Elementos para a construção do currículo de história

Authors

  • Nicholas Davies Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p47

Keywords:

History curriculum, History teaching, Interdisciplinary, Intelligence development.

Abstract

I intend to work on the following subjects: 1. Limits and possibilities of the History curriculum inside the capitalist society; 2. The curriculum should not be seen just as listing of contents; 3. The articulation of the general and specific objectives of History teaching with contents selection; 4. The theory of the underlying History to contents selection.

Author Biography

Nicholas Davies, Universidade Federal Fluminense

Professor at the Faculty of Education - UFF-RJ

References

BASSO, L S. As concepções de História como mediadoras da prática pedagógica do Professor de história. Didática, São Paulo, v. 25, p.1-10, 1989.

BRAUDEL, F. Escritos soore a História. São Paulo: Perspectiva, 1978.

CARDOSO, C. F. ; BRIGNOLI, H. P. Os Métodos da História. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

CHESNEAUX, J. Hacemos tabla rasa del pasado. C:idade do México: Siglo XXI, 1990.

DOSSE, F. A História em Migalhas: dos Annales à Nova História. São Paulo: Ensaio; Campinas: Ed. da Unicamp, 1992.

KOSIK, K. Dialética do Concreto. Rio ele Janeiro: Paz e Terra, 1979.

MASSERA, E. J. Ideologia e currículo: o método indutivo no ensino de História. Estudo de caso de Diretrizes Curriculares para Estudos Sociais. História, Ensino e Pesquisa, Porto Alegre, n. 2, 1986.

PLEKHANOV, G. A. Concepção Materialista da História. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

Published

2002-06-05

How to Cite

Davies, N. (2002). Elementos para a construção do currículo de história. História & Ensino, 8, 47–58. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p47