Literary Vlogs: encouraging reading through digital social media youtube
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2017v6n2p77Keywords:
Literature vlog, Youtube, School Library, Reading, Booktubers/vloggersAbstract
Introduction: The increasing use of social networks by society and especially by students in all school levels is an indicator that deserves attention in librarianship.
Objective: Thus, this study aims at characterizing literature vloggers in Youtube environment analyzing literature vlogs content and the relevant comments to literature universe on videos hosted in this platform.
Methodology: Having the netnography and the content analysis as analysis methods, the objects were analyzed in literature vlogs in a way that can be used by librarians for developing the reading habit.
Results: As a result, we have verified that there is a potential in literature vlogs use as a promotion instrument for reading in school library.
Conclusions: The literature vloggers or booktubers have an influence on the internet users who watch their videos.
Downloads
References
EZERRA, L. L.; SANTOS, R. B. dos. Um estudo sobre vlogs e sua Influência na cultura participativa. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 16., 2014. João Pessoa. Anais...João Pessoa: UFPB, 2014.
BRASIL. Ministério da cultura. Retratos do Brasil aponta aumento de leitores no País. 2016. Disponível em: http://prolivro.org.br/home/images/2016/Pesquisa_Retratos_da_Leitura_no_Br asil_-_2015.pdf. Acesso em: 10 ago. 2017.
DINIZ, J. G. O bibliotecário como agente incentivador da leitura: apresentação do Projeto de Extensão Doutores da Leitura. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO E GESTÃO DA INFORMAÇÃO. 14., 2011. São Luís. Anais...São Luís: UFMA, 2011. Disponível em: https://goo.gl/sdVyxe. Acesso em: 02 set. 2017.
DORNELLES, J. P. O fenômeno vlog no YouTube: análise de conteúdo de vloggers brasileiros de sucesso. 2015. 106 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10923/6987. Acesso em: 10 ago. 2017.
MARTINS, M. C. O papel da biblioteca no incentivo a leitura. Não datado. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2005/anaisEvento/documentos/c om/TCCI082.pdf. Acesso em: 12 ago. 2017.
MORAN, J. O vídeo na sala de aula. Comunicação & educação, v. 1, n. 2, p. 27-35, jan./abr.1995. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/desafios_pessoais/vidsal.pdf. Acesso em: 05 jan. 2017.
RAMOS, R. Fazer leitores na era digital: o contributo da biblioteca escolar. Lisboa: Rede de Bibliotecas escolares, 2015. Disponível em: http://www.rbe.min-edu.pt/np4/file/1490/bibliotecarbe8.pdf. Acesso em: 20 ago. 2017.
RANGANATHAN, S. R. As cinco leis da biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 2009.
SIBILIA, P. O Show do eu: A intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SPYER, Juliano. Conectado: o que a internet fez com você e o que você pode fazer com ela. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
VARGAS, S. Leitura: uma aprendizagem de prazer. Rio de Janeiro: José Olympio, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Informação@Profissões
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.