Application of information literacy programs in school libraries: a report from the librarians’ perspective.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p173

Keywords:

School library, Information literacy, Information literacy programs

Abstract

Introduction: Information literacy aims to capacitate individuals on the processes of search, selection, evaluation, appropriation and ethical use of information. Hence, the creation of appropriate information competency programs for elementary school is capital, as it stresses the use of diverse sources of information, of school libraries, its services and products.
Objectives: The main objective of this work is to investigate, from the perceptions of librarians, how a specific information competency program was implemented.
Methods: It is an exploratory and qualitative study that includes a semi-structured questionnaire based on open questions about information literacy programs.
Results: Most part of the participants used the book “Como usar a biblioteca na escola” (How to use the school library) to develop their programs. There was a plan to guide the development of the programs with a list of activities. In addition, there was a final evaluation implemented to verify how much knowledge was acquired by the students.
Conclusions: The programs met the objectives of improving school research, increasing the visits to the school library, and assisting the students during the processes of search, selection and use of information.

Author Biographies

Marta Leandro da Mata, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Information Science from Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Professor at the Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Fernanda Cassaro, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

Bachelor's Degree in Library Science from Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Sociocultural Analyst at the Department of Education of the State of São Paulo.

Helen de Castro Silva Casarin, Universidade Estadual Paulista (UNESP/ Marília)

PhD in Letters from the Universidade Estadual Paulista (UNESP/Araraquara). Professor at the Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília).

References

AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIES (AASL) (1998). Information literacy standards for students learning. Disponível em: http://www.ala.org/aasl/ip_nine.html. Acesso em: Acesso em: 1 out. 2014.

ABREU, V. L. F. G. A coleção da biblioteca escolar. In: CAMPELLO, Bernadete dos Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. p. 29-32.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Characteristics of programs of information literacy that illustrate best practices: a guideline. ALA: 2012. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/characteristics. Acesso em: 20 abr. 2014

BARROS, A. J. S. LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

CAMPELLO, B. S. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28- 37, 2003. Disponível em: . Acesso em: 28 jun. 2014.

CAMPELLO, B. S. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. 209 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

CASSARO, F. Competência informacional no âmbito escolar: relato de seus realizadores. 2011. 69 f. Trabalho de Conclusão de Cursos (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2011.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de Pesquisa de Administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 1998.

DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, 2003.

GUEDES, C. A. FARIAS, G. B. Information Literacy: Uma análise nas bibliotecas escolares da rede privada em Natal/RN. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 4, n. 2, p. 110-133, 2007.

KUHLTHAU, C. C. Como usar a biblioteca na escola: um programa de atividades para o ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

LAU, J. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. 2007. Disponível em: . Acesso em: 14 nov. 2014.

MARTUCCI, Elizabeth Márcia. Fórum de debates sobre a biblioteca escolar brasileira, com base no Manifesto da UNESCO/IFLA. In: MACEDO, Neusa Dias de. (Org.). Biblioteca escolar brasileira em debate: da memória profissional a um fórum virtual. São Paulo: Senac, 2005. p. 167-403.

MATA, M. L. A competência informacional de graduando de biblioteconomia da região sudeste: um enfoque nos processos de busca e uso ético da informação. 2009. 167 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2009.

MATA, M. L. Aspectos da avaliação da competência informacional em instituições de ensino superior. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 141-154, jan./jun. 2012.

QUEIROZ, S. P. de. Information Literacy: uma proposição expressiva para a biblioteca escolar. In: SILVA, R. J.; BORTOLIN, S. (Org.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006. p. 21-31.

SILVA, R. J. Biblioteca escolar: Organização e Funcionamento. In: SOUSA, R. J. (Org.) Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado das Letras, 2009.

STAVIS, J. C.; KOCH, M. M. G.; DRABICK, V. R. Biblioteca Escolar ao alcance das mãos. Revista PEC, Curitiba, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 35-38, 2001.

Published

2015-02-12

How to Cite

Mata, M. L. da, Cassaro, F., & Casarin, H. de C. S. (2015). Application of information literacy programs in school libraries: a report from the librarians’ perspective. Informação@Profissões, 3(1-2), 173–196. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p173

Issue

Section

Comunicações