Responsiveness in argumentative writing – looks at oneself and at the other

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp32-53

Keywords:

Teacher training. Responsiveness. Argumentation.

Abstract

Inspired by interdisciplinary studies of Applied Linguistics, from a socio-discursive perspective of analysis (VOLÓCHINOV, 2017; BAKHTIN, 2011), adopting a methodological procedure of an interpretive nature based on evidence (GINZBURG, 1990), in dialogue with scholars of discursive genres and of authorship as an effect of the subject's action in the spheres of human activities (BAKHTIN, 2011), this article aims to present the results of an experience of producing a dissertation-argumentative text, based on the writing proposal of ENEM – 2016, by undergraduates from Letters in Supervised Internship. The examination of data (texts prepared by students; evaluation of the texts produced; questionnaire and semi-structured interview) makes it possible to apprehend conceptions of text that emerge from the lived interactions, as well as points to the need to review writing teaching practices, especially genres in which the argumentative attitude predominates, in which other voices are evoked, which highlights the discursive polyphony marked by responsiveness, alterity and heterogeneity and by signs of authorship and subjectivity, not always legitimized by the guidelines of official assessments.

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Author Biographies

Maria Angela Paulino Teixeira Lopes, PUC Minas

Professora adjunto IV da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, acompanhou na aula de Letras e no Programa de Pós-graduação. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada e Análise do Discurso, pesquisando os seguintes objetos e/ou temas: referenciação, gêneros textuais, letramentos acadêmicos, formação docente, representações sociais e construção identitária.

Fernanda Santana Gomes, PUC Minas

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela PUC Minas. Possui graduação em Letras: Bacharelado em Estudos Linguísticos (UFMG), Graduação em Letras: Licenciatura em Língua Portuguesa e Literatura (UFMG) e Graduação em Pedagogia com ênfase em Necessidades Educacionais Especiais: Licenciatura e Supervisão/Coordenação Pedagógica (PUC Minas); Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa (PUC Minas). Pesquisa na área de Linguística, nos campos da Análise do Discurso e da Linguística Aplicada, a respeito dos seguintes temas: letramentos acadêmico, científico, digital e midiático, gêneros discursivos, escrita acadêmica, tecnologia digital, desinformação, formação e identidade docente, processos de leitura e escrita, neurolinguística, cognição, linguagem e aprendizagem.

Published

2022-12-31

How to Cite

LOPES, Maria Angela Paulino Teixeira; GOMES, Fernanda Santana. Responsiveness in argumentative writing – looks at oneself and at the other. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 4Esp, p. 32–53, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp32-53. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46745. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula

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