Formação contínua e ensino de história: uma possibilidade de utilização de imagens

Authors

  • Teresa Jussara Luporini Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG-PR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p195

Keywords:

School memory, Photographic images, History teaching, Teachers formation.

Abstract

This article presents the result of a research, accomplished for three years in a public school, that was destined to analyze the changes happened in the pedagogic posture of teachers from 1st and 2nd degrees, in function of their performance in the, project of ransom of memory in the school where they act.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Jussara Luporini, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG-PR

Professor at Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG-PR

References

ABUD, K. M. O livro didático e a historiografia. In: SEMINÁRIO PERSPECTIVA DO ENSINO DE HISTÓRIA. SÃO PAULO, 1988, São Paulo. Anais ... São Paulo: Usp, 1988. p. 202-209

BOURDÉ, G.; MARTIN, H. As escolas históricas. Lisboa: Publicações Europa/América, 1983.

BORGES, V. P. O que é História. São Paulo: Brasiliense, 1988.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 1990

FENELON, D. R. Pesquisa em História: perspectiva c abordagens. In: FAZENDA, L (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989. p. 119-136.

GATTI, B. et aI. Algumas considerações sobre treinamento de pessoal de ensino. Cadernos de Pesquisa, n. 4, out. 1972.

HELLER, A. Historia y vida cotidiana: aportación a la sociología socialista. Barcelona: Grijalbo, 1972.

HELLER, A. Historia y vida cotidiana. Barcelona: Península, 1977.

LEITE, M. L. M. A imagem através das palavras. Ciência e Cultura, v. 38, n. 9, 1986

LEITE, M. L. M. Fotografia e história. Ciência Hoje, n. 7, v. 39, 1988

LUPORINI, T. J. Escola Estadual Senador Correia: pioneira da instrução pública em Ponta Grossa. Ponta Grossa: Planeta, 1987.

LUPORINI, T. J. Cidalia Rebelo Gomes: uma educadora na Ilha dos Valadares. Curitiha: Lítero-Técnica, 1992.

LUPORINI, T. J. Compreendendo e pesquisando história: uma experiência com alunos de 8ª série. 1989. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1989.

MARSON, A. Reflexões sobre procedimento histórico. In: SILVA M. A. Repensando a história. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1984. p. 37-64.

MEDIANO, Z. A formação em serviço do professor a partir da pesquisa e da prática. Tecnologia Educacional, v. 21, p. 31-37, maio/jun. 1993.

NAPOLITANO, M. Fotografia como documento histórico. Caderno de História. Ensino e Metodologia, Curitiba, n. 2, 1997.

PINSKI, J. O ensino da História e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1988.

PEDROSO, M. L. O. A princesa das crianças. Ponta Grossa: Kugler, 1989.

PINTO, E.; GONÇALVES, M. A. Ponta Grossa: um século de vida (1822-1922). Ponta Grossa: Kugler, [1983].

SIVIERI, A. et aI. A pesquisa no 1 º e 2º graus. In: SEMINÁRIO PERSPECTIVA DO ENSINO DE HISTÓRIA. SÃO PAULO, 1988, São Paulo. Anais ... São Paulo: Usp, 1988. p. 439-444.
TUCCI, U. Calendário. In: MEMÓRIA-HISTÓRIA. Porto, Pt: Enciclopédia Einaudi, 1984. v. 1.

VIEIRA, M. P. et. aI. A pesquisa em História. São Paulo: Ática, 1991.

ZANLOCHI, T. S. Ensino e pesquisa: um projeto experimental. In: In: SEMINÁRIO PERSPECTIVA DO ENSINO DE HISTÓRIA. SÃO PAULO, 1988, São Paulo. Anais ... São Paulo: Usp, 1988. p. 392-399.

Published

2002-06-05

How to Cite

Luporini, T. J. (2002). Formação contínua e ensino de história: uma possibilidade de utilização de imagens. História & Ensino, 8, 195–213. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p195