The regional history teach in the first years of basic education
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p23Keywords:
History teaching, Regional history, Basic education.Abstract
The reflections expressed in this article came from the research which teachers of initial grades primary education of municipal and state public schools in Caxambu do Sul - SC, trying to find how the history teaching happens, especially the local and regional themes. First we made some considerations about regional history teaching and express what we understand as region, as well. In a second moment we show the teacher's that were interview and how they work with history in theirs classes.
Downloads
References
CEIUU, L. F. Regionalismo eEnsino de História. In: BITENCOURT, C. M. (org.). Anais do 2º Encontro Perspectivas do Ensino de História. São Palo: FEUSP, 1996.
CÔGO, A.L. Operfil do profissional que. ensina Ilistória de la a 4ª série no eixo Ilhéus-Itabuna (1997-1998). In: BITENCOUT, C. M. (org.). Anais do 2° Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999.
FLORES, M. B.R.; SERPA, E. C. A hermenêutica do vazio: fronteiras, regição brasilidade na viagem do governador ao Oeste de SC. In: Projeto História – Espaço e Cultura. São Paulo: Educ, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz eTerra. 3.ed. 1994.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 29.ed. São Paulo: Cortez, 1994.
FUCKNER, C. M. O ensino de história nas séries iniciais. In: SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (Org.). Anais do III Encontro Perspecitivas do Ensino de História. Curitiba: Aos quatro ventos, 1999. p. 174-178.
GALZERANI, M. C. B. A produção de saberes históricos: saberes locais x saberes locais. Reivsta do Instituto Brasileiro de Edições Pedagógicas, n. 2, p. 53-57, 2001.
GALZERANI, M. C. B. História local e ensino de história. In: BITENCOURT, C. M. (Org.). .). Anais do III Encontro Perspecitivas do Ensino de História. Curitiba: Aos quatro ventos, 1996.
MACHADO, I. A P. O currículo de história. In: DIEHL, A. A. (org.). O livro didático e o currículo de história em transição. Passo Fundo: EDIUPE, 1999.
MANIQUE, A. P.; PROENÇA, M. C. Didactica da história: patrimônio e história local. Lisboa: Texto Ed. 1994.
MARCON, T. História regional: uma experiência em construção. In: Anais do VI Encontro de Cientistas Sociais – Sobre a Problemática Regional Aportes para o Futuro. Sedigraf: Ijuí-RS, 1996
MARTINS, P. H. O Nordeste e a questão regional: os equívocos do debate. In: SILVA, M. A. República em Migalhas: história Regional e local. São Paulo: Marco Zero, 1990.
MATIOSO, J. A escrita da História. Lisboa: Editorial Estampa, 1988.
NÓVOA, A. (Org.). Profissão Professor. Porto - Portugal: Porto, 1991.
NÓVOA, A. (Org.). Vidas de Professores. Porto - Portugal: Porto, 1992
PAIM, E. A. Considerações Acerca do Ensino História Regional e LocaL. Chapecó: Argos, 2003. (Série Interdisciplinar, n° 52)
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetfos curriculares nacionais: ensino de Quinta a Oitava Brasília, 1998
PORTELLI, A.O que faz a história oral diferente. São Paulo: EDUC, 1997, p.25-39. Projeto História, n.14.
PRIORI, Â. Desvendando as redes da memória local: ensino de história evida cotidiana. In: SCHIMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (org). Anais do III Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.