Navigating, exploring, mapping: is it possible that Instagram reading profiles affect readers?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p189-206

Keywords:

Affect, Cartography, Instagram

Abstract

This article presents the results of a research that arises from the desire to investigate whether and how Instagram reading profiles can affect their readers and produce gaps in their subjectivities. In today's society, immersed in technology and woven into the logic of productivity and mass culture, we observe the bombardment of information and the acceleration of everyday practices, such as the massification of news, which contribute to the fragmentation of narratives and the predominance of only one sense: the hegemonic. Therefore, the objective of the article is to present the results of this research that used cartography (1996) as an investigative methodology to map 75 reading pages. The theoretical framework adopted is based on the Philosophy of Difference by Gilles Deleuze and Félix Guattari (1995, 1992, 1997).

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Author Biographies

Thayra Fernandes Pereira, Faculdade Formação de Professores da Baixada Fluminense - FEBF-UERJ

Thayra Fernandes Pereira é uma egressa do curso de Pedagogia da UERJ-FEBF (Faculdade de Educação da Baixada Fluminense). Durante sua formação acadêmica, desenvolveu interesse no campo da Filosofia da Diferença, de Deleuze e Guattari. Aprofundou seus estudos na arte literária, principalmente, na leitura que devir-outro. Movida por sentidos, buscou desatar os nós das subjetividades capitalísticas e, a partir disso, procurou práticas micropolíticas de libertação. Em sua trajetória acadêmica, trilhou o caminho dos afectos: da potência de agir ou de paralisar. Seu Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), orientado pela Doutora Leila Mendes, consistiu em uma pesquisa que investigou o impacto dos perfis leitores no Instagram sobre os usuários dessa plataforma, analisando se os perfis de leitura no Instagram poderiam influenciar os hábitos de leitura e o comportamento dos leitores. Os resultados de sua pesquisa foram compilados em um artigo intitulado "Navegar, explorar, cartografar: é possível que os perfis de leitura do Instagram afetem os leitores?".

Leila de Carvalho Mendes, UERJ

Professora de Língua Portuguesa, Psicopedagoga, Mestre em Educação, Doutora em língua portuguesa ( ensino e leitura), professora do departamento de formaçao de professores da UERJ-FEBF

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Published

2023-07-25

How to Cite

PEREIRA, T. F.; MENDES, L. de C. Navigating, exploring, mapping: is it possible that Instagram reading profiles affect readers?. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 2, p. 189–206, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n2p189-206. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48240. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos