History of School Libraries in Londrina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p01

Keywords:

Schoollibrary, Londrina, Historiography

Abstract

Introduction: This article aims to present the history of school libraries in the city of Londrina, its development since its colonization to the present day.
Objective: The study aimed to describe and analyze the emergence of school libraries of process with in the education system and the structure of libraries in these spaces, evolution, achievements and progress.
Methodology: It is a bibliographic nature of research, based on the identification, reading and analysis of written documents, laws and decrees, which occurred over time in this city.
Results: Discusses the history of school libraries in the city of Londrina, as well as its policy of training of readers, in particular, through the Errant Words Project.
Conclusions: This institution, although it is currently guaranteed by law, still requires maturity and deeper reflections. The aim of this work to present the history of school libraries in Londrina and raise discussions and contributions for future studies on this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rovilson José da Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doctor in Education from Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Professor at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Leda Maria de Araújo, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master's Student at the Post-Graduate Program in Information Science at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

ASARI, A. Y.; TUMA, M. M. Aspectos Históricos, Físicos, Econômicos e Institucionais do Município de Londrina. Londrina: Prefeitura Municipal, 1978.

BONI, Paulo César. Fincando estacas! A história de Londrina (década de 30) em textos e imagens. Londrina: 2004.

BRASIL. Governo Federal. Lei n. 10.753 de 30 de outubro de 2003. Da Política Nacional do Livro – Diretrizes Gerais. Disponível em: http://www.receita.fazenda.gov.br/Legislacao/leis/2003/lei10753.htm. Acesso em: 20 fev. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Avaliação de bibliotecas escolares no Brasil Brasília: Ministério da Educação, 2011.

BRASIL. Ministério da Cultura. Prêmio Viva Leitura 2008. Disponível em: http://www.premiovivaleitura.org.br/pdf/vivaLeitura2008.pdf. Acesso em: 25 fev. 2013.

CANDOTTI, Eliane A. Memórias da cidade: Londrina 1930/1960. 1997. Monografia (Especialização em História) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 1997.

CÉSAR, Zênite T. R. Estudo da evolução do ensino municipal de Londrina 1930- 1970.1976. Tese (Livre Docência) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1976.

COUTINHO, Humberto Puiggari. Londrina 25 anos de sua história. São Paulo: gráfica universal, 1959.

FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Museu histórico Pe. Carlos Weiss. Boletim, Londrina, n. 6, 1980.

LONDRINA. Prefeitura Municipal. Biblioteca Pública de Londrina: 50 anos no coração da cidade. Londrina: Midiograf, 2001.

LONDRINA. Prefeitura Municipal. O que fizemos o que fazemos o que faremos. Sec. Ed. e Cultura Londrina. Prefeitura Municipal. Bibliotecas Escolares. Disponível em: http://www.londrina.pr.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=232&Itemi d=306. Acesso em: 03 jan. 2013.

LONDRINA. Prefeitura Municipal. Biblioteca Infantil de Londrina. Disponível em: http://www.londrina.pr.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=229&Itemi d=304. Acesso em 12 fev. 2013.

LONDRINA. Prefeitura Municipal. Weiss Projeto Sócio pedagógico de novas diretrizes educacionais para o Município de Londrina. Curitiba: Consulplan, 1969.

LONDRINA. Prefeitura Municipal. Relatório de atividades da Biblioteca Infantil de Londrina. Londrina: Sec. Ed. Cultura, 2013.

LONDRINA. Prefeitura Municipal. Lei nº 11.535, de 9 de abril de 2012. Dispõe sobre o Sistema Municipal de Cultura de Londrina, seus princípios, objetivos, estrutura, organização, gestão, interrelações entre os seus componentes, recursos humanos, financiamento e dá outras providências. Disponível em: http://www2.londrina.pr.gov.br/jornaloficial/images/stories/jornalOficial/jornal_1845_assin ado.pdf. Acesso em: 5 abr. 2013.

PARANÁ. Governo do Estado. Secretaria de Estado de Educação. Ato Administrativo n. 282 de 2012. Londrina: NRE, 2012a.

PARANÁ. Governo do Estado. Secretaria de Estado de Educação. Pasta de documentação escolar do Colégio Evaristo da Veiga. Londrina: NRE, 2012b.

SILVA, Rovilson José. A hora do conto na escola: paradoxos e desafios. Revista Terra e Cultura, Londrina, n. 43, ano 22, jul./dez, 2006a. Disponível em: http://web.unifil.br/docs/revista_eletronica/terra_cultura/n43/terra_07.pdf. Acesso em: 5 abr. 2013.

SILVA, Rovilson José.Biblioteca escolar e a formação de leitores: o papel do mediador de leitura. Londrina: Eduel, 2010.

SILVA, Rovilson José.O professor mediador de leitura na biblioteca escolar da rede municipal de Londrina: formação e atuação. 2006. 267 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita, Marília, 2006b. Disponível em: http://base.repositorio.unesp.br/handle/11449/101530. Acesso em: 5 abr. 2014.

Published

2015-02-25

How to Cite

SILVA, Rovilson José da; ARAÚJO, Leda Maria de. History of School Libraries in Londrina. Informação@Profissões, [S. l.], v. 3, n. 1-2, p. 01–20, 2015. DOI: 10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p01. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/21008. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.