Didactic infographic and its sociocommunicative purpose in English reading instruction: a multimodal and systemic-functional perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n2p120-145

Keywords:

didactic infographic, multimodality, genre-based pedagogy

Abstract

Considering the importance of multimodal literacy development, this study aims to provide a general analysis of a didactic infographic and the instructions guiding the multimodal reading of this text in a textbook. The theoretical and methodological foundations of Systemic Functional Linguistics (Halliday; Matthiessen, 2014; Fuzer; Cabral, 2014), Genre-based Pedagogy from the Sydney School (Martin; Rose, 2008; Rose; Martin, 2012), and the multimodal approach of Visual Design Grammar (Kress; Van Leeuwen, 2021; Kress, 2010) allowed for a qualitative study that revealed the use of image, verbiage, and intermodal articulation in constructing meanings in the infographic. The identified socio-communicative purpose was to Explain, mainly through Conditional Explanations. The instructions for multimodal reading focus on the participant "you," directed at the student, who is invited to engage in creative and cognitive actions instantiated, respectively, by material and mental processes. However, the analysis identified a gap in the effective reading approach of multimodal elements leading to the socio-communicative purpose of the text, requiring teacher intervention. This study proposes contributions to teacher training, emphasizing the possibility of exploring multimodality in textual genres and considering it to develop literacy.

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Author Biographies

Maria Beatriz de Azevedo Ramos, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Mestra em Letras pela Universidade Federal de São Paulo (2021-2023). Licenciada em Letras Português - Inglês e suas respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Lavras (2014-2018). Integra o Grupo de Pesquisa Sistêmica, Ambientes e Linguagens (SAL), cadastrado no CNPq. Foi bolsista dos programas PIBIC (UFLA) de iniciação à pesquisa acadêmica e PIBID (CAPES) voltado à docência, ambos com foco no Ensino de Língua Inglesa. Orientada pela grande área dos Estudos Linguísticos, estuda pelo viés da teoria da Linguística Sistêmico-Funcional, pesquisando principalmente gêneros de texto em materiais didáticos. Atualmente, é professora efetiva de Língua Estrangeira Moderna - Inglês da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais e professora na Escola SESI Aloysio Ribeiro de Almeida (FIEMG), atuando no município de Varginha.

Maria Eugenia Batista, Federal University of São Paulo

Possui doutorado (2012) e mestrado (1998) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL) pela PUC-SP. É professora adjunta, coordenou o curso de Letras Licenciatura em Português/Inglês (2021-2023) na UNIFESP e atua no Programa de Pós-graduação em Letras, área de Estudos Linguísticos, linha de pesquisa: Linguagem em Novos Contextos. Membro do GT Linguística Sistêmico-Funcional da ANPOLL e do Grupo de Pesquisa SAL. Foi professora adjunta (setembro-2013 a março-2020) e coordenadora adjunta do curso de Letras Licenciatura em Português/Inglês (junho-2016 a março-2020) do Departamento de Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Lavras (UFLA) . Coordenou em 2017-2018 o Programa Institucional de Iniciação à Docência - Subprojeto Letras-Inglês na UFLA. Foi coordenadora pedagógica do NucLi - Núcleo de Línguas - do Projeto Inglês sem Fronteiras na UFLA, de janeiro/2014 a maio/2016. Lecionou no curso de pós-graduação em Língua Portuguesa e Literatura da UNIP. Na FECAP, Universidade Anhembi-Morumbi e Unifai (Centro Universitário Assunção) atuou nos cursos de Secretariado, Relações Internacionais, Letras, Engenharia e Ciências da Computação. Tem como áreas de interesse: Linguística Sistêmico-Funcional, Linguística Educacional, Análise do Discurso, Formação inicial e continuada de professores de língua inglesa e ensino de inglês para fins específicos (ESP). 

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Published

2024-07-24

How to Cite

RAMOS, Maria Beatriz de Azevedo; BATISTA, Maria Eugenia. Didactic infographic and its sociocommunicative purpose in English reading instruction: a multimodal and systemic-functional perspective. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 2, p. 120–145, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n2p120-145. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50210. Acesso em: 30 dec. 2024.

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