Literary Vlogs: encouraging reading through digital social media youtube

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2017v6n2p77

Keywords:

Literature vlog, Youtube, School Library, Reading, Booktubers/vloggers

Abstract

Introduction: The increasing use of social networks by society and especially by students in all school levels is an indicator that deserves attention in librarianship.
Objective: Thus, this study aims at characterizing literature vloggers in Youtube environment analyzing literature vlogs content and the relevant comments to literature universe on videos hosted in this platform.
Methodology: Having the netnography and the content analysis as analysis methods, the objects were analyzed in literature vlogs in a way that can be used by librarians for developing the reading habit.
Results: As a result, we have verified that there is a potential in literature vlogs use as a promotion instrument for reading in school library.
Conclusions: The literature vloggers or booktubers have an influence on the internet users who watch their videos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gleice Pereira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor at the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Rachel Cristina Mello Guimarães, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

PhD in Information Science from the Universidade de Brasília (UnB). Professor at the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Gilcelene Pereira do Santo, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Graduated in Library Science from the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. B

EZERRA, L. L.; SANTOS, R. B. dos. Um estudo sobre vlogs e sua Influência na cultura participativa. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 16., 2014. João Pessoa. Anais...João Pessoa: UFPB, 2014.

BRASIL. Ministério da cultura. Retratos do Brasil aponta aumento de leitores no País. 2016. Disponível em: http://prolivro.org.br/home/images/2016/Pesquisa_Retratos_da_Leitura_no_Br asil_-_2015.pdf. Acesso em: 10 ago. 2017.

DINIZ, J. G. O bibliotecário como agente incentivador da leitura: apresentação do Projeto de Extensão Doutores da Leitura. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO E GESTÃO DA INFORMAÇÃO. 14., 2011. São Luís. Anais...São Luís: UFMA, 2011. Disponível em: https://goo.gl/sdVyxe. Acesso em: 02 set. 2017.

DORNELLES, J. P. O fenômeno vlog no YouTube: análise de conteúdo de vloggers brasileiros de sucesso. 2015. 106 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10923/6987. Acesso em: 10 ago. 2017.

MARTINS, M. C. O papel da biblioteca no incentivo a leitura. Não datado. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2005/anaisEvento/documentos/c om/TCCI082.pdf. Acesso em: 12 ago. 2017.

MORAN, J. O vídeo na sala de aula. Comunicação & educação, v. 1, n. 2, p. 27-35, jan./abr.1995. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/desafios_pessoais/vidsal.pdf. Acesso em: 05 jan. 2017.

RAMOS, R. Fazer leitores na era digital: o contributo da biblioteca escolar. Lisboa: Rede de Bibliotecas escolares, 2015. Disponível em: http://www.rbe.min-edu.pt/np4/file/1490/bibliotecarbe8.pdf. Acesso em: 20 ago. 2017.

RANGANATHAN, S. R. As cinco leis da biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 2009.

SIBILIA, P. O Show do eu: A intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SPYER, Juliano. Conectado: o que a internet fez com você e o que você pode fazer com ela. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

VARGAS, S. Leitura: uma aprendizagem de prazer. Rio de Janeiro: José Olympio, 1993.

Published

2017-12-15

How to Cite

PEREIRA, Gleice; GUIMARÃES, Rachel Cristina Mello; SANTO, Gilcelene Pereira do. Literary Vlogs: encouraging reading through digital social media youtube. Informação@Profissões, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 77–93, 2017. DOI: 10.5433/2317-4390.2017v6n2p77. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/33109. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.