The Place of Teaching Practice, in the inicial formation of the history's teacher: a study about the UNESP history's course, Assis's campus
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p85Keywords:
Teacher training, Teaching practice, Traineeship.Abstract
This article has objective to present some considerations of a research accomplished the Education master's degree program of the Universidade Estadual de Londrina that reflects on the training of teachers of history. The literature indicates a dichotomyestablished in the Departments of History between the specific content of these disciplines and the pedagogias - usually the responsibility of the Education's faculty – it was done a reflection on the relation of these departments with the training of teachers. Special interest was given to the meaning that the discipline of Methodology and Practice of Teaching / Training is the training of teachers of history. For this we discuss the significance of this discipline in the course of the history of UNESP-Assis.
Downloads
References
AMARAL, M. C.; IWRIA, M. Estágio Supervisionado - Novas Possibilidades na Formação de Professores. In: ARIAS NETO, J. M. (Org.) Dez Anos de Pesquisas em Ensino de História. VI Encontro Nacional de Pesquisadores de Ensino de História.Londrina,PR: Atrito Art, 2005. p.323-236, p.990.
ANDRÉ, M. E. D. A. A etnografia da prática escola. Campinas, SP: Papirus, 1995.
BARREIRO, I. M. F.; GEBRAN, R. A. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na Formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BITENCOURT, C. (Org.). o Saber Histórico na Sala de Aula. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2002.
CAINELLI, M. R. O lugar da Prática de Ensino na produção do saber escolar. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; CAINELLI, M. R III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, p. 143-148,1999.
DERNA, P.; CASTILHO, A. P. F. Projeto de pesquisa - Oque é? Como fazer? : um guia para a sua elaboração. São Paulo: Olho D'Água, 2005.
DIONNE, J.; LAVILLE, C.. A Construção do Saber. Manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Trad. Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul Ltda, 1999
FAZENDA, I. C. A.; PICONEZ, . C. B. (coord.).A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, SP. Papirus,2001
FAZENDA, I. C. A. O Papel do Estágio nos cursos de Formação de professores. In: FAZENDA, I. C. A; PICONEZ, S. C. B. (coord.). A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, SP. Papirus, 2001
GIESTA, N. C. Professores de Licenciaturas: concepções sobre aprender: Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/23/textos/0836t.PDE. Acesso em nov. 2007.
LORENZI, M. G. R.; CENZNE, A. N.; MONTAGNER, R.; CUNHA, J. Concepções do Ensino de História no Processo de Formação. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; CAINELLI, M. R. III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos,,1999. p.67-75
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU,1986.
MONTEIRO, A. M. E.C. O Lugar da Prática de Ensino na Formação do Professor: um espaço de socialização profissional. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; CAINELLI, M. R III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999. p.122-134.
MONTEIRO, A. M. E.C. A prática de ensino e a produção de saberes na escola. In: CANDAU (Org.). Didática, currículo e saberes escolares. 2.ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2002, p. 129-147. 200p.
OLIVEIRA, V. C. O Estágio Curricular de Ensino de Alunos do Curso de História da UFSC: alguns elementos para compreensão de sua formação inicial para professor. In: ARIAS NETO, J. M. (Org.).Dez Anos de Pesquisas em Ensino de História. III Encontro Nacional de Pesquisadores de Ensino de História. Londrina, PR: AtritoArt, 2005, p.339-347, p.990.
PIMENTA, S. G. O Estágio na Formação de Professores: unidade teoria e prática? 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.200 p.
RANZI, S. M. F; MARTINS, C. R.K. Profissão Docente: Formação e Prática de Professores de História no Ensino Médio. História & Ensino, Londrina, v.9, p.273-299, 2003.
RANZI, S. M. F. O Lugar da Prática de Ensino na Produção do Saber Escolar. III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, p.135-142. 1999
TIMBÓ, I.B. Alternativa de intervenção social para o estágio supervisionado: minicursos em questão. História & Ensino, Londrina, v.12, p.123-140, 2006.
VILLALTA, Luiz Carlos. Dilemas da relação teoria e pratica na formação do professor de Historia: alternativas em perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.13, n.25/26, p.223-232, set. 92/ago.93.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.