Reading Club In the School Library: instruction manual
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p147Keywords:
Mediator from reading, Reading Club, Teenage readers the schoolAbstract
Introduction: This present study addresses some considerations about the act of reading of the adolescent learner, the role of the reading facilitator in the school library and their actions to keep the student a reader and to gain new readers. Based on this context, we proposed the creation of a Reading Club as a mechanism capable of bringing reading, readers and the reading mediator together so the school library becomes a living organism inside the school.Objective: To propose a mechanism that can encourage reading in the school library, as well as subsidize the mediator of reading in youth initiation to the taste of reading.
Methodology: Bibliographical studies of literature dealing with the creation and maintenance of a book club, as well as the approach of the terms: reading and mediator of reading in the school library.
Results: The elaboration of a manual with instructions for the creation and maintenance of a Reading Club in the school library with a mission, values, a vision, rules and regulations, as well as, suggestions of books and movies which can subsidize the reading mediators.
Conclusions: It points to the necessity of the preparation of the school librarian since the librarian is the person who is in charge of the library, they should be a professional reference in the act of reading and one of the responsible for the formation and maintenance of readers.
Downloads
References
BARROS, Maria Helena T. C. de. A mediação da leitura na biblioteca. In: BARROS, Maria Helena T. C.; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006. p. 17-22.
BIBLIOTECA PÚBLICA DE ÉVORA (Portugal). Actividades: grupo de leitura. 2013. Disponível em: http://www.evora.net/bpe/Actividades/Grupos_leitura/Grupo%20de%20leitura.htm. Acesso em: 25 nov. 2013.
BORGES, Silvia Bortolin; BORTOLIN, Sueli. Hora da história: toda criança merece. In: BARROS, Maria Helena T. C.; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006. p. 139-146.
BORTOLIN, Sueli. A mediação de leitura nos espaços infanto-juvenis. In: BARROS, Maria Helena T. C.; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006. p. 65-74.
BORTOLIN, Sueli; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Memória de uma bibliotecária-personagem e a mediação oral da literatura com adolescentes. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 4., 2011. Londrina. Anais eletrônicos... Londrina: MPGI/UEL, 2011. p. 1-16. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/cinf/index.php/secin2011/secin2011/paper/viewFile/32/6. Acesso em: 25 mar. 2013.
BRITTO, Luiz Percival Leme. O papel da biblioteca na formação de leitores. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Biblioteca escolar: que espaço é esse? Boletim TV Escola/Salto para o Futuro, v. 21, n. 14, Rio de Janeiro, out. 2011. Disponível em: http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/14051114-BibliotecaEscolar.pdf. Acesso em: 5 mar. 2012. C
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-809, set. 1972.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 13. ed. São Paulo: Cortez, 1986.
GOMES, Luciano Ferreira; BORTOLIN, Sueli. Biblioteca escolar e a mediação. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 2, p. 157-170, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/11962/13823. Acesso em: 28 ago. 2014.
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles; FRANCO, Francisco Manoel de Mello. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
JANKOWSKI, Piotr et al. Clubes de leitura para adultos: manual para mentores. Portalegre: Instituto Politécnico de Portalegre, 2006. Disponível em: http://repositorio.ipcb.pt/handle/10400.11/370. Acesso em: 20 dez. 2012.
LAROUSSE cultural: Brasil de a/z. São Paulo: Editora Universo, 1998a.
LAROUSSE. Grande Enciclopédia Larousse Cultural. São Paulo: Nova cultural, 1998b.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa... 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013.
MARIA, Luzia de. O clube do livro: ser leitor - que diferença faz? São Paulo: Globo, 2009.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 2. ed. São Paulo. Brasiliense, 1983.
MILTON, John. O clube do livro e as traduções. Bauru, SP: EDUSC, 2002.
O DIREITO de ser adolescente: oportunidade para reduzir vulnerabilidades e superar desigualdades. Fundo das Nações Unidas para a Infância. Brasília: UNICEF, 2011. 182p. Disponível em: http://www.unicef.org/brazil/pt/br_sabrep11.pdf. Acesso em: 08 set. 2014.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso & leitura. São Paulo: Cortez, 1988.
PARREIRAS, Ninfas. O papel da biblioteca na formação do leitor literário. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Biblioteca escolar: que espaço é esse? Boletim TV Escola/Salto para o Futuro, Rio de Janeiro, v. 21, n. 14, out. 2011. Disponível em: http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/14051114-BibliotecaEscolar.pdf. Acesso em: 5 mar. 2012.
PEÑA GONZÁLEZ, Josefina; BARBOZA P., Francis Delhi. La família em um club de lectura escolar para favorecer laadquisición y desarrollo de lalengua escrita. Educere Investigación, Venezuela, v. 6, n. 18, p.168-175, jul./sep. 2002. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35601806. Acesso em: 08 set. 2014. SÁ, Jorge de. A crônica. São Paulo: Ática, 2001.
SALVATORE, D' Onofrio. Teoria do conto. São Paulo: Ática, 1990. SILVA, Ezequiel Teodoro da. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
SILVA, Rovilson José. Projetar a biblioteca da escola: recomendações. In: BARBALHO, Célia Regina Simonetti et al. Espaços e ambientes para a leitura e informação. Londrina: ABECIN, 2012. p. 157-172.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.