History and cinema in childhood: the history of indigenous peoples and the cinematic language teaching in school

Authors

  • Artur Alves da Silva Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p243

Keywords:

Teaching of history, Indigenous movies, Film language, Cognitive development, Elementary school I

Abstract

The purpose of this article is to identify and evaluate the influence of representations that depict indigenous peoples in history classes, as well as investigate the process of cognitive development and learning and the level of understanding of the content and language of cinema present recurrently in everyday and the formation of the cultural repertoire of elementary school students I. Despite being widely present in the daily lives of children, either to amuse or inform, the movie does not get the attention it deserves within the school environment. This observation has stimulated the development of a research project from the Stimulus Program to Graduate Teaching about how this way of interpreting reality and construction of historical knowledge can be used as an educational tool in teaching history on the subject of history and culture of indigenous peoples.

Author Biography

Artur Alves da Silva, Universidade de São Paulo - USP

Basic education teacher, graduating from the History course at USP, CAPES scholarship holder by the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID)

References

ALMEIDA, M. R. C. de. Os Índios na História do Brasil. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2010.

ARAÚJO, A. C. Z. Cineastas indígenas: um outro olhar: Guia para professores e alunos. Olinda: Vídeo nas aldeias, 2010.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de Psicologia. São Paulo: Saraiva, 1999.

CHARTIER, R. O mundo como representação. Estudos Avançados, n. 11, v. 5, p. 173-191, jan./abr. 1991.

CUNHA, E. Cinema e imaginação: a imagem do índio no cinema brasileiro dos anos 70. Dissertação Programa de Pós-graduação em Antropologia Social, USP. São Paulo, 2000.

FERRO, M. Cinema e História. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, C. A. da R; OLIVEIRA, J. P. A presença indígena na formação do Brasil. Brasília: MEC/UNESCO, 2006.

GUIMARÃES, M. L. S. Nação e civilização nos trópicos: o Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o projeto de uma história nacional. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 1, p. 5-27, 1988.

IMOTO, F. A. Cinema indígena: as possibilidades de um novo espaço de resistência cultural. São Paulo: CELAC – ECA/USP, 2009.

LUCIANO, G. dos S. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: MEC/UNESCO, 2006.

MARIE, M.; JULLIER, L. Lendo as imagens do cinema. São Paulo: Senac, 2009.

MASCARELLO, F. (Org.). História do cinema mundial. Campinas, SP: Papirus, 2006.

MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação &Educação, São Paulo, v. 2, n. 27-35, jan./abr. de 1995.

NAPOLITANO, M. Como Usar o Cinema na Sala de Aula. São Paulo: Contexto, 2009.

NUNES, K. M; SANTOS, N. C. dos. Índios Panará no cinema contemporâneo: apontamentos sobre um filme indígena e um não-indígena. Revista Eletrônica Mutações, UFAM, 2012.

RAMOS, F. P. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: Senac, 2009.

SÃO PAULO. Fundação Para Desenvolvimento da Educação. Multimeios aplicados à educação: uma leitura crítica. Cadernos Idéias, n. 9, 1990.

SILVA, A. C. da. Versões didáticas da história indígena (1870-1950). Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação, USP, 2000.

SILVA, A. L.; GRUPIONI, L. D. B. (Org.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1º e 2º graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995. S

TAM, R; SHOAT, E. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Cone, 1991.

Published

2014-03-03

How to Cite

Silva, A. A. da. (2014). History and cinema in childhood: the history of indigenous peoples and the cinematic language teaching in school. História & Ensino, 20(1), 243–270. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p243

Issue

Section

Laboratório (artigo)