Interference of self image librarian school in mediation of information

Authors

  • João Arlindo Santos Neto Universidade Estadual de Londrina (UEL), Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (Unesp), campus de Marília https://orcid.org/0000-0003-1833-911X
  • Tatiane de Fatima Farina Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2016v5n1p26

Keywords:

Self image, Librarian self-image, School librarian, Mediation of information, School library

Abstract

Introduction: Analyzes the self image of the school librarian of private and public schools in Londrina. Discusses the self-image terms, image and selfesteem in the context of professional information.
Objectives: Investigate the self-image of school librarians interfere in the information mediation and checks such interference occurs in processes and informational practices.
Methodology: It presents a qualitative research of descriptive character, from a literature review and also exploratory. Uses field research as a method and the questionnaire with open and closed for data collection issues.
Results: Notes that school librarians are influenced in their actions by the selfimage, as well as other factors influence the mediation, such as image and selfesteem of the professional.
Conclusions: We conclude that the self-image of the school librarian interferes with the mediation of information. The image of the librarian, in turn, is also constructed from their acts of mediation and self-esteem librarian contributes to building your professional image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Arlindo Santos Neto, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Universidade Estadual Paulista 'Júlio de Mesquita Filho' (Unesp), campus de Marília

Doctoral candidate in Information Science at Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho". Professor at the Department of Information Science at the Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Tatiane de Fatima Farina, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Specialist in School Library Management and Bachelor's Degree in Library Science from the Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: ampliando o conceito de disseminação. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: Polis; Cultura Acadêmica, 2008. p. 41-54.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da Informação: ampliando o conceito de disseminação. In: ENCONTRO DE EDUCADORES E INVESTIGADORES EN BIBLIOTECOLOGIA, ARCHIVOLOGIA, CIENCIAS DE LA INFORMACIÓN Y DE LA DOCUMENTACIÓN DE IBEROAMÉRICA Y EL CARIBE (EDIBCIC), 7., 2006. Marília. Anais... Marília: UNESP, 2006. (CD-ROM).

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesq. bras. Ci. Inf., Brasília, v. 2, n. 1, p. 89 -103, jan./ dez. 2009. Disponível em: http://inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/view/17/39. Acesso em: 15 nov. 2015.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015, p. 9-32.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo. Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SILVA, Terezinha Elisabeth da (Org). Interdisciplinaridade e Transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2008, p. 67-85.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3.ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. São Paulo: Makron Books, 1996.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia científica. São Paulo: Pearson, 2007.

FARINA, Tatiane de Fatima. Autoimagem do bibliotecário escolar e a mediação da informação. 2014. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 4. ed. Curitiba: Positivo, 2009.

FRAGOSO, Graça Maria. Biblioteca na escola. Rev. ACB, Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 7, n. 1, 2002. p. 124-131. Disponível em: http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/380/460. Acesso em: 28 nov. 2015.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOUVEIA, Valdiney Veloso et al. Auto-imagem e sentimento de constrangimento. PSICO, Porto Alegre, PUCRS, v. 36, n. 3, p. 231-241, set./dez. 2005. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view /1393/1093. Acesso em: 18 nov. 2015.

GROGAN, Denis Joseph. A prática do serviço de referência. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1995.

IFLA/ UNESCO. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. Tradução Neusa Dias Macedo. São Paulo: IFLA, 2000. Disponível em: http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 25 nov. 2015.

JAPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.

LANZI, Lucirene Andréa Catini; VODOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio; FERNEDA, Edberto. A biblioteca escolar e a geração nativos digitais: construindo novas relações. São Paulo: Cultura acadêmica, 2013. Disponível em: http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109286. Acesso em: 10 out. 2015.

LIMA, Cátia Cristina de; LIMA, Katianne de. A auto-imagem do bibliotecário Versus a visão social: uma análise da valorização Profissional. 2009, 83 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3f8bNd5.. Acesso em: 15 dez. 2015.

MACEDO, Neusa Dias; OLIVEIRA, Helena Gomes. Diretrizes da IFLA / UNESCO para a biblioteca escolar, São Paulo, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3fcawBL. Acesso em: 23 nov. 2015.

MALTA, Schielley. Eu, caçador de mim: a busca da auto-estima. Indaiatuba: SilvaNews, 2005.

MENDES, Aline Rocha et al. Autoimagem, autoestima e autoconceito: contribuições pessoais e profissionais na docência. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul, Anais eletrônicos... Caxias do Sul: UCS, 2012. p. 1-13. Disponível em: https://bit.ly/3ffbMnM. Acesso em: 15 nov. 2015.

MOSQUERA, Juan José Mouriño; STOBÄUS, Claus Dieter. Autoimagem, auto-estima e auto-realização na universidade. In: ENRICONE, Délcia (Org.). A docência na educação superior: sete olhares. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 111-128.

OLVEIRA, Andriê Bezerra de. Considerações acerca do estereótipo dos bibliotecários: apontando mudanças de atitude do profissional frente à sociedade contemporânea. 2010. 83f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.

OLIVEIRA, Zita Catarina Prates de. O bibliotecário e sua autoimagem. São Paulo: Pioneira, 1983.

SANTOS, Raquel do Rosário; GOMES, Henriette Ferreira. A mediação da informação nos websites das bibliotecas de universidades públicas brasileiras: o uso dos dispositivos de comunicação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 11., 2010. Anais eletrônicos...Rio de Janeiro: IBICT, 2010. Disponível em: http://congresso.ibict.br/index.php/xi/enancibXI/paper/view/145/110. Acesso em: 02 dez. 2015.

WALTER, Maria Teresa Machado Teles; BAPTISTA, Sofia Galvão. A força dos estereótipos na construção da imagem profissional dos bibliotecários, Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 17, n. 3, p.27-38, set./dez. 2007. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/962/1583. Acesso em: 15 nov. 2015.

Published

2016-04-25

How to Cite

SANTOS NETO, João Arlindo; FARINA, Tatiane de Fatima. Interference of self image librarian school in mediation of information. Informação@Profissões, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 26–51, 2016. DOI: 10.5433/2317-4390.2016v5n1p26. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/24705. Acesso em: 24 dec. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Most read articles by the same author(s)