Information organization, representation and retrieval: creation of the monographic database of the Cariri Federal University biblioteconomy course
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p85Keywords:
Representation and retrieval of information and knowledge, Data base, MonographsAbstract
Introduction: as it has been an activity present in society since antiquity, the organization, representation and consequently the retrieval of information and knowledge have become essential daily practices. The area of Library Science, having in its theoretical and practical scope subjects that aim to teach techniques of organization and representation can greatly help in the organization of part of this information even during the process of building institutional repositories.
Objective: Present the creation of the monographic database of the Federal University of Cariri Library Library course, by approaching the processes of representation and retrieval of information and knowledge in the construction of institutional repositories.
Methodology: The methods were bibliographic and descriptive research, with a qualitative approach. We used the procedures of elaboration of Entity-Relationship Diagram and subsequent modeling of the Database in MS Access, due to the ease of use and creation of screens. Results: The database created brings benefits and representation elements that in traditional institutional repositories do not contain, allowing differentiated analyzes within the course.
Conclusions: The use of information representation and retrieval techniques, combined with technologies, made possible the construction of the representation of the monographic database of the Librarianship Course from the Federal University of Cariri. This can enable the subsequent construction of an Institutional Repository that gathers the scientific and memory data of the Course monographs.
Downloads
References
CAMARGO, Liriane Soares de Araújo de; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio. Arquitetura da informação para repositórios científicos digitais. In: SAYÃO, Luis; TOUTAIN, Lídia Bradão; ROSA, Flávia Garcia; MARCONDES, Carlos Henrique.(Orgs.). Implantação e gestão de repositórios institucionais: políticas, memória, livre acesso e preservação. Salvador: Edufba, 2009. p. 55-82.
CARIBÉ, Rita de Cássia do Vale; MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Comunicação científica para o público leigo: breve histórico. Inf. Inf, Londrina, v. 15, n. esp., p.13-20, 2010. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/14079 Acesso em: 10 maio 2019.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2009. IBICT. Repositórios digitais. 2019. Disponível em: http://www.ibict.br/informacao-para-ciencia-tecnologia-e-inovacao /repositoriosdigitais/historico Acesso em: 10 jul. 2019.
JESUS, Jerocir Botelho Marques de. Tesauro: um instrumento de representação do conhecimento em sistemas de recuperação da informação. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 12., 2002, Recife. Anais [...]. Recife: UFF, 2003. p. 1 - 18. Disponível em: http://www.ndc.uff.br/OLD2013/repositorio/Tesauros.pdf Acesso em: 10 maio 2019.
KOBASHI, Nair Yumiko. A elaboração de informações documentárias: em busca de uma metodologia. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação). Universidade de São Paulo - Programa de Pós Graduação em Comunicação, São Paulo, 1994.
LEITE, Fernando César Lima; COSTA, Sely. Repositórios institucionais como ferramentas de gestão do conhecimento científico no ambiente acadêmico. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 2, p.206- 219, maio/ago., 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v11n2/v11n2a05.pdf Acesso em: 10 maio 2019.
LOURENÇO, Cíntia de Azevedo. Representação da informação: sua abordagem nos cursos de biblioteconomia e nas pesquisas em ciência da informação. In: ENCONTRO DE REPRESENTAÇÃO DOCUMENTAL, 1., 2017, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: UFSC, 2017. p. 1-10. Disponível em: http://www.telescopium.ufscar.br/index.php/enredo/enredo/paper/viewFile/95/10 6 Acesso em: 10 maio 2019.
MARCONDES, Carlos Henrique; SAYÃO, Luís Fernando. Introdução: repositórios institucionais e livre acesso. In: SAYÃO, Luis; TOUTAIN, Lídia Bradão; ROSA, Flávia Garcia; MARCONDES, Carlos Henrique.(Orgs.). Implantação e gestão de repositórios institucionais: políticas, memória, livre acesso e preservação. Salvador: Edufba, 2009. p. 9-21.
MOOERS, Calvin N. Zatocoding applied to mechanical organization of knowledge. American Documentation, v. 2, p. 20-32, 1951. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/asi.5090020107?purchase_referrer=onlinelibrary.wiley.com&tracking_action=preview_click&r3_referer=wol&sh ow_checkout=1 Acesso em: 26 jul. 2019.
ORTEGA, Cristina Dotta. Relações históricas entre Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação. DataGramaZero: revista de Ciência da Informação, [S.l], v. 5, n. 5, out. 2004. Não paginado. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/7649. Acesso em: 21 jul. 2019.
PEREIRA, Fabiana Andrade; KRZYZANOWSKI, Rosaly Favero; MORAIS, Thais Fernandes de; CALHERANI, Juliana. A importância da prática de indexação para a recuperação da informação: relato da BV-FAPESP. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 26., 2015, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: CBBD, 2015. p. 374-390. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/viewFile/517/438 Acesso em: 10 maio 2019.
PECEGUEIRO, Cláudia Maria Pinho de; CARMO, Juliana Rabelo do. Organização do conhecimento científico na universidade: um estudo de caso. Brazilian Journal of Information Science, Marília (SP), v. 5, n. 2, p. 97-109, jul./dez. 2011. Disponível em: https://repositorio.ufma.br/jspui/handle/123456789/608. Acesso em: 21 jul. 2019.
SCOTTINI, Alfredo. Minidicionário escolar: língua portuguesa. Blumenau, SC: Todolivro, 2007.
UOL APOIO ESCOLAR. De onde vieram os números? 2005. Disponível em: http://clickeaprenda.uol.com.br/portal/mostrarConteudo.php?idPagina=2428. Acesso em: 10 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.