School research: course of action towards knowledge.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p21

Keywords:

Library, Research, Elementary Education, Librarian

Abstract

Introduction: This study aims to present the importance of the school library, deepening the already initiated discussions on the subject. At the same time shows the relevance of the librarian's role in the pursuit of knowledge generation through the practice of research, reflection and discussion.
Objective: To analyze through literature of information science area, as the librarian can help and encourage research in school.
Methodology: Literature, a survey of scientific literature related to the topic on school research and the work of the librarian. Survey research reports and experience reports on actions undertaken with the aim of promoting the incentive to research.
Results: In several reports of experience and research analyzed during the research it was noted that the work only took effect or was conducted satisfactorily when it was involved various actors: teacher, student, librarian, etc.
Conclusions: When addressing the links between research, librarian and knowledge are revealed many implications, which, brought by the compiled reports, should be considered as basic elements for understanding the importance of implementing, within libraries school, concrete actions to stimulate the information literacy.

Author Biographies

Ana Cristina de Albuquerque, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doctorate in Information Science (2012) from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Professor of the Post-Graduate Course in Information Science at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Claudinéia Aparecida Bertin Borges, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doctorate in Information Science (2012) from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Professor of the Post-Graduate Course in Information Science at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Pesquisa escolar: entre o modelo educacional e a liberdade da pesquisa. In: SILVA, Rovilson José da; BORTOLIN, Sueli (Org.). Fazeres cotidianos na Biblioteca Escolar. São Paulo: Polis, 2006. p. 97-103. (Coleção PalavraChave v. 17).

BEHR, Ariel et al. Especialização em bibliotecas escolares e acessibilidade: discutindo a gestão da biblioteca na modalidade EAD. Inf. Inf., Londrina, v. 16, n.1, jan./jun. 2011, p. 102-123. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7831/8481. Acesso em: 26 ago. 2012.

BICHERI, Ana Lúcia Antunes de Oliveira. A mediação do bibliotecário na pesquisa escolar face a crescente virtualização da informação. 2008. 197f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação), Universidade Estadual Paulista – UNESP. Marília, 2008. Disponível em: http://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/bicheri_alao_me_mar.pdf. Acesso em: 21 ago. 2013.

CAMPELLO, Bernardete Santos. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. 209 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/ECID7UUPJY/tesebernadetesantoscampello.pdf?sequence=1. Acesso em: 30 jun. 2014.

CAMPELLO, Bernardete Santos et al. Parâmetros para bibliotecas escolares brasileiras: fundamentos de sua elaboração I. Inf. & Soc. Est., João Pessoa, v. 21, n. 2, maio/ago. 2011, p. 105-120. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/10451/5965. Acesso em: 26 set. 2012.

COSTA, Wilse Arena da; PINHEIRO, Mariza Inês da Silva; COSTA, Maria Neuma da Silva. O bibliotecário escolar incentivando a leitura através da webquest. Perspectivas em Ciências da Informação, Belo Horizonte, v. 14, n.1, jan/abr 2009, p. 37-54. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v14n1/v14n1a04.pdf. Acesso em: 15 out. 2012.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 9 ed. rev. São Paulo: Autores Associados, 2011 (Coleção Educação Contemporânea).

DEMO, Pedro. Introdução à metodologia da ciência. São Paulo: Atlas, 1983.

ESPÍRITO SANTO, Carmelita do; FREIRE, Isa Maria. “Quissamã somos nós!”: construção participativa de hipertexto. Ci. Inf., Brasília, v. 33, n. 1, jan./abr. 2004, p. 155-168. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100- 19652004000100019&script=sci_arttext. Acesso em: 26 out. 2012.

FURTADO, Cássia. Educação e bibliotecas digitais. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Campinas, v. 8, n. 1, jul./dez. 2010, p.103-116. Disponível em: http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci/article/view/433/294. Acesso em 25 out. 2012.

GARCEZ, Eliane Fioravante; CUNHA, Miriam Vieira da. O bibliotecário na escola de educação básica: depoimentos de profissionais de Santa Catarina. Inf. & Soc. Est., João Pessoa, v. 21, n. 2, maio/ago. 2011, p. 121-131. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/9725/5985. Acesso em: 25 out. 2012.

GUEDES, Clediane de Araújo; FARIAS, Gabriela Belmont de. Information literacy: uma análise nas bibliotecas escolares da rede privada em Natal / RN. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, jan./jun. 2007, p. 110- 133. Disponível em: http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci/article/view/352/234. Acesso em: 22 set. 2012.

KUHLTHAU, Carol Collier. Como usar a biblioteca na escola: um programa de atividades para ensino fundamental. (Traduzido e adaptado por Bernadete Santos Campello et al.). Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

KUHLTHAU, Carol Collier. O papel da biblioteca escolar no processo de aprendizagem. In: VIANNA, Márcia Milton; CAMPELLO, Bernadete; MOURA, Victor Hugo Vieira. Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: EB/UFMG, 1999, p. 9-14.

MORO, Eliane L. da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. A Utilização das Tecnologias de Informação e de Comunicação na Pesquisa Escolar: um estudo de caso com os PNEEs com limitação visual. Em Questão, Porto Alegre, v. 10, n. 1, jan./jun. 2004, p. 185-199. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90/49. Acesso em: 20 out. 2012.

PACHECO, Raquel. As transformações da escrita e seus suportes: do passado ao presente. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Campinas, v. 8, n. 2, jan./jun. 2011, p. 199-208. Disponível em: http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci/article/view/479/324. Acesso em: 22 ago. 2012.

PONTES JÚNIOR, João de; TÁLAMO, Maria de Fátima Gonçalves Moreira. Alfabetização digital: proposição de parâmetros metodológicos em competência informacional. Inf. & Soc. Est., João Pessoa, v. 19, n. 2, maio/ago. 2009, p. 81-98. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/2990/3037. Acesso em: 22 ago. 2012.

SOUZA, Francisco das Chagas de. As possibilidades pedagógicas no ensino de metodologia da pesquisa científica em ciência da informação e os objetos deste campo científico: aproximações durkheinianas. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, v. 8, n.16, jul./dez. 2003, p. 20-40. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2003v8n16p20/5246. Acesso em: 22 out. 2012.

SOUZA, Maria Aparecida Rodrigues de. Biblioteca do Colégio Estadual Manoel Vilaverde: um espaço além das quatro paredes. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Campinas, v. 3, n. 1, jul./dez. 2005, p. 152-164. Disponível em: http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci/article/view/328/209. Acesso em: 22 out. 2012.

Published

2015-02-12

How to Cite

ALBUQUERQUE, Ana Cristina de; BORGES, Claudinéia Aparecida Bertin. School research: course of action towards knowledge. Informação@Profissões, [S. l.], v. 3, n. 1-2, p. 21–41, 2015. DOI: 10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p21. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/20520. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Comunicações