Language, memory and process in the dramaturgy of Nelson Rodrigues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n2p169

Keywords:

Nelson Rodrigues, Dramaturgy, Language, Memory, Process

Abstract

Nelson Rodrigues renewed both the Brazilian dramaturgical language and the theatrical scene, from the power of his dramatic texts. In his writing, one sees the identification of principles that transmute from life to the work and, consequently, to the stage, or, still, chronicles and tales to serve as the basis for the dramatic axis and character characters of several of his texts. In this study, based on the postulates of Magaldi (2010), Faria (2013), Preti (2004, 2006), Salles (2006, 2008), among others, present an aesthetic and poetic panorama, revealing traces of the process of creation of the author, that in the interweaving of memorialist and fictional aspects and the fertile transit of the narrative genre to the dramatic one, engender a new and particular language, that institutes revolutionary in the structuring of the thought and in the subjects approached. In the search for the concretization of the mentioned questions, we used the text of A falecida, written and staged in 1953, already under the creative influence of A vida como ela é..., daily column of tales premiered in 1951, holder of enormous success, for ten years, in the newspaper Última Hora.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Francisco Quaresma Soares da Silva, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Language Studies - PPGEL / UEL. Effective Professor at the Federal Institute of Paraná Campus Jacarezinho.

Edina Regina Pugas Panichi, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Letters by the Paulista State University Júlio de Mesquita Filho-UNESP. Profesor in the Postgraduate Program in Language Studies - PPGEL.

References

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Editora Hucitec: Unesp, 1990.

BATALHA, Maria Cristina. Nelson Rodrigues: persona. Rio de Janeiro: Eduerj, 2013.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

CASTRO, Ruy. O anjo pornográfico: a vida de Nelson Rodrigues. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

CHERUBIM, Sebastião. Dicionário de figuras de linguagem. São Paulo: Pioneira, 1989.

FARIA, João Roberto. História do teatro brasileiro: do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2013. v. 2.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FIORIN, José Luiz. Interdiscursividade e intertextualidade. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: outros conceitos chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

GUINSBURG, Jacó; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariângela Alves de (org.). Dicionário do teatro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 2006.

LOPES, Ângela Leite. Entrevista. In: CONVERSA sobre as artes. Rio de Janeiro: Sesc Departamento Nacional, 2014. v. 1, p. 112-126.

LOPES, Ângela Leite. Nelson Rodrigues: trágico, então moderno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

MAGALDI, Sábato. Nelson Rodrigues: dramaturgia e encenações. São Paulo: Perspectiva, 2010.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. São Paulo: Global Editora, 1997.

MAGALDI, Sábato. Teatro da obsessão: Nelson Rodrigues. São Paulo: Global, 2004.

NELSON Rodrigues personagem de si mesmo. [S.l.: s.n] 1 vídeo (57min7s), 2015. Publicado por Alex Capelossa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=f-DLJdi3-Ns&t=5s. Acesso em: 10 mar. 2018.

PANICHI, Edina; CONTANI, Miguel L. Pedro Nava e a construção do texto. Londrina, PR: EDUEL; São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

PELLEGRINO, Hélio. “A obra e ‘O beijo no asfalto’”. In: RODRIGUES, Nelson. Teatro completo: tragédias cariocas II. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. v. 4, p. 356-371.

PRATA, Mário. Mas será o Benedito?: dicionário de provérbios, expressões e ditos populares. São Paulo: Editora Planeta, 2011.

PRETI, Dino (org.). Oralidade em diferentes discursos. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.

PRETI, Dino. Estudos da língua oral e escrita. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.

RODRIGUES, Nelson. A falecida. In: RODRIGUES, Nelson. Teatro completo: tragédias cariocas I. 4. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

RODRIGUES, Nelson. A vida como ela é... 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2012.

RODRIGUES, Nelson. Flor de obsessão. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

RODRIGUES, Nelson. Memórias: a menina sem estrela. Rio de Janeiro: Agir, 2009.

RODRIGUES, Nelson. O reacionário: memórias e confissões. Rio de Janeiro: Agir, 2008.

RODRIGUES, Nelson. Toda a minha obra é uma meditação sobre o amor e sobre a morte. [Entrevista concedida à] Margarida Autran. Jornal O Globo, Rio de Janeiro, p. 7, 26 jun. 1973.

RODRIGUES, Sonia (org.). Nelson Rodrigues por ele mesmo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

SAID ALI, Manoel. Gramática secundária e gramática histórica da língua portuguesa. 3. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1964.

SALLES, Cecília Almeida. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3. ed. São Paulo: EDUC, 2008.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo, SP: Editora Horizonte, 2006.

Published

2018-12-30

How to Cite

SILVA, José Francisco Quaresma Soares da; PUGAS PANICHI, Edina Regina. Language, memory and process in the dramaturgy of Nelson Rodrigues. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 2, p. 169–197, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n2p169. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/34247. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos