The Place of Teaching Practice, in the inicial formation of the history's teacher: a study about the UNESP history's course, Assis's campus

Authors

  • Mariana Reis Feitosa Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p85

Keywords:

Teacher training, Teaching practice, Traineeship.

Abstract

This article has objective to present some considerations of a research accomplished the Education master's degree program of the Universidade Estadual de Londrina that reflects on the training of teachers of history. The literature indicates a dichotomyestablished in the Departments of History between the specific content of these disciplines and the pedagogias - usually the responsibility of the Education's faculty – it was done a reflection on the relation of these departments with the training of teachers. Special interest was given to the meaning that the discipline of Methodology and Practice of Teaching / Training is the training of teachers of history. For this we discuss the significance of this discipline in the course of the history of UNESP-Assis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Reis Feitosa, Universidade Estadual de Londrina

Graduated in History and Master's student in Education at the State University of Londrina

References

AGOSTINI, S.; PAIM, E. A. Estágio: contribuições para a formação do professor de História. História & Ensino, Londrina, v.12, p.187-202, agosto 2006.

AMARAL, M. C.; IWRIA, M. Estágio Supervisionado - Novas Possibilidades na Formação de Professores. In: ARIAS NETO, J. M. (Org.) Dez Anos de Pesquisas em Ensino de História. VI Encontro Nacional de Pesquisadores de Ensino de História.Londrina,PR: Atrito Art, 2005. p.323-236, p.990.

ANDRÉ, M. E. D. A. A etnografia da prática escola. Campinas, SP: Papirus, 1995.

BARREIRO, I. M. F.; GEBRAN, R. A. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na Formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.

BITENCOURT, C. (Org.). o Saber Histórico na Sala de Aula. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2002.

CAINELLI, M. R. O lugar da Prática de Ensino na produção do saber escolar. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; CAINELLI, M. R III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, p. 143-148,1999.

DERNA, P.; CASTILHO, A. P. F. Projeto de pesquisa - Oque é? Como fazer? : um guia para a sua elaboração. São Paulo: Olho D'Água, 2005.

DIONNE, J.; LAVILLE, C.. A Construção do Saber. Manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Trad. Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul Ltda, 1999

FAZENDA, I. C. A.; PICONEZ, . C. B. (coord.).A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, SP. Papirus,2001

FAZENDA, I. C. A. O Papel do Estágio nos cursos de Formação de professores. In: FAZENDA, I. C. A; PICONEZ, S. C. B. (coord.). A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. Campinas, SP. Papirus, 2001

GIESTA, N. C. Professores de Licenciaturas: concepções sobre aprender: Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/23/textos/0836t.PDE. Acesso em nov. 2007.

LORENZI, M. G. R.; CENZNE, A. N.; MONTAGNER, R.; CUNHA, J. Concepções do Ensino de História no Processo de Formação. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; CAINELLI, M. R. III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos,,1999. p.67-75

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU,1986.

MONTEIRO, A. M. E.C. O Lugar da Prática de Ensino na Formação do Professor: um espaço de socialização profissional. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; CAINELLI, M. R III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999. p.122-134.

MONTEIRO, A. M. E.C. A prática de ensino e a produção de saberes na escola. In: CANDAU (Org.). Didática, currículo e saberes escolares. 2.ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2002, p. 129-147. 200p.

OLIVEIRA, V. C. O Estágio Curricular de Ensino de Alunos do Curso de História da UFSC: alguns elementos para compreensão de sua formação inicial para professor. In: ARIAS NETO, J. M. (Org.).Dez Anos de Pesquisas em Ensino de História. III Encontro Nacional de Pesquisadores de Ensino de História. Londrina, PR: AtritoArt, 2005, p.339-347, p.990.

PIMENTA, S. G. O Estágio na Formação de Professores: unidade teoria e prática? 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.200 p.

RANZI, S. M. F; MARTINS, C. R.K. Profissão Docente: Formação e Prática de Professores de História no Ensino Médio. História & Ensino, Londrina, v.9, p.273-299, 2003.

RANZI, S. M. F. O Lugar da Prática de Ensino na Produção do Saber Escolar. III Encontro: Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, p.135-142. 1999

TIMBÓ, I.B. Alternativa de intervenção social para o estágio supervisionado: minicursos em questão. História & Ensino, Londrina, v.12, p.123-140, 2006.

VILLALTA, Luiz Carlos. Dilemas da relação teoria e pratica na formação do professor de Historia: alternativas em perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.13, n.25/26, p.223-232, set. 92/ago.93.

Published

2008-04-10

How to Cite

Feitosa, M. R. (2008). The Place of Teaching Practice, in the inicial formation of the history’s teacher: a study about the UNESP history’s course, Assis’s campus. História & Ensino, 14, 85–94. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p85

Issue

Section

Artigos