Meaning of innovation: the role of education in design and the possibility of a sustainable society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2016v7n2p71

Keywords:

Inovação, Significado, Educação, Interdisciplinaridade.

Abstract

This article will address a different way to innovate through design, and are based on the following change of perspective: design user-centered to centered design meaning. The research developed is about: what is the role of education in design to promote innovations that contribute to a sustainable society? That said, the goal to be discussed is to point out the role of education in Design in promoting innovations that contribute to a sustainable society and also to identify the possibilities, unexplored, to generate innovation through design. For its realization, it created a literature review and reflection guided up the works of Manzini and Vezolli (2005), Verganti (2007; 2009), Fontoura (2011) and other authors in line with the theme. It was found that innovation can be achieved with less investment, since the company acquires the ability to perceive the meaning people attach to products / services. Still, it is suggested that the change in the current educational process may favor the formation of designers who will apply this new perspective of innovation. Moreover, envisions the construction of a sustainable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Costa, Universidade Federal do Paraná. Centro Universitário Curitiba - Unicuritiba.

Doutorando em Design pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor no Centro Universitário Curitiba - Unicuritiba. Professor do curso de Publicidade na Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR.

Ana Leocádia de Souza Brum Donikian Gouveia, Centro Universitário Curitiba - Unicuritiba.

Mestre em Desenvolvimento e Organizações pela FAE. Diretora Técnica do Centro Brasil Design, delegada representante do Design no CNPC/Ministério da Cultura e Coordenadora do Curso Superior de Tecnologia em Design Gráfico no Centro Universitário Curitiba – Unicuritiba.

Arabella Natal Galvão da Silva, Centro Universitário Curitiba - Unicuritiba.

Mestre em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Professora no Centro Universitário Curitiba – Unicuritiba, no curso de Design Gráfico e no MBA em Business Design, e pesquisadora na Federação das Indústrias do Estado do Paraná (FIEP).

References

ALVARES, M. R.; GONTIJO, L. A interdisciplinaridade no Ensino do Design. In: Revista Design em Foco, v. 3, n.2, jul/dez 2006. Salvador: EDUNEB, 2006, p. 49-66.

BORBA, Gustavo S. de; REYES, Paulo B. Inovação orientada pelo Design: a construção de uma organização voltada para a Inovação. In: Congresso Internacionai de Pesquisa em Design, 4., 2007, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPED, 2007. p. 1-8.

BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Trad. Cristina Yamagami. Rio de Janeiro: Campus, 2010.

CAMPOS, Ivan M.; VALADARES, Eduardo de C. Inovação Tecnológica e Desenvolvimento Econômico. Disponível em: http://www.schwartzman. org.br/simon/blog/inovacaomg.pdf Acesso em: 06 ago. 2013.

CARON, A. Estratégias organizacionais para o desenvolvimento local sustentável. São Paulo: Atlas, 2009.

CHOU, Wey H.; WONG, Ju-Joan. Interdisciplinary Design Research: Developing an Integrative Approach for Design. International Journal of Art and Design Education, n. 34, v. 2, p. 206-223, 2015.

CRUZ, Carlos H. de B. Ciência, Tecnologia e Inovação: desafios para o período 2011 a 2015. Publicado em: jun. 2010.

FLEISCHMANN, Katja; DANIEL, Ryan J. Increasing authenticity through multidisciplinary collaboration in real-life scenarios in digital media design education. Co-design, v. 6, n. 2, p. 61-74, 2010.

FONTOURA, Antonio M. A interdisciplinaridade e o ensino de Design. In: Projética - Revista Científica de Design, Universidade Estadual de Londrina, v.2, n.2, dez. 2011.

FRANZATO, Carlo. O Design estratégico no dialogo entre cultura de projeto e cultura de empresa. In: Strategic Design Research Journal, v. 3, n. 3, p. 89-96, 2010.

KLEWITZ, Johana; HANSEN, Erik G. Sustainability-oriented innovation of SMEs: a systematic review. Journal of Cleaner Production, n. 65, p. 57-75, 2014.

LÖBACH, Bernd. Design Industrial: Bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

MANZINI, Ezio; VEZZOLI, Carlo. O Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis. São Paulo: Edusp, 2005.

MOZOTA, Brigitte Borja de; KLÖPSCH, Cássia; COSTA, Felipe C. Xavier da. Gestão de Design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: ARTMED, 2000.

SELF, James A.; BAEK, Joon S. Interdisciplinarity in design education: understanding the undergraduate student experience. International Journal of Technology and Design Education, 2016.

SPANBROEK, Nancy. Strategic Teaching: Student Learning through Working the Process. International Journal of Art and Design Education, n. 29, v. 2, p. 111-120, 2010.

VERGANTI, Roberto. Inovação pelo Design. Harvard Business Review, p.66-73. Ago. 2007.

VERGANTI, Roberto. Design-Driven Innovation: Changing the Rules of Competition by Radically Innovating What Things Mean. Boston: Harvard Business Press, 2009.

WEST, Harry; COUTINHO, André. Business Design. Disponível em: . Acesso em: 05 jan. 2013.

WESTIN, Denise G. Design no Brasil – Relatório 2011 do setor de Design. Brasília: SEBRAE – Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas, 2011.

WRIGHT, James T. C. Casos Brasileiros de Transformação Estratégica. São Paulo: Blucher, 2009.

Published

2017-05-02

How to Cite

Costa, H., Gouveia, A. L. de S. B. D., & Silva, A. N. G. da. (2017). Meaning of innovation: the role of education in design and the possibility of a sustainable society. Projetica, 7(2), 71–86. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2016v7n2p71

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.