The teaching of history, memory and cultural heritage

Authors

  • Margarida Maria Dias de Oliveira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p119

Keywords:

Training of professional history, Professional identity, Teaching of history.

Abstract

This article aims to record the main experiences in teaching an undergraduate history course (UFRN) linking them with the more general discussions of the history professional identity and the epistemological discussions, educational history as a research .For the development part of the implementation of political-pedagogical project that course and, with it, the two disciplines: Memory and the Historical and Archival Historical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Margarida Maria Dias de Oliveira, Universidade de São Paulo

Professor of History Methodology at FFLCH / USP

References

ANPUH. Anais do I Shnpósio Nacional dos Professores IJniversitádos de História. Marília, 1962

CANABRAVA, A. P. A associação nacional dos professores universitários de História. Revista Brasileira de História, v. 1, n. 1, mar. 1981.

CIAMPI, H. A história pensada e ensinada: da geração das incertezas, São Paulo: EDUC, 2000.

COSTA, A. L. O Curso de História da UFRN e o Projeto Político, Pedagógico de 2004: discutindo a formação profissional. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007.

COSTA, E. V. Sugestõesvpara amelhoria do ensino da História no curso secundário. Revista de Pedagogia, São Paulo, v. 6, p. 11-12, 1960.

COSTA, E. V. Oproblema da motivação no ensino de História. Revista de Pedagogia, São Paulo, v. 13, 1963.

COSTA, E. V. Os objetivos do ensino da História no curso secundário. Revista de História, São Paulo, v. 29, 1957.

COSTA, .E. V. O material didático no ensino da História. Revista de Pedagogia, São Paulo, v. 10, 1959.

FREITAS, I. A pedagogia histórica de Jonathas Serrano: uma teoria do ensino de História para a escola secundária brasileira (1913/1934). São Cristovão: Editora UFS, 2008.

OLlVEIRA, M. M. D. De um curso água a outro: transição assistida para o ofício do historiador. Projeto de Iniciação a Docência (Monitoria). Natal: UFRN, 2005.

OLlVEIRA, M. M. D. O que a memória guardou: conhecimentos teórico-práticos da culhlra material no exercício da docência do profissional de História. Projeto de Iniciação a Docência (Monitoria). Natal: UFRN, 2007.

OLlVEIRA, M. M. D. (Org.). Como se formam os professores de História: vivências e experiências na iniciação à docência. Natal,RN: EDUFRN, 2009.

OLlVEIRA, M. M. D. Licenciado em História, Bacharel em História, Historiador: desafios e perspectivas em torno de um profissional. Revista Eletrônica História Hoje. (online). Disponível em: http://www.anpuh.uepg.br/historia-hojelvolln4/licenciado.ht. Data de acesso: 1 dez. 2009

Published

2009-04-02

How to Cite

Oliveira, M. M. D. de. (2009). The teaching of history, memory and cultural heritage. História & Ensino, 15, 119–130. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p119

Issue

Section

Artigos