Memories and practices in history teaching and survey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p51

Keywords:

History teaching, School knowledge, Teaching knowledge.

Abstract

The test aims to socialize the results and problems we have faced in the project School Knowledge: memories and practices of the History teachers in the municipal net of S. Paulo which has been coordinate by me since 2005 at PUC/SP. I will explain the problematic, aims and methodology having as focus the research of 2007, in the submayorhall of Vila Nova Cachoeirinha and Casa Verde.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helenice Ciampi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professor at the Faculty of Education at PUC / SP.

References

CHERVE, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, v.2, p. 177- 229, 1990.

CIAMPl, H. O desafio da historia local. In: MONTEIRO, A.; GASPARELLO, A.; MAGALHÃES, M. S. (org.). Ensino de !listoria: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007. p.199-214.

MEIHY, J. C. Sebe Bom: Manual de história oral. 5.ed. São Paulo: 2005.

PERRENOUD, P. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

RICOEUR. P. A memória, a história: o esquecimento. Campinas: Ed. Unicamp, 2007.

SAMUEL, R. Teatros de Memória. Projeto História. São Paulo, 1997, p. 41

SEIXAS, J.A. Os tempos da memória: (des) continuidade e projeção. Uma reflexão (in) atual para a história. Projeto de História, São Paulo, n. 24, p. 43-63, 2002.


TARDIE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, Porto Alegre, n.4, 1991.

TARDIE, M. Saberes Docentes eFormaçlio Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

THOMPSON, P. Introdução, costume ecultura: costumes em comum, estudos sobre cultura popular tradicional. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

THOMPSON, P. Hislória oral e contemporaneidade. História Oral, São Paulo, n. 5, p. 9-29, 2002,

WARDE, M. J.; CARVALHO, M. M. C. Política e Cultura naprodução da História da Educação no Brasil. Contemporaneidade e Educação: Revista de Ciências Sociais e Educação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 7, p. 9-33, 2000.

Published

2009-04-02

How to Cite

Ciampi, H. (2009). Memories and practices in history teaching and survey. História & Ensino, 15, 51–66. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p51

Issue

Section

Artigos