“ONE IS GOOD, TWO ARE GREAT!”: collaborative teaching and outreach in English language teacher development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n1p315-336

Keywords:

Outreach project, Teacher Education, Collaborative teaching

Abstract

This paper aims to analyze the English language teacher education from a collaborative perspective developed in an outreach project at a university in the interior of Bahia State during the Covid-19 pandemic isolation period. We based this study on the theoretical-methodological assumptions of Collaborative Teaching (coteaching and co-generative dialoguing) as a training methodology in the project. Considering language as a mediator of our practices and constituents of our identities and subjectivities, we use Content Analysis proposed by Bardin (1977) to analyze the influence of such methodology on the initial training of novice teachers involved into teaching in the Sala de Inglês extension project at Campus X of the Universidade do Estado da Bahia. Our analyses point to a relational learning of the teaching profession, through interaction between subjects and the university approach to the community. We hope this investigation will contribute to reflections on the initial teacher education and pedagogical practices more situated in their contexts.

Author Biographies

Luciana Cristina da Costa Audi, Universidade Estadual de Santa Cruz

Luciana Cristina da Costa Audi é Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP. Mestre em Estudos da Linguagem, na área de Linguagem e Educação, pela Universidade Estadual de Londrina. Especialista em Língua Inglesa e Licenciada em Letras, com habilitação em inglês e português com as respectivas literaturas na Universidade Estadual de Londrina. Foi bolsista CAPES - PDSE, por período parcial, no Programa de Doutorado Sanduíche na University of Victoria - UVic/ Canadá, sob supervisão do prof. Dr. Wolff-Michael Roth. Foi bolsista PAC-UNEB no período em que cursou o doutorado no Brasil. Possui experiência no Ensino Fundamental e Médio, Educação de jovens e adultos (EJA). Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC. Desenvolve pesquisas na área de Linguística Aplicada, com ênfase nos seguintes temas: Formação inicial e continuada de professores de línguas, Identidade de Professor e Ensino colaborativo. Seu foco de pesquisa está na Formação de Professores de Língua Inglesa. E-mail: lccaudi@uesc.br 

Paulo Henrique Scheidegger, Universidade do Estado da Bahia

Possui licenciatura em Letras, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB - Campus X), onde desenvolveu pesquisas de Iniciação Científica (2021- 2023), atuou como monitor de ensino (2019) e monitor de extensão (2020). Tem interesse em Linguística com ênfase nos temas: análise dialógica do discurso, teoria Bakhtiniana, ensino de pronúncia do inglês para aprendizes brasileiros e formação de professores de inglês.

Fernanda Reis, Universidade do Estado da Bahia

Graduanda do curso de licenciatura em Letras, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia, Campus X.

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Published

2024-06-30

How to Cite

AUDI, Luciana Cristina da Costa; SCHEIDEGGER, Paulo Henrique; REIS, Fernanda. “ONE IS GOOD, TWO ARE GREAT!”: collaborative teaching and outreach in English language teacher development . Entretextos, Londrina, v. 24, n. 1, p. 315–336, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n1p315-336. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50449. Acesso em: 2 jul. 2024.