Didactic infographic and its sociocommunicative purpose in English reading instruction: a multimodal and systemic-functional perspective

Authors

Keywords:

didactic infographic, multimodality, genre-based pedagogy

Abstract

Considering the importance of multimodal literacy development, this study aims to provide a general analysis of a didactic infographic and the instructions guiding the multimodal reading of this text in a textbook. The theoretical and methodological foundations of Systemic Functional Linguistics (Halliday; Matthiessen, 2014; Fuzer; Cabral, 2014), Genre-based Pedagogy from the Sydney School (Martin; Rose, 2008; Rose; Martin, 2012), and the multimodal approach of Visual Design Grammar (Kress; Van Leeuwen, 2021; Kress, 2010) allowed for a qualitative study that revealed the use of image, verbiage, and intermodal articulation in constructing meanings in the infographic. The identified socio-communicative purpose was to Explain, mainly through Conditional Explanations. The instructions for multimodal reading focus on the participant "you," directed at the student, who is invited to engage in creative and cognitive actions instantiated, respectively, by material and mental processes. However, the analysis identified a gap in the effective reading approach of multimodal elements leading to the socio-communicative purpose of the text, requiring teacher intervention. This study proposes contributions to teacher training, emphasizing the possibility of exploring multimodality in textual genres and considering it to develop literacy.

Author Biographies

Maria Beatriz de Azevedo Ramos, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Mestra em Letras pela Universidade Federal de São Paulo (2021-2023). Licenciada em Letras Português - Inglês e suas respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Lavras (2014-2018). Integra o Grupo de Pesquisa Sistêmica, Ambientes e Linguagens (SAL), cadastrado no CNPq. Foi bolsista dos programas PIBIC (UFLA) de iniciação à pesquisa acadêmica e PIBID (CAPES) voltado à docência, ambos com foco no Ensino de Língua Inglesa. Orientada pela grande área dos Estudos Linguísticos, estuda pelo viés da teoria da Linguística Sistêmico-Funcional, pesquisando principalmente gêneros de texto em materiais didáticos. Atualmente, é professora efetiva de Língua Estrangeira Moderna - Inglês da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais e professora na Escola SESI Aloysio Ribeiro de Almeida (FIEMG), atuando no município de Varginha.

Maria Eugenia Batista, Federal University of São Paulo

Possui doutorado (2012) e mestrado (1998) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL) pela PUC-SP. É professora adjunta, coordenou o curso de Letras Licenciatura em Português/Inglês (2021-2023) na UNIFESP e atua no Programa de Pós-graduação em Letras, área de Estudos Linguísticos, linha de pesquisa: Linguagem em Novos Contextos. Membro do GT Linguística Sistêmico-Funcional da ANPOLL e do Grupo de Pesquisa SAL. Foi professora adjunta (setembro-2013 a março-2020) e coordenadora adjunta do curso de Letras Licenciatura em Português/Inglês (junho-2016 a março-2020) do Departamento de Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Lavras (UFLA) . Coordenou em 2017-2018 o Programa Institucional de Iniciação à Docência - Subprojeto Letras-Inglês na UFLA. Foi coordenadora pedagógica do NucLi - Núcleo de Línguas - do Projeto Inglês sem Fronteiras na UFLA, de janeiro/2014 a maio/2016. Lecionou no curso de pós-graduação em Língua Portuguesa e Literatura da UNIP. Na FECAP, Universidade Anhembi-Morumbi e Unifai (Centro Universitário Assunção) atuou nos cursos de Secretariado, Relações Internacionais, Letras, Engenharia e Ciências da Computação. Tem como áreas de interesse: Linguística Sistêmico-Funcional, Linguística Educacional, Análise do Discurso, Formação inicial e continuada de professores de língua inglesa e ensino de inglês para fins específicos (ESP). 

References

BARBARA, L..; MACÊDO, C. M. M. de. Linguística sistêmico-funcional para a análise de discurso um panorama introdutório. Cadernos de Linguagem e Sociedade, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 89–107, 2010. DOI: 10.26512/les.v10i1.9278. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/9278. Acesso em: 20 mar. 2024

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 20 mar. 2024.

CAVALCANTI, B. A. P. A pedagogia de gêneros da escola de Sydney em aulas de inglês para fins específicos: um voo sistêmico-funcional. Tese. UFRN. 2016. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21603. Acesso em: 20 mar. 2024.

CHRISTIE F; DEREWIANKA B. School Discourse: Learning to write across the years of schooling. London; New York: Continuum, 2008.

EGGINS, S. Introducción a la lingüística sistémica. Traducción, prólogo y glosario de Felipe Alcántara. Logroño: Universidad de La Rioja, 2002.

FUZER, C; CABRAL, S. C. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. 1.ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014.

GOUVEIA, C. A. M. Texto e gramática: uma introdução à linguística sistémico-funcional. Matraga, Rio de Janeiro, v.16, n.24, jan./jun. 2009

HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold, 1978.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s introduction to functional grammar. 4th ed. New York; London: Routledge, 2014.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. USA; Canada. Routledge, 2010

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London; New York: Routledge, 2006.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 3. ed. London; New York: Routledge, 2020 [2021].

MARTIN, J. R.; ROSE, D. Genre relations: mapping culture. Londres: Equinox, 2008.

XXXXX, X. X. X. Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. Xxxxxxxxx xx xxxxxxxx. Xxxxxxxxx, XXXX.

PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

RICHMOND EDUCAÇÃO (org). English and more! – 6º ano: manual do professor. Editora responsável Izaura Valverde. – 1. ed. – São Paulo: Richmond Educação, 2018.

ROSE, David. Languages of schooling: Embedding literacy learning with genre-based pedagogy. European Journal of Applied Linguistics, v. 6, n. 1, p. 59-89, 2018.

ROSE, D.; MARTIN, J. R. Learning to write. Reading to learn: Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. Sheffield, UK; Bristol, USA: Equinox, 2012.

SERAFINI, F. Reading the visual: an introduction to teaching Multimodal Literacy; foreword by James Paul Gee. New York: Teachers College Press, [2013] 2014.

SERAFINI, F. Beyond the visual: an introduction to researching Multimodal Phenomena. Foreword by Theo van Leeuwen. New York: Teachers College Press, 2022.

UNSWORTH, L. Intermodal relations, mass and presence in school science explanation genres. In: ZAPPAVIGNA; M. DREYFUS, S. Discourses of hope and reconciliation: J. R. Martin‟s contribution to systemic functional linguistics. London; New York: Bloomsbury Academic, 2020.

Published

2024-07-24

How to Cite

RAMOS, Maria Beatriz de Azevedo; BATISTA, Maria Eugenia. Didactic infographic and its sociocommunicative purpose in English reading instruction: a multimodal and systemic-functional perspective. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 2, p. 120–145, 2024. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50210. Acesso em: 25 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.