Maria Azevedo. Rodas de conversa na formação inicial de professores: saberes populares, ciências, memórias... Quaestio, Sorocaba, v. 18, n. 1, p. 265-276, 2016.
FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto; YAMASHITA, Miyuki; MARTINES, Elizabeth A. Leonel de Moraes. Saberes regionais amazônicos: do garimpo de ouro no Rio Madeira (RO) às possibilidades de Inter-relação em aulas de Química/Ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 4, p. 228-236, 2013.
GOMES, Jacqueline Pereira. Palma forrageira e o ensino de química: diálogo entre os saberes e fazeres populares e escolares. 2021. 98 fl. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2021.
GONDIM, Maria Stela da Costa. A história de um bordado: saberes populares como temas geradores de uma educação CTS na formação de professores de Química. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
GONDIM, Maria Stela da Costa. A inter-relação entre saberes científicos e saberes populares na escola: uma proposta interdisciplinar baseada em saberes das artesãs do Triângulo Mineiro. 2007. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
GONDIM, Maria Stela da Costa; MOL, Gerson de Souza. Saberes populares e ensino de ciências: possibilidades para um trabalho interdisciplinar. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 30, p. 3-9, 2008.
LEAL, Regis Casimiro; MOITA NETO, Jos Machado. Amido: entre a ciência e a cultura. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 75-78, 2013.
LUNA, Leossandra Cabral de. A química dos chás: um diálogo entre a etnoquímica e os saberes populares em um clube de mães. 2020. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2020.
MARTINS, Juliana Arruda. A alfabetização científica a partir dos saberes populares: uma proposta para o ensino de química. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2020.
MASSI, Luciana; LEONARDO JÚNIOR, Carlos S. Produção de sabão no Assentamento Rural Monte Alegre: aspectos didáticos, sociais e ambientais. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 124-132, 2019. DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160153
MATTOS, Gileine Garcia de. Ensino de química e saberes populares em uma escola do campo. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.
MEDEIROS, Geraldo Damião de. Saberes populares no curtimento artesanal de pele animal: diálogos com os saberes científicos e escolares. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2020.
MOURA, Karytiana Oliveira de Sousa. Dos saberes populares aos saberes escolares: práticas pedagógicas no ensino de química. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional e Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2021.
NONNEMACHER, Fernando. Saberes populares fazendo-se saberes escolares: um estudo envolvendo a produção artesanal de vinagre de vinho tinto da Região Fronteira Noroeste Gaúcha. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Científico e Tecnológico) - Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Santo Ângelo, 2018.
PINHEIRO, Paulo Cesar. A desconstrução de “Procurando resgatar a Química nos saberes populares”. In: MONTEIRO, B. A. P.; DUTRA, D. S. A.; CASSIANI, S.; SÁNCHEZ, C.; OLIVEIRA, R. D. V. L. Decolonialidades na educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 192-205.
PINHEIRO, Paulo Cesar; GIORDAN, Marcelo. O preparo do sabão de cinzas em Minas Gerais, Brasil: do status de etnociência à sua mediação para a sala de aula utilizando um sistema hipermídia etnográfico. Investigações em Ensino de Ciências, Porto alegre, v.15, n. 2, p. 355-383, 2010.
POMEROY, Debora. Science education and cultural diversity: mapping the field. Studies in Science Education, Abingdon, v. 24, p. 49-73, 1994. DOI: https://doi.org/10.1080/03057269408560039
QUEIROZ, Josina Barroso de; SANTANA, Alexandre Alvarenga; COSTA, Marcio Marcelino da. Saberes populares como alternativa de prática pedagógica ao ensino tradicional de química. Journal of Basic Education, Technical and Technological, Rio Branco, v. 4, n. 1, p. 200-207, 2017.
RESENDE, Daniela Regina; CASTRO, Ronaldo Antonio de; PINHEIRO, Paulo César. O saber popular nas aulas de química: relato de experiência envolvendo a produção do vinho de laranja e sua interpretação no ensino médio. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 151-160, 2010.
SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o encardido, o branco e o branquíssimo: branquitude, hierarquia e poder na cidade de São Paulo. São Paulo: Editora Veneta, 2018.
SILVA, Petronildo B.; AGUIAR, Lucia Helena; MEDEIROS, Cleide Farias de. O papel do professor na produção de medicamentos fitoterápicos. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 11, p. 19-23, 2000.
VENQUIARUTO, Luciana D.; DALLAGO, Rogério M.; VANZETO, Jenifer; DEL PINO, José Claudio. Saberes populares fazendo-se saberes escolares: um estudo envolvendo a produção artesanal do pão. Química Nova na Escola, são Paulo, v. 33, n. 3, p. 135-141, 2011.
XAVIER, Patrícia Maria Azevedo. Os saberes populares da produção artesanal de doces por pequenos produtores de Juiz de Fora – MG: um olhar a partir da abordagem CTS. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2014.
XAVIER, Patrícia Maria Azevedo; FLÔR, Cristhiane Carneiro Cunha. Saberes populares e educação científica: um olhar a partir da literatura na área de ensino de ciências. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 308-328, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172015170202
ZANOTTO, R. L. Saberes populares: recurso para o ensino de conceitos químicos num enfoque CTS. 2015. Dissertaçao (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Semina: Ciências Sociais e Humanas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Semina: Ciências Sociais e Humanas adopts the CC-BY-NC license for its publications, the copyright being held by the author, in cases of republication we recommend that authors indicate first publication in this journal.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format, remix, transform and develop the material, as long as it is not for commercial purposes. And due credit must be given to the creator.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
The magazine reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes to the originals in order to maintain the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. However, it will respect the writing style of the authors. Changes, corrections or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary.