“Amor à mineira”: culture of consumption and traits of Minas Gerais culture in the commemorations of the Valentine’s Day

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2021v42n2p325

Keywords:

Culture of consumption, Valentine’s Day, Culture of Minas Gerais

Abstract

This paper presents results of an empirical research conducted with the objective of analyzing the links between the consumption and the cultural universe of the state of Minas Gerais, Brazil, in the context of celebrations of an important date of the retail trade – Valentine’s Day. In the review of the literature, discussions about the characteristics of the consumption culture, the Consumer Culture Theory (CCT) and traits of the Minas Gerais culture were considered. Ten in-depth interviews were conducted with the help of a semi-structured interview script, whose transcriptions were analyzed using the Content Analysis technique. The results allow us to affirm that Valentine’s Day is loaded with positive feelings, characteristic of romanticism involving the date, something that is represented by the striking presence of the words “affection”, “attention”, “care”, “love”, “affection”, “feeling”, among others. It was also noticed the presence of both acts and behaviors linked to the presence of gifts and experiential aspects of consumption directly linked to all these feelings. In parallel, characteristic features of the Minas Gerais culture were identified as attachment to traditions, parsimony and sobriety. All this seems to confirm the notion that both the culture of consumption and the culture of Minas Gerais permeate that date.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcelo de Rezende Pinto, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doctor in Administration from the Universidade Federal de Minas Gerais

Danielle Ramos de Miranda Pereira, Fundação João Pinheiro

PhD in Demography from UFMG. Researcher at Fundação João Pinheiro

Daniela Goes Paraiso Lacerda, Fundação João Pinheiro

Master in Economics from UFMG. Researcher at Fundação João Pinheiro

References

ABDALA, M. C. Receita de mineiridade: a cozinha e a construção da imagem do mineiro. 2. ed. Uberlândia: UFU, 2007.

ARRUDA, M. A. N. Mitologia da mineiridade: o imaginário mineiro na vida política e cultural do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1999.

ARVIDSON, A. The function of cultural studies in marketing: a new administrative science? In: TAKAJEWSKI, M.; BROWNLIE, D. Critical marketing: issues in contemporary marketing. London: John Willey, 2008. p. 329-344.

ÁSSIMOS, B. M.; PINTO, M. R.; AFONSECA, S. M. O consumo e suas articulações com os relacionamentos amorosos. Revista Ciências Administrativas, Fortaleza, v. 25, n. 3, p. 1-16, 2019.

AZEVEDO, F. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura do Brasil. 6. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.

BARBOSA, L. Apresentação. In: BARBOSA, L.; CAMPBELL, C. (org.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2006.

BARBOSA, L.; CAMPBELL, C. (org.). Cultura, consumo e identidade. São Paulo: Ed. FGV, 2006.

BARDIN, L .Análise de conteúdo .São Paulo: Edições 70, 2011.

BELK, R. W. Gift-giving behavior. In: SHETH, J. N. Research in marketing. 2nd ed. Greenwich, CT: JAI Press, 1979. p. 95-126.

BELK, R. W.; COON, G. Gift giving as agapic love: an altemative to the exchange paradigm based on dating experiences. Journal of Consumer Research, Oxford, v. 20, n. 3, p. 393-416, 1993. Doi: http://dx.doi.org/10.1086/209357

BOJUNGA, C. JK: o artista do impossível. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

BRUNER, E. W. Experience and its Expressions. In: TURNER, V. W.; BRUNER, E. M. (ed.). The anthropology of experience. Urbana: University of Illinois Press, 1986.

CAMPBELL, C. O consumidor artesão: cultura, artesania e consumo em uma sociedade pós-moderna. Antropolítica, Rio de Janeiro, n .17, p. 45-67, 2004.

CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CRESWELL, J. .W .Investigação qualitativa & projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

DALMORO, M. Construção de significados culturais: uma análise do mercado de suco de uva orgânico. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 97-109, 2015. Doi: https://doi.org/10.5585/remark.v14i1.2734

DESJEUX, D. O consumo: abordagens em ciências sociais. Maceió, AL: Edufal, 2011.

DIAS, F. C. Mineiridade: construção e significado atual. Ciência & Trópico, Recife, v. 13, n. 1, p. 73-89, 1985.

DIÉGUES JÚNIOR, M. Regiões culturais do Brasil. Rio de Janeiro: Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, 1960.

DOUGLAS, M.; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2006.

DULCI, O. S. Política e recuperação econômica em Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

EPP, A. M.; PRICE, L. L. Family Identity: A Framework of Identity Interplay in Consumption Practices. Journal of Consumer Research, Oxford, v. 35, n. 1, p. 50-70, 2008. Doi: http://dx.doi.org/10.1086/529535

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FONTENELLE, I. A. Cultura do consumo: fundamentos e formas contemporâneas. São Paulo: Ed. FGV, 2017.

FREDERICO, E. Y. O caipira e os outros. In: BOSI, A. (org.) Cultura brasileira: temas e situações. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006. p. 103-113.

KOPYTOFF, I. A biografia cultural das coisas: a mercantilização como processo. In: APPADURAI, A. A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Ed. UFF, 2008.

LACERDA, C. C. O.; PAIVA JÚNIOR, F. G.; MELLO, S. C. B. Era um Biquíni de Bolinha Amarelinha tão Pequenininho: análise de um artefato cultural de moda e sua [re]significação a partir dos estudos culturais. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, Salvador, v. 9, n. 2, p. 83-113, 2020. Doi:.http://dx.doi.org/10.9771/23172428rigs.v9i2.33985

LATIF, M. B. As minas gerais. Rio de Janeiro: agir, 1960.

LIMA, A. A. Voz de Minas: ensaio de sociologia regional brasileira. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

LOURENÇO, C. D. S. As trocas relacionais no mercado consumidor sob a ótica da cultura brasileira e mineira. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2010.

LOURENÇO, C. D. S. Cultura regional mineira e relações comerciais: um estudo etnográfico no varejo. In: ENCONTRO DA DIVISÃO DE MAR¬KETING DA ANPAD - EMA, 5., 2012, Curitiba. Anais […]. Curitiba: ANPAD, 2012.

LUIZ, G. V.; TEIXEIRA, K. M. D.; SILVA, N. M.; GUERRA, F. F. Capital cultural e consumo de bens culturais em famílias nucleares. Revista Economia & Gestão, Belo Horizonte, v. 18, n. 51, p. 63-76,.2018 Doi:.https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2018v18n51p62-76

McCRACKEN, G .Cultura e consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

MIGUELES, C. Antropologia do consumo: casos brasileiros. Ed. FGV, 2007.

MILLER, D. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013.

PINTO, M. R.; BATINGA, G. L. Cultura e consumo no Brasil: estado atual e novas perspectivas. Belo Horizonte: Ed. PUC-Minas, 2018.

PINTO, M. R.; CRUZ, R. C. Experiências de consumo no Natal de cidades do interior de Minas Gerais. Gestão & Regionalidade, v. 30, n. 89, p 35-48,.2014 Doi:.https://doi.org/10.13037/gr.vol30n89.1918

PINTO, M. R.; JOAQUIM. A. M. Cultura e consumo no Brasil: avançando em novas articulações. Belo Horizonte: Ed. PUC-Minas, 2021.

PULLMAN, M.; GROSS, M. Welcome to your experience: where you can check out anytime you´d like, but you can never leave. Journal of Business & Management, San Luis, CA, v. 9, n. 3, p. 215-232, 2003.

REINHARDT, J. S.; ALECRIM, T. R. Análise do ritual de presentear dentro de relacionamentos amorosos. In: PEREZ, C; TRINDADE. E. (org.). Cultura (i)material e rituais de consumo: perspectivas semiopsicanalíticas. São Paulo: ECA-USP, 2021.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia de Bolso, 2006.

ROCHA, S. M. Identidade regional, produção e recepção: a “mineiridade” na televisão. Semiosfera, Rio de Janeiro, v. 3, n. 4/5, p. 1-12, 2003.

ROOK, D. Dimensão ritual do comportamento de consumo. Revista de Administração de Empresas, Rio de Janeiro, v. 47, n. 1, p. 81-98, 2007. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75902007000100013

SALOMÃO, M. T.; MORAES, S. G.; ROCHA, M. B. P.; STREHLAU, V. I. Disposições do consumidor em contextos multiculturais: uma proposta de organização conceitual. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 683-704, 2020.Doi: https://doi.org/10.5585/remark.v19i3.15410

SLATER, D. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.

VERGARA, S. C.; CALDAS, M. P. Paradigma interpretativista: a busca da superação do objetivismo funcionalista nos anos 1980 e 1990. Revista de Administração de Empresas, Rio de Janeiro,
v. 45, n. 4, p. 66-72, 2005.

WOLFINBARGER, M .F.; GILLY, M .C .An experimental investigation of self-symbolism in gifts. Advances in Consumer Research, St. Louis, v. 23, p. 458-462, 1996.

Published

2021-12-06

How to Cite

PINTO, M. de R.; PEREIRA, D. R. de M.; LACERDA, D. G. P. “Amor à mineira”: culture of consumption and traits of Minas Gerais culture in the commemorations of the Valentine’s Day. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 42, n. 2, p. 325–340, 2021. DOI: 10.5433/1679-0383.2021v42n2p325. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/43415. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre