Meaning of innovation: the role of education in design and the possibility of a sustainable society
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2016v7n2p71Keywords:
Inovação, Significado, Educação, Interdisciplinaridade.Abstract
This article will address a different way to innovate through design, and are based on the following change of perspective: design user-centered to centered design meaning. The research developed is about: what is the role of education in design to promote innovations that contribute to a sustainable society? That said, the goal to be discussed is to point out the role of education in Design in promoting innovations that contribute to a sustainable society and also to identify the possibilities, unexplored, to generate innovation through design. For its realization, it created a literature review and reflection guided up the works of Manzini and Vezolli (2005), Verganti (2007; 2009), Fontoura (2011) and other authors in line with the theme. It was found that innovation can be achieved with less investment, since the company acquires the ability to perceive the meaning people attach to products / services. Still, it is suggested that the change in the current educational process may favor the formation of designers who will apply this new perspective of innovation. Moreover, envisions the construction of a sustainable.Downloads
References
BORBA, Gustavo S. de; REYES, Paulo B. Inovação orientada pelo Design: a construção de uma organização voltada para a Inovação. In: Congresso Internacionai de Pesquisa em Design, 4., 2007, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPED, 2007. p. 1-8.
BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Trad. Cristina Yamagami. Rio de Janeiro: Campus, 2010.
CAMPOS, Ivan M.; VALADARES, Eduardo de C. Inovação Tecnológica e Desenvolvimento Econômico. Disponível em: http://www.schwartzman. org.br/simon/blog/inovacaomg.pdf Acesso em: 06 ago. 2013.
CARON, A. Estratégias organizacionais para o desenvolvimento local sustentável. São Paulo: Atlas, 2009.
CHOU, Wey H.; WONG, Ju-Joan. Interdisciplinary Design Research: Developing an Integrative Approach for Design. International Journal of Art and Design Education, n. 34, v. 2, p. 206-223, 2015.
CRUZ, Carlos H. de B. Ciência, Tecnologia e Inovação: desafios para o período 2011 a 2015. Publicado em: jun. 2010.
FLEISCHMANN, Katja; DANIEL, Ryan J. Increasing authenticity through multidisciplinary collaboration in real-life scenarios in digital media design education. Co-design, v. 6, n. 2, p. 61-74, 2010.
FONTOURA, Antonio M. A interdisciplinaridade e o ensino de Design. In: Projética - Revista Científica de Design, Universidade Estadual de Londrina, v.2, n.2, dez. 2011.
FRANZATO, Carlo. O Design estratégico no dialogo entre cultura de projeto e cultura de empresa. In: Strategic Design Research Journal, v. 3, n. 3, p. 89-96, 2010.
KLEWITZ, Johana; HANSEN, Erik G. Sustainability-oriented innovation of SMEs: a systematic review. Journal of Cleaner Production, n. 65, p. 57-75, 2014.
LÖBACH, Bernd. Design Industrial: Bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.
MANZINI, Ezio; VEZZOLI, Carlo. O Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis. São Paulo: Edusp, 2005.
MOZOTA, Brigitte Borja de; KLÖPSCH, Cássia; COSTA, Felipe C. Xavier da. Gestão de Design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: ARTMED, 2000.
SELF, James A.; BAEK, Joon S. Interdisciplinarity in design education: understanding the undergraduate student experience. International Journal of Technology and Design Education, 2016.
SPANBROEK, Nancy. Strategic Teaching: Student Learning through Working the Process. International Journal of Art and Design Education, n. 29, v. 2, p. 111-120, 2010.
VERGANTI, Roberto. Inovação pelo Design. Harvard Business Review, p.66-73. Ago. 2007.
VERGANTI, Roberto. Design-Driven Innovation: Changing the Rules of Competition by Radically Innovating What Things Mean. Boston: Harvard Business Press, 2009.
WEST, Harry; COUTINHO, André. Business Design. Disponível em: . Acesso em: 05 jan. 2013.
WESTIN, Denise G. Design no Brasil – Relatório 2011 do setor de Design. Brasília: SEBRAE – Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas, 2011.
WRIGHT, James T. C. Casos Brasileiros de Transformação Estratégica. São Paulo: Blucher, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.