Non-verbal language and storytelling from the perspective of the project "palavras andantes"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p66

Keywords:

Storytelling. School library, Non-verbal language, Paralanguage, Kinesics, Proxemics

Abstract

Introduction: This paper shows some of the results presented in a monograph of the Specialization Course in School Libraries Management of the State University of Londrina.
Objective: To investigate what is the perception of the professionals who perform the Storytelling in schools in Londrina, about the importance of non-verbal language to carry out this activity.
Methodology: The qualitative approach methodology was used and implemented by means of exploratory and descriptive research in which a questionnaire was administered to the subjects mentioned.
Results: It was observed, among other things, that most storytellers make use, intuitively, of some aspects of non-verbal language in their actions. The importance about the proximity and spatial configurations in Story Time, however, are not yet sufficiently valued by professionals.
Conclusions: Through the research carried out, it is understood that, when acquiring a deeper knowledge of the subject, the quality of the Story Time will improve significantly. In this sense, it is hoped, with this study, to contribute to the reflection of storytellers on the importance of non-verbal language in storytelling.

Author Biographies

Rosane A. S. Lunardelli, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Linguistics from the Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor of the Post-Graduate Program in Information Science at (UEL).

Juliana Cristina Gonçalves Meirelles, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Specialist in School Library Management from the  Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 1997.

ADLER, Ronald B; TOWNE, Neil. Comunicação interpessoal. Rio de Janeiro: LTC, 2002.

BAMBERGER, Richard. Como incentivar o hábito de leitura. 6. ed. São Paulo: Ática, 1995.

BARCELLOS, Gládis Maria Ferrão; NEVES, Iara Conceição Bitencourt Neves. A hora do conto: da fantasia ao prazer de ler. Porto Alegre: Sagra, 1995.

BORGES, Silvia Bortolin; BORTOLIN, Sueli. Hora da história: toda criança merece. In: BARROS, Maria Helena T. C.; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA., 2006. p. 139-146.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. 1997a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf. Acesso em: 17 jul. 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais 1ª a 4ª Séries. Brasília: MEC/SEF, 1997b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 17 jul. 2012

BRENMAN, Ilan. Através da vidraça da escola: formando novos leitores. 2. ed. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI. Petrópolis: Vozes, 2006.

BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2003.

CALDEIRA, Paulo da Terra. O espaço físico da biblioteca. In: CAMPELLO, Bernadete dos Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 47-49

CALDIN, Clarice Fortkamp. A oralidade e a escritura na literatura infantil: referencial teórico para a hora do conto. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, n. 13, maio, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2002v7n13p25/5213. Acesso em: 27 jul. 2012.

CAMPELLO, Bernadete dos Santos. Biblioteca e parâmetros curriculares nacionais. In: CAMPELLO, Bernadete dos Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 17-19.

CASTRO FILHO, Cláudio Marcondes de; COPPOLA JUNIOR, Claudinei. Biblioteca escolar e a lei 12.244/2010: caminhos para implantação. Bibl. Esc. em R., Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 30-41, 2012. Disponível em: http://revistas.ffclrp.usp.br/BEREV/article/view/102/82. Acesso em: 9 jul. 2012.

COELHO, Betty. Contar histórias: uma arte sem idade. 8. ed. São Paulo: Ática, 1998.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise e didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

FAST, Julius. A linguagem do corpo. São Paulo: Livraria Nobel, 1999.

FERRAZ, Clarice Vanderlei. A inclusão da biblioteca escolar no projeto político pedagógico da escola. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LEITURA (COLE), 17., 2009. Campinas. Anais eletrônicos... Campinas: Faepex, 2009. Disponível em: http://alb.com.br/arquivomorto/edicoes_anteriores/anais17/txtcompletos/sem01/COLE_267.pdf. Acesso em: 09 jul. 2012.

FISCHER, Gustave-Nicolas. Espaço, identidade e organização. In: CHANLAT, JeanFranços (Coord.). O indivíduo na organização: dimensões esquecidas. São Paulo, Atlas, 1993, v. 2, p. 81-102.

FONEMÁTICA. In: HOUAISS, Antonio. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001. (CD-ROM).

GAIARSA, José Ângelo. O corpo fala? Motriz, Rio Claro, v. 8, n. 3, p. 85-90, set/dez. 2002. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/08n3/Gaiarsa.pdf. Acesso em: 29 jun. 2012.

GUIRAUD, Pierre. A linguagem do corpo. São Paulo: Ática, 2001.

HALL, Edward T. A dimensão oculta. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

LEMOS, Ilsa Solka. A comunicação não verbal: um estudo de caso. UNIrevista, Porto Alegre, v. 1, n. 3, jul. 2006. Disponível em: http://www.unirevista.unisinos.br/_pdf/UNIrev_Lemos.PDF. Acesso em: 17 maio 2013.

LUNARDELLI, Rosane S. A.; QUEIROZ, Solange Palhano de. A proxemia e o fazer bibliotecário. Inf. & Inf., Londrina, v. 10, n. 1/2, jan./dez., 2005. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1737/1486. Acesso em: 10 jan. 2012.

MATOS, Gislayne Avelar; SORSY, Inno. O ofício do contador de histórias. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

PALAVRAS andantes é o melhor projeto de leitura do país. Parana-Online, 14 nov. 2008. Disponível em: http://www.parana-online.com.br/editoria/policia/news/335503/. Acesso em: 1 maio 2013.

PIZA, Carmelina de Toledo. Entrou por uma porta saiu por outra, quem quiser que conte outra. Americana: Adonis, 2006.

RECTOR, Mônica; TRINTA, Aluizio Ramos. Comunicação do corpo. 4. ed. Rio de Janeiro: Ática, 1999.

SANTAELLA, Lúcia. Comunicação e pesquisa: projetos para mestrado e doutorado. São Paulo: Hacker, 2002.

SILVA, Lúcia Marta Giunta da et al. Comunicação não-verbal: reflexões acerca da linguagem corporal. Rev.Latino-Am.Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 4, p. 52-58, ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v8n4/12384. Acesso em: 10 jun. 2014.

SILVA, Rovilson José da. Biblioteca escolar e a formação de leitores: o papel do mediador da leitura. Londrina: Eduel, 2010.

SILVA, Rovilson José da; BORTOLIN, Sueli. Reflexões sobre a leitura e a biblioteca escolar. In: SILVA, Rovilson José da; BORTOLIN, Sueli (Org.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006. p. 11-19.

SILVA, Waldeck Carneiro da. Miséria da biblioteca escolar. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

Published

2015-02-25

How to Cite

Lunardelli, R. A. S., & Meirelles, J. C. G. (2015). Non-verbal language and storytelling from the perspective of the project "palavras andantes". Informação@Profissões, 3(1-2), 66–92. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p66

Issue

Section

Comunicações