Internship: contributions to the history teachers formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p187

Keywords:

Teachers formation, Internship, Experience, Teorical and practical relations.

Abstract

This article has the search maimed "Internship: contributions to the history teachers formations" as a brose, and chose an objective undesired how the history teachers asses the internship while a constructive element of their initial formation. We used the oral history methodology. The state enters asses the Graduation, the internship importance, the internship existing blocks and even in the course. They criticized and suggested to contribute signifcativement to the internship activities improvement.

Author Biographies

Sandra Agostini, Universidade Comunitária Regional de Chapecó

Graduated in History at UNOCHAPECÓ

Elison Antonio Paim, Universidade Estadual de Campinas

PhD student in Education at UNICAMP, Professor of History Teaching Practice at UNOCHAPECÓ

References

BENJAMIN, W. Obras Escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1993. v. 1

CONTRERAS, J. A autonomia de Professores. São Paulo: Cortez, 1991.

CARVALHO, S. M. B. Os Egressos da UEPG c o Ensino de História: a formação de professores. In: ENCONTRO PERSPECTIVA DO ENSINO DE HISTÓRIA, 3., 1999, Curitiba. Anais [...]. Curitiva: UFPR, 1999.

FENELON, D. R. A formação do profissional de história e a realidade do Ensino. Cadernos Cedes, São Paulo, n. 8, 1983.

FREITAS, L. C. Neotecnicismo e Formação do Educador. In: In: ALVES, N. (org.). Formação de Professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 1992.

FONSECA, S. G. Ser Professor no Brasil: história oral de vida. Campinas, São Paulo: Papirus, 1997.

KENSKI, V. M. A Vivência Escolar dos Estagiários e a Prática de Pesquisa em Estágios Supervisionados. In: FAZENDA, I. C. A.; PICONEZ, S. C. B. (Coords.). A prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.

KULCSAR, R. O Estágio Supervisionado como Atividade Integradora. In: FAZENDA, I. C. A.; PICONEZ, S. C. B. (Coords.). A prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.

LEITE, A. C. T.; BRANDÃO, M. N. Estágio Supervisionado: uma modalidade de treinamento para aprimorar as competências profissionais. In: In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTÁGIO, 2., 1999, Coletâneas... Minas Gerais, 1999.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação dos professores: unidade teoria e prática. São Paulo: Cortez, 1995.

PONTUSCHKA, N. N. A Formação Inicial do Professor de Geografia. In: FAZENDA, I. C. A.; PICONEZ, S. C. B. (Coords.). A prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.

PORTELLI, A. Tentando aprender um pouquinho. algumas reflexões sobre a ética na história Oral. Projeto História, São Paulo, n. 15, p. 13-33, 1997.

PORTELLI, A. Forma e significado na História Oral: a pesquisa como um experimento em igualdade. Projeto História, São Paulo, n. 14, p. 7-24, 1997

REGO, M. V. B. S. A teoria na prática é outra: estágio supervisionado nos Cursos de Formação de Professores. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1992.

SCHMIDT, M. A. M. S. A formação do professor de história e o cotidiano da sala de aula: entre o embate, o dilaceramento e o fazer histórico. In: ENCONTRO PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 2., 1996, São Paulo. Anais... São Paulo: FEUSP, 1996.

THOMPSON, E. P. A miséria da Teoria. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Published

2006-04-26

How to Cite

Agostini, S., & Paim, E. A. (2006). Internship: contributions to the history teachers formation. História & Ensino, 12, 187–202. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p187

Issue

Section

Artigos