Book, reader and reading: agents of social transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2021v10n1p1

Keywords:

Book, Reader, Reading, School Library, Social transformation

Abstract

Objective: The highlight the fundamental role of the book, the reader and reading as agents of real social transformation led by the School Library.
Methodology: Of a qualitative nature, composed of a bibliographic survey of theoretical-exploratory search, and statistical information was used to support some of the reflections pointed out.
Result: The School Library is reframed by the context of different cultural conditions brought by children and their "meanings" as well as mediation issues carried out by the librarian in meeting their needs in times of major structural / digital transformations.
Conclusion: Supporting the trinomial Book, Reader and Reading as elements of sustainable social development contributes in an innovative way to the training of young readers, ensuring income distribution and the construction of a more just and equitable society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovana Deliberali Maimone, Universidade de São Paulo

PhD in Information Science from the School of Communications and Arts of the University of São Paulo (USP). Professor at the Universidade de São Paulo (USP).

Nicole Bonassi de Oliveira, Universidade de São Paulo

Graduate student in Library Science at the Universidade de São Paulo (USP).

Natália Gabriel da Silva, Universidade de São Paulo

Graduate student in Library Science at the Universidade de São Paulo (USP).

Francisco Carlos Paletta, Universidade de São Paulo

Doctor of Science from the University of São Paulo (USP). Professor at the Universidade de São Paulo (USP).

References

APENAS 45% das escolas públicas têm biblioteca ou sala de leitura, diz pesquisa. CRB8-SP. [S.l.: s.n.], 2019. Disponível em: https://bit.ly/3k27T4X. Acesso em: 30 out. 2020.

BORBA, Angela Meyer. A brincadeira como experiência de cultura. Educação infantil: cotidiano e políticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3qshtCA. Acesso em: 03 dez. 2020.

BRASIL. Conselho Federal de Biblioteconomia 2018. Resolução no 199, de 3 de julho de 2018. [Em linha]. 2010. Dispõe sobre os parâmetros a serem adotados para a estruturação e o funcionamento das Bibliotecas Escolares. Diário Oficial da União, Brasília, n. 134, p. 11, 13 jun. 2018. Seção 1. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/3xb7VyZ. Acesso em: 03 dez. 2020.

BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 103-116, 1998. Disponível em: https://bit.ly/3lHA8Xw. Acesso em: 11 nov. 2020.

CAMPELLO, Bernadete et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. São Paulo: Autêntica, 2017.

CARVALHO, Maria da Conceição. Escola, biblioteca e leitura. In: CAMPELLO, Bernadete; et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. São Paulo: Autêntica, 2017.

CASTRO FILHO, Claudio Marcondes de. Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável: uma leitura de política pública na clave da biblioteca escolar. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 16, n. 3, p. 355-372, 2018.

CAVALCANTE, Lidia Eugenia; BARRETO, Damaris Queiroz; SOUSA, Laiana Ferreira de. Mediações de leitura: o ato de ler que nos conecta. Fortaleza: Edições Pausa, 2020. Disponível em: http://bit.ly/3enBG8W. Acesso em: 06 mar. 2021.

CORTELLA, Mário Sérgio. A criança em seu mundo. 2008. Café filosófico. Disponível em: https://bit.ly/3cJ3vEo. Acesso em: 27 nov. 2020.

FREITAS, Claudia Rodrigues de, et al. Livro acessível: o encantamento na ponta dos dedos. Diálogo, n. 33, p. 77-92, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2IeucYw. Acesso em: 11 nov. 2020.

FRIEDMANN, Adriana. O universo simbólico da criança: olhares sensíveis para a infância. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005. Disponível em: https://territoriodobrincar.com.br/wp-content/uploads/2015/06/Adriana_Friedmann_O_Universo_Simbolico_da_Crianca.pdf. Acesso em: 05 out. 2020.

FURTADO, C. C. Geração alpha e a leitura literária: os aplicativos de literatura - serviços incentivam a prática? Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 15, p. 418-431, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/134499. Acesso em: 06 mar. 2021.

FUJITA, M., S. L. A Biblioteca digital no contexto da gestão de bibliotecas universitárias: análise de aspectos conceituais e evolutivos para a organização da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2005. Salvador. Anais eletrônicos... Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia – EDUFBA. 2005. Disponível em: http://www.cinform-anteriores.ufba.br/vi_anais/docs/MariangelaFujita.pdf. Acesso em: 07 abr. 2021.

GOMES, Pedro, João. O que é ser criança: Da genética ao comportamento. Análise Psicológica, v. 22, n. 1, pp. 33-42, 2004. Disponível em: https://bit.ly/3mFztqK. Acesso em: 27 nov. 2020.

HIGOUNET, Charles. História concisa da escrita. São Paulo: Parábola, 2003.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da Leitura no Brasil. 5a edição da Retratos da Leitura no Brasil. [Brasil], 2019. Disponível em: https://bit.ly/361Bx6D. Acesso em: 30 out. 2020.

JACOB, Christian. Ler para escrever: navegações alexandrinas. O poder das bibliotecas. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2000.

MARCHÃO, Amélia. O lugar dos livros no jardim de infância. Aprender, n. 33, p. 25-34, 2013. Disponível em: https://bit.ly/36CKwLP. Acesso em: 27 nov. 2020.

MARCONDES, Danilo. As armadilhas da linguagem: significado e ação para além do discurso. Zahar, 2017.

PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. Aprendizagem e subjetividade: uma construção a partir do brincar. Revista do Departamento de Psicologia. UFF, v. 17, n. 2, pp. 61-76, 2005. Disponível em: https://bit.ly/2VAX9ks. Acesso em: 03 dez. 2020.

RAMOS, Érika Rodrigues de Maynart. Os escribas e a cultura mnemônica: status e intermediação de práticas culturais no reino médio egípcio. 2018. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. Disponível em: https://bit.ly/2JoRyv7. Acesso em: 27 nov. 2020.

REFORMA tributária pode fazer livro ficar mais caro. Senado Notícias, [S.l.], 11 ago. 2020. online. Disponível em: http://bit.ly/37SevzB>. Acesso em: 26 fev. 2021.

SILVA, Cleide Rufino da. A leitura no contexto escolar. Série ideias, v. 5, 1988. Disponível em: https://bit.ly/37tgQA6. Acesso em: 27 nov. 2020.

SILVA, Paulo Cesar Garré. Educação, leitura e transformação sociocultural. VIII Jornada Internacional Políticas Públicas. Universidade Federal do Maranhão, [São Luís], 2017. Disponível em: https://bit.ly/37won1c. Acesso em: 06 out. 2020.

TAVARES, Aureliana Lopes de Lacerda; SILVA, Tiago José; VALÉRIO, Dias. Biblioteca escolar: instrumento para a formação de leitores críticos. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.18, n.1, p. 639-657, jan./jun., 2013

Published

2021-06-30

How to Cite

MAIMONE, Giovana Deliberali; OLIVEIRA, Nicole Bonassi de; SILVA, Natália Gabriel da; PALETTA, Francisco Carlos. Book, reader and reading: agents of social transformation. Informação@Profissões, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5433/2317-4390.2021v10n1p1. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/43414. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.