Information literacy in the internal audit of Londrina State University
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2012v1n1/2p77Keywords:
Information literacy, Information behavior, Internal audit, Public administrationAbstract
Introduction: Due to the rapid change of "scenery of the society", especially as a result of technological advances and new communication resources, is required of the public sector more efficiency, effectiveness, morality, economy and effectiveness. Thus, the public manager is responsible for management all resources of the best way.
Objectives: To identify whether the members of the Office of Internal Audit (AAI) of Londrina State University (UEL) have present standards for information literacy, according to the parameters and performance indicators approved by the American Library Association (ALA).
Methodology: Descriptive study with qualitative and quantitative approach. Data collection was conducted through a questionnaire with a Likert scale, structured based on indicators and expected outcomes.
Results: The analyzed indicators it can be seen that respondents assess their sources critically and incorporate selected information into their base knowledge and value systems, which observe the behavior of use, individually or collectively, information effectively to achieve a specific purpose comprising the economic issues, legal and social issues surrounding the access and use of information in order ethical and legal. Therefore, they claim to have developed information literacy standards of ALA.
Conclusion: Besides the information literacy, which is necessary for success in information sharing, it is expected to have contributed to the reflection of those involved, so that there will be a deeper issue, in order to improve, increasingly, the activities as well as to raise awareness about information literacy, which transcends the institutional framework, passing to the social sphere, to lifelong learning, to "learn to learn" that makes individuals able to make decisions about all aspects of life.
Downloads
References
BARTALO, Linete; CONTANI, Miguel Luiz, Competência informacional e aprendizagem no ensino superior. In: ENANCIB, 11., 2010, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: enancib.ibict.br/index.php/xi/enancibXI/paper/download/568/229. Acesso em: 1 nov. 2011.
BORGES, Monica Erichsen Nassif. A informação como recurso gerencial das organizações na sociedade do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 2, 1995.
CAMPELLO, Bernadete Santos. Encontros científicos. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette. Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2007. p. 55-72.
CAMPELLO, Bernadete Santos. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n3/19021.pdf. Acesso em: 7 nov. 2011.
COELHO, Marlene Morbeck. Competência informacional no ambiente de trabalho: percepção do bibliotecário de órgão público. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 170-196, mar. 2011.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, abr. 2003. Disponível em: https://bit.ly/3eMUXAl. Access em: 2 nov. 2011.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Competência informacional e midiática no ensino superior: desafios e propostas para o Brasil. Prisma.com: Revista de Ciências e Tecnologias de Informação e Comunicação, Porto, n. 13, 2010. Disponível em: http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/15730/1/Dudziak_Prisma_2010.pdf. Acesso em: 30 maio 2011.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy education: integração pedagógica entre bibliotecários e docentes visando a competência em informação e o aprendizado ao longo da vida. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 12., Recife, 2002. Anais... Recife: UFPE, 2002. Disponível em: http://www.sibi.ufrj.br/snbu/snbu2002/oralpdf/47.a.pdf. Acesso em: 2 jul. 2011.
HATSBACH, Maria Helena de Lima; OLINTO, Gilda. Competência em informação: caminhos percorridos e novas trilhas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 20-34, jan./jun. 2008. Nova Série. Disponível em: http://www.febab.org.br/rbbd/ojs-2.1.1/index.php/rbbd/article/view/64/78. Acesso em: 7 nov. 2011.
IFLANET. Declaração de Alexandria sobre competência informacional e aprendizado ao longo da vida. Faróis da Sociedade da Informação, 2008. Disponível em: http://archive.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSoc-pt.html. Acesso em: 1 Nov. 2011.
MELO, Ana Virgínia Chaves de; ARAÚJO, Eliany Alvarenga de. Competência informacional e gestão do conhecimento: uma relação necessária no contexto da sociedade da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 185-201, maio/ago. 2007.
MIRANDA, Silvânia Vieira. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 112-122, maio/ago. 2004.
PERRENOUD, Philippe. Construindo competências. Nova Escola, São Paulo, p. 19-31, set. 2000.
POZO, Juan Ignacio. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. 2009. Disponível em: http://cursoproinfo100h.blogspot.com/2009/03/sociedade-da-aprendizagem-e-o-desafio.html. Acesso em: 10 maio 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.