School’s contemporary historical culture: an analysis from the Rüsen's categories
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p56Keywords:
Historical consciousness, History textbooks, Historical school cultureAbstract
Tools for teaching history, textbooks according to Salles (2014) are disseminators of the school's historical culture and the government guidelines for teaching history. As such, they constitute a field of dispute between the historically constructed and conflicting social cultural representations, which, due to the claim of social and political movements, are gaining space in their pages. Complex material and at the same time useful for studies occupy the level of object and also sources for historiographical work. In this sense, the proposal that follows first conceptualizes the uses of these books as sources, in the historiographical tradition and later aims to understand in the light of the Rüsenian theory of dimensions for the construction of historical consciousness and how such awareness is disseminated in the school material distributed to high schools in 2015.
Downloads
References
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Materiais didáticos: concepções e usos. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 291-324.
BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BOMENY, Henela Maria. Três decretos e um ministério: a propósito da educação no Estado Novo. In: PANDOLFI, Dulce (org.). Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro: Ed. Fundação Getulio Vargas, 1999. p. 137-166.
BUOLOS JÚNIOR, Alfredo. História Sociedade e Cidadania : volume único : ensino médio / Alfredo Buolos Júnior. – 2. Ed – São Paulo : FTD, 2013.
CHARTIER, Roger. Escutar os mortos com os olhos. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 69, p. 6-30, 2010.
CHOPPIN, Alain; BASTOS, Maria Helena Camara. O historiador e o livro escolar. História da educação, Pelotas, v. 6, n.11, p. 5-24, 2002.
FNDE - FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Histórico. Brasília: MEC, ©2017. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/livro-didatico-historico. Acesso em: 19 set. 2018.
FNDE - FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (Brasil). PNLD 2015: coleções mais distribuídas por componente curricular português. [Brasília: MEC], 2014a. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/35-dados-estatisticos?download=9374:pnld-2015-colecoes-mais-distribuidas-por-componente-curricular-ensino-medio. Acesso em: 19 set. 2018.
FNDE - FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Guia de livros didáticos: PNLD 2015: história: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 2014b.
GADDIS, John Lewis. Paisagens da história: como os historiadores mapeiam o passado. Rio de Janeiro: Campus, 2003.
LUCA, Tania Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes Históricas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 111-153
MEDEIROS, Daniel Hortêncio de. A Formação da Consciência Histórica Como Objetivo do Ensino de História no Ensino Médio: o Lugar do Material Didático. 2005. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
MISTURA, Letícia; CAIMI, Flávia Eloisa. O (não) lugar da mulher no livro didático de história: um estudo longitudinal sobre relações de gênero e livros escolares (1910-2010). AEDOS, Porto Alegre, v. 7, n. 16, p. 229-246, 2015.
OLIVEIRA, Carla Karinne Santana. “O livro didático ideal” em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008). 2012. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.
PAULA, Larissa Klosowski de. Consciência histórica e temática das mulheres nos livros didáticos de história. 2017. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, 2017.
RÜSEN, Jörn. A Função da didática da história: a relação entre a didática da história e a (meta) história. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora;
MARTINS, Estevão Rezende. Jörn Rüsen: contribuições para uma teoria da didática da história. Curitiba: W.A Editores, 2016. p. 13-38.
RÜSEN, Jörn. Razão Histórica. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Ed. Unb, 2007.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história I: os fundamentos da ciência da história. Brasília: Ed. Unb, 2001.
SALLES, André Mendes. Ensino de história, livros didáticos e cultura histórica. In: OLIVEIRA, Carla Mary S.; MARIANO, Serioja Rodrigues Cordeiro. Cultura Histórica e Ensino de História, João Pessoa, p. 39-64, 2014.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. História do ensino de história no Brasil: uma proposta de periodização. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 37, p. 1-19, maio/ago. 2012.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.