Diagnoses of the activities carried out by librarians and library assistants participating in the information literacy program in the school library network of Vila Velha, Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2022v11n2p1

Keywords:

Information source, School librarian, Information literacy program, School library, School libraries network

Abstract

Objective: This study aimed to diagnose the actions of librarians and library assistants of the School Libraries Network of the City Hall of Vila Velha, ES. The specific objective was to: a) characterize the research participants; b) verify if they produce tutorials and/or guides for the BEs; c) identify whether they elaborate content about the sources of information; d) to investigate the pedagogical practices of librarians in the Network.
Methodology: This is an exploratory study with a quantitative-qualitative approach. A training meeting was held with 71 participants, including librarians and library assistants. Data was collected using a semi-structured questionnaire, which was answered by 39 of these participants. The data was analyzed in a quantitative-qualitative way and categorized.
Results: The results show that the majority of participants do not produce tutorials in the school libraries. However, regarding the production of content on information sources, the majority of participants did produce them. Various pedagogical actions were carried out in the school libraries, such as reading and storytelling practices, research, information sources and ethical use of information.
Conclusions: Professionals who work in the school libraries of Vila Velha have demonstrated efforts to better meet the demands of students and actively participate in the teaching-learning process of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane Callott Nascimento, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Master's student in the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Brasil.

Marta Leandro da Mata, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor at the Department of Librarianship and Post-Graduation Program in Information Science at the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Brasil.

References

ANDRADE, Tiago Fernandes. Formação do bibliotecário escolar: estudo de caso sobre o curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação da UFSCar. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 1-19, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106583. Acesso em: 23 fev. 2022 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2013.106583

ANDRADE, Valéria Beatriz; FONSECA, Antonio Luís. Formação continuada do bibliotecário: a importância da capacitação na área da informática para o profissional da informação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 21, n. 47, p. 124-144, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/viewFile/1518-2924.2016v21n47p124/32345. Acesso em: 03 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n47p124

BARBOSA, Eliana Terra; MATA, Marta Leandro; PEREIRA, Gleice. Ações de competência em informação voltadas para as bibliotecas escolares da rede municipal de ensino de Vila Velha – ES. Páginas A&B: Arquivos e Bibliotecas, Portugal, n. 14, p. 112-132, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/152827. Acesso em: 23 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.21747/21836671/pag14a8

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.

CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA (CFB). Resolução CFB nº 207/2018, de 7 de novembro de 2018. Código de Ética e Deontologia do Bibliotecário brasileiro. Disponível em: http://crb6.org.br/2020/wp-content/uploads/2019/12/Resolu%C3%A7%C3%A3o-207-C%C3%B3digo-de-%C3%89tica-e-Deontologia-do-CFB-1.pdf. Acesso em: 20 maio de 2022.

CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA (CFB). Resolução CFB Nº 220/2020, de 13 de maio de 2020. Dispõe sobre os parâmetros a serem adotados para a estruturação e o funcionamento das bibliotecas escolares. Disponível em: http://repositorio.cfb.org.br/handle/123456789/1349. Acesso em: 20 maio 2022.

DIAS, Maria Matilde Kronka; BELLUZZO, Regina Celia Baptista; PINHO, Fábio Assis; PIRES, Daniela. Capacitação do bibliotecário como mediador do aprendizado no uso de fontes de informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 2, n. 2, p. 1-16, 2004. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2070 . Acesso em: 05 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v2i1.2070

FARIAS, Gabriela Belmont de. Competência em informação no ensino de biblioteconomia: por uma aprendizagem significativa e criativa. 2014. 183 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, Marília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/110383/000795008.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 mar. 2022.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MATA, Marta Leandro da. A competência informacional de graduandos de biblioteconomia da região sudeste: um enfoque nos processos de busca e uso ético da informação. 2009. 165 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, Marília, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/93621. Acesso em: 28 fev. 2022.

MATA, Marta Leandro da. A Inserção da Competência Informacional nos currículos dos cursos de Biblioteconomia no Brasil e de Informação e Documentação na Espanha. 2014. 196 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, Marília, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/110393. Acesso em: 23 fev. 2022.

MORENO, Edinei Antonio; MENDONÇA, Thais Carrier; ALBERTO, Juliano; FARIAS, Regina May. A formação continuada dos profissionais bibliotecários: análise do conteúdo dos sites das entidades de classe. Revista ACB, Florianópolis, v. 12, n. 1, 2007. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/494/637. Acesso em: 22 set. 2015

NASCIMENTO, Ariane Callott. Ações de competência em informação direcionadas aos bibliotecários escolares de Vila Velha - ES: um enfoque no bibliotecário educador. 2022. 110 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021.

PAULO, Rodrigo Barbosa; CASARIN, Helen Castro Silva; MANHIQUE, Ilídio Lobato Ernesto. Competência em informação e biblioteca escolar no ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018. Londrina. Anais […]. Londrina: Ancib, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/102702. Acesso em: 22 maio 2022.

SANTOS, Gilson Pedroso dos; BEZERRA, Ronilson dos Santos. Desenvolvimento do Pensamento Computacional através do Uso de Tutoriais Interativos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 2018, Fortaleza. Anais […]. Fortaleza: JAIE, 2018. Disponível em: http://ojs.sector3.com.br/index.php/pie/article/view/7859/6030. Acesso em: 02 jun. 2022

SOARES, Laura Valladares de Oliveira; CAMPELLO, Bernadete Santos. Bibliotecário Educador: a formação como aliada no exercício do papel educativo. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 14., 2013. Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: Ancib, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/84508429-Poster-bibliotecario-educador-a-formacao-como-aliada-no-exercicio-do-papel-educativo-1.html. Acesso em: 03 mar. 2022.

TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler (org.). Fontes de informação digital. Londrina: Eduel, 2016.

TUTORIAL. In: MICHAELIS, Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. [S. l.]: Melhoramentos, 2022. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/tutorial/. Acesso em: 20 maio 2022.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Dimensões da Competência Informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, 2012. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1328. Acesso em: 19 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652011000100008

Published

2023-09-20

How to Cite

NASCIMENTO, Ariane Callott; MATA, Marta Leandro da. Diagnoses of the activities carried out by librarians and library assistants participating in the information literacy program in the school library network of Vila Velha, Espírito Santo. Informação@Profissões, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5433/2317-4390.2022v11n2p1. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/48118. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.