Application of information literacy programs in school libraries: a report from the librarians’ perspective.
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p173Keywords:
School library, Information literacy, Information literacy programsAbstract
Introduction: Information literacy aims to capacitate individuals on the processes of search, selection, evaluation, appropriation and ethical use of information. Hence, the creation of appropriate information competency programs for elementary school is capital, as it stresses the use of diverse sources of information, of school libraries, its services and products.Objectives: The main objective of this work is to investigate, from the perceptions of librarians, how a specific information competency program was implemented.
Methods: It is an exploratory and qualitative study that includes a semi-structured questionnaire based on open questions about information literacy programs.
Results: Most part of the participants used the book “Como usar a biblioteca na escola” (How to use the school library) to develop their programs. There was a plan to guide the development of the programs with a list of activities. In addition, there was a final evaluation implemented to verify how much knowledge was acquired by the students.
Conclusions: The programs met the objectives of improving school research, increasing the visits to the school library, and assisting the students during the processes of search, selection and use of information.
Downloads
References
ABREU, V. L. F. G. A coleção da biblioteca escolar. In: CAMPELLO, Bernadete dos Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. p. 29-32.
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Characteristics of programs of information literacy that illustrate best practices: a guideline. ALA: 2012. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/characteristics. Acesso em: 20 abr. 2014
BARROS, A. J. S. LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
CAMPELLO, B. S. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28- 37, 2003. Disponível em: . Acesso em: 28 jun. 2014.
CAMPELLO, B. S. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. 209 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
CASSARO, F. Competência informacional no âmbito escolar: relato de seus realizadores. 2011. 69 f. Trabalho de Conclusão de Cursos (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2011.
COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de Pesquisa de Administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 1998.
DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, 2003.
GUEDES, C. A. FARIAS, G. B. Information Literacy: Uma análise nas bibliotecas escolares da rede privada em Natal/RN. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, p. 110-133, 2007.
KUHLTHAU, C. C. Como usar a biblioteca na escola: um programa de atividades para o ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
LAU, J. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. 2007. Disponível em: . Acesso em: 14 nov. 2014.
MARTUCCI, Elizabeth Márcia. Fórum de debates sobre a biblioteca escolar brasileira, com base no Manifesto da UNESCO/IFLA. In: MACEDO, Neusa Dias de. (Org.). Biblioteca escolar brasileira em debate: da memória profissional a um fórum virtual. São Paulo: Senac, 2005. p. 167-403.
MATA, M. L. A competência informacional de graduando de biblioteconomia da região sudeste: um enfoque nos processos de busca e uso ético da informação. 2009. 167 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2009.
MATA, M. L. Aspectos da avaliação da competência informacional em instituições de ensino superior. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 141-154, jan./jun. 2012.
QUEIROZ, S. P. de. Information Literacy: uma proposição expressiva para a biblioteca escolar. In: SILVA, R. J.; BORTOLIN, S. (Org.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006. p. 21-31.
SILVA, R. J. Biblioteca escolar: Organização e Funcionamento. In: SOUSA, R. J. (Org.) Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado das Letras, 2009.
STAVIS, J. C.; KOCH, M. M. G.; DRABICK, V. R. Biblioteca Escolar ao alcance das mãos. Revista PEC, Curitiba, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 35-38, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.